Wednesday, November 11, 2009

Menyia-nyiakan waktu- orang yang rugi

Ahad, 11 November, 2009/22 Z. kaedah 1430

Menyia-nyiakan Waktu.



Kita tidak sepatutkan membazirkan waktu dengan berseronok, berhibur dan berpesta, berkhayal atau membuang masa dengan permainan dunia. Pastikan apa ynag digunakan ada mendatangkan faedah yang memebrikan kebaikan, dengan tidak bertentangan dengan ajaran agama, seperti tidak melakukan perkara-perkara yang berunsurkan maksiat dan terpengaruh dengan ajakan syaitan yang menyebakan kita menanggung dosa.

Khususnya masa itu sangat penting bagi mereka yang sudah lanjut umurnya seperti telah melepasi umtur 40 tahun, supaya masa yang ada dapat melakukan amal soleh dan muhasabah diri supaya kita mempunyai beklan yang mencukupi untuk mendapat ganjaran di akhirat nanti.

Masa yang ada hendaklah digunakan degan berfaedah seperti membuat amalan untuk bekalan akhirat seprti menjalankan perkara ynag difardhukan atau perkara-perkara sunat yang dapat meningkatkan lagi amalan dan ketaqwaan kita kepada Allah swt.

Apa juga yang kita dilakukan di dunia ini akan di pertanggungjawabkan dan akan dosoal oleh Allah swt. Cara yang palin abaik unyuk diamalkan ialah melaklsanakan segal kewajipan serta berzikir kepada Allah swt

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al Tirmizi, Rasulullah saw bersabda,

"Kedua kaki seorang hamba tidak akan tergelincir di hari qiamat kerlak, sehingga ia ditanya tentang empat perkara:

1. Tentang masa mudanya, untuk apa dia pergunakan?

2. Tentang umurnya, untuk apa dia manfaatkan?

3. Tentang ilmunya, apa yang dia perbuat dengannya

4. Tentang hartanya, di mana ia mendapatkan dan untuk apa ia belanjakan?



Sabda Nabi saw,

" Ada dua nikmat yang sering dilalikan oleh kebnayakan manusia; nikmat kesihatan dan nikmat waktu luang(lapang)"
- (Riwayat Al- Bukhari, Ahmad dan At -Tirmizi)

Sebagaimana yang diterangkan firman Allah swt dalam surah Al-'Asr, manusia umumnya berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula bepesan-pesan dengan kebenaran- meliputi i'tiqad kepercayaan, tutur kata dan amal perbuatan; serta berpesan -pesan dengan sabar, yakni bersaabar dlam menjalankan suruhan allah dan meninggalkan larangannya.

No comments: