Tuesday, October 20, 2009

Tanggungjawab Ibubpa terhadap anak.

Selasa 20 Oktobwr 2009/1 Zukaedah 1430

Tanggungjawab Ibubpa terhadap anak.


Jika direnung keadaan masyarakat Islam hari, oleh kerana makin banyak gejala-gejalan yang terkeluar dari amalan ajaran islam dari segi budaya serta cara hidup khususnya di kalangan belia, kita perlu melihat sebenarnya apakah puncanya yang kini masayarakat kita berhadapan dengan masalah-masalah yang yang tidak pernah didapati sebelum ini . Salah satu punca utamanya ialah didikan ibubapa yang tidak disempurnakan terhadap anak-anaki mereka.

1.Ibuubapa adalah bertanggungjawab sepenuhnya bagi mendidik anak-anaknya sebagai anak seorang islam yang soleh/soleha dan menjamin keselamatan anak-anak sebagai mukmin yang dapat masuk syurga dan terhindar dari siksaan api neraka.


2.Tanpa pendidikan agama yang sempurna, akan menjadikan mereka manusia yang tidak patuh mengamalkan perintah Allah di dunia ini dan akan menjadi perosak masyarakat dan menjadi hidup ini sia-sia dan mendapat siksa Allah di akhirat nanti kekal di neraka jaham.Kegagalan mendidik anak-anak di jalan Allah ini akan menyebabkan anak terjerumus ke dalam kehidupan yangh tidak taat kepada perintah Allah atau mengamalkan amalan hidup secara Islam dan tidak menyediakan ibadat untuk menghadapi kedupan di akhirat.


3.Oleh itu pendidikan agama bagi anak-anak sanagtlah penting bagi mendidik anak-anaknya sebagaimana yang dituntut oleh agama untuk mendapat keredhaan Allah swt. Didikan yangtuh kepada ajaran-ajaran agama itu tidak akan melakkan sesuatu yang tidak baik kecuali agama Yahudi,


4.Kesimpulan corak pendidikan Islam:
4.1. Jangan menyengutukan Allah kerana ia merupakan satu kezaliman yang besar.
- (Luqman:13)

4.2. Melakukan kebaikan kerana setiap perbuatan akan dinilai dan dibalas seklipun perbutan itu seberat sebiji sawi, berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi. Allah itu Maha lembut (baik) Maha mengetahui . ( al Luqman: 16)

4.3. Ajaklah anak mendirikan solat. Ajaklah mereka yang lain mengerjakan kebaikan dan tegahlah mereka dari perbuatan yang mungkar, dan bersabaar terhadap apa-apa mala petaka yang menimpa.

4.4.Jangan sombong diii, memaling muka dari berhadapan dengan orang lain, berjalan jangan angkuh, Allah tidak suka orang yang sombong dan membanggakan diri.
4.Sesderhanakan langkah bila berjalan dan suara mau diperlahankan. Seburuk-buruk suara ialah suara keldai.

Didikan ibu bapa sangat penting supaya sentaiasa taat taat kepada perintah Allah dengan melaksanakan tanggungjawab seperti solat, puasa, zakat, haji, melakukan kebaikan dan seumpamanya dengan meninggalkan perkara-perkara yang ditegah atau dilarang oleh Allah. Jika didikan tidakanak-anak tidak diberikanatau disempurakan, seorang anak itu akan sanggup melakukan apa sahaja kejahatan yang dihadapinya dan akan menerima balasan keazaban dengan balasan neraka di akhirat nanti
Firmann Allah dalam Surah An Nisa'; 116 yang bermaksud,

“Sesungguhnya Allah tdak mengampuni dosa orang yang menyengetukanNya dengan apa juapun, dan mengampunkan yang lian daripada kesalahan itu bagi sesiapa yang menyengutukan Allah dengan sesuatu, maka sesungguhnya ia telah sesat , ssesesatnya.”

Akibat dari ketidak pedulian ibubapa mendidik anak-anak mereka, maka di hari ini akan dapat melihat di dalam masyarakat Islam sendiri bebagai gejala yang melanggar kehendak agama yang susah untuk di perbetulkan kerana keterlajuran tidak di asuh dengan kehidudpan mengikut kehendak agama islam itu,


Antaranya yang dapat diperlihatkan di kalangan generasi hari ini ialah:

1.Ada di kalangan anak-anak Islam yang berfahaman atheis, komunis, siosalis dan freethinker dan dipengaruk oleh agama laian seperti keristiian ddann budha atau hindu serta fahaman kepada kuasa ghaib sperti pokok, batu, gua dll.

2. Terlibat dengan hiburan yang mengkhayalkan seperti konsert, muzik filem dll.

3. Pergaulan yang melampau batas dan menggalakkan pendekatan ziza.

4. Mendedahkan aurat bagi wanita yang berpakaian tidak sopan dan keterlaluau yang boleh menggoda lelaki dan berlakunya perogolan dan perzinaan di kalangan mereka yang bergaul bebas.
.
5.Tidak menghormatan ibubapa dan guru mereka .

6.Tidak membrikajnperjatain untk belajar agama untuk kenambah pengetahuan yang perlu ditambah untuk memlakuka amalan ynag dit8untut dalam islam spert membaca , mengkaji al Quran dan bidng agama yang berkaitan seperti mengenai munakahat, solat, serta pengajian yang berkaitan dewngan ilmu fardhu ain.yang lain.

7.Tidak mengambil berat melakukan solat dalam waktu yang diwajibkan, tetapi lebih mengutama mengejar perniagaan atau tugas dunia yang sementara ini dan boleh meneyebakan mereka kufur terhadap Allah swt seperti dengan meninggalkan solat tanpa sebab atau sengaja meringan-ringankan solat frdhu.

8. Di kalangan orang islam sendiri ada yang tidak memelihara hubungan sesama sendiri,seperti memberi ucapan salam, mengeratkan silaturrahim dengan jiran, sahabat handai dan tidlak lagi menggalakkan tolong menolong anatara satu sama lain. Sebalikannya melakukan permusuhan sesma islam dalam merebut kuasa dan kedudukan tanpa menghiraukan dosa yang dilakukan terhadap sesama Islam.
Dengan suasana gejala sosial dan lain-lain maksiat yang dilakukan dalam masyarakat hari , anggota masyarakat di semua peringkat terpaksa melakukan sesuatu bagi mengelakkan perkara mungkar bermaharaja lela berlaku dengan mengadakan berbagai aktiviti , seperti dakwah , teguran dan nasihant di mana yang dapat. Jika tidak keadaan yang melanggar perintah Allah ini akan di murka, Allah dan diturukan musibah di kalangan masyarakat seperti bala bencana ,dengan tujuan memberikan keinsafan kepada manusia yang telah membelakangkan tanggungjawab sebagaimana yang wajib di lakasnakan sebagai khaliifh Allah di dunia ini.

Semoga ibubapa yang bertanggungjawab terhadap anak-anak ini akan dapat menyempurnakan didikan seta asuhan dalam keluarga masing-masing, melalui sekolah agama, atau institusi agama yang dapat membentuk sahsiah dan menentukan keturunannya akan mengamalkan ajaran islam dan akan dapat menjamin kehidupan di dunia yang diredha Allah dan mendapat ganjaran syurga di akhirat nanti.

No comments: