Tuesday, August 17, 2010

Solat Terawih

Rabu, 17 Ogos 2010/ 7 Ramadhan 1431.

Setahun sekali dalam bulan Ramadhan sahaja orang Islam solat sunat terawih pada setiap malam selepas solat isyak. Solat terawih membawa erti solet bersenang-senang. Solat terawih ini sangat dituntut oleh agama Islam, kerana ia merupakan ibadat yang paling utama di malam hari bulan ramadhan. Sebaik-baik solat terawih itu ialah disempurnakan secar berjemaah.


Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya rasulullah saw pernah bersabda:" Sesiapa yang mendirikan ibadat dengan berian dan dengan perhitungan di bulan ramadhan, diampuni Allah dosanya yang terdahulu"

-( HR Bukhari dan Muslm)

2. Menurut Mazhab Imam Shafie dan Hanafi serta sahabt-sahabatnya, solat terawih itu sebanyak 20 rakaat, dengan 10 kali salam atau 5 kali terawih serta diikuti solat sunat witir.Di zaman Umar bin Khatab ra solat 20 rakaat) Rasulullah bersolat dalam bulan ramadhan 8 rakkat dengan 3 rakaat solat witir.menikut Aisyah yang diriwayatkan oleh Bkhari dan Muslim). Kedua pendapat yang mengatakan pebezaan rakaat adalah kuat sanadnya. Di zaman Nabi solat sebelam dipanggil solat terawih dinamakan "Qiam Ramadhan" ertinya mendirikan ibadat bulan ramadhan.

No comments: