Saturday, August 28, 2010

Tanda-tanda besar qiamat.


Sabtu, 28 Ogos 2010/18 Ramadhan 2010



(Pada hari ini jam 2.00 pm, lahirnya seorang putra, anak kepada Ji dan Haizam) di kelinik Naluri Wangsa maju, KL. Semoga kelahiran putra ini diberkati dan dirahmati Allah dan menjadi anak yang soleh dapat berbakti kepada Allah serta selamat di dunia dan akhirat.


Tanda-tanda yang besar ketibaan hari qiamat adalah seperti beriut:

1. Terbitnya matahari dari arah barat dan

2. Keluarnya satu macam binatang.

Sabda Rasulullah saw:

" Sesunguhnya pertama-tama tanda-tanda yang keluar (yang menunjukkan sangat dekatnya tibanya hari qiamat) ialah terbitnya matahari dari arah barat dan pula keluarnya satu macam binatang di hadapan orang bayak di waktu siang hari. Mana yang di antara kedua tanda ini keluar lebih dulu sebelum yang satunya, maka yang satunya itu akan menyusul dalam waktu yang dekat sekali sesudah terjadi yang pertama:"

-( HR Muslim dan Abu Dawud)

Apa yang patut diberi peratian 10 akhir ramadhan untu mendapat laliyu qadar.

1. Mulai maghrib kita hendaklah mengisi masa-sama berikutnya dengan melqkukan pelbagai ibadat sebagai menghidupkan malam-malam tersebut, dengan mengejutkan ahli keluarga ujtuk sama-sam melakuka ibadat malam.

2. Mengikat tali pinggang (tidak bersama isyteri). Diriwayatkan daripada A'syah r.a yang maksudnya, 'Adalah Rasululllah saw apabila tiba sepuluh terakhir ramadhan, beliau akan menghidupkan malamnya dan mengejutkan isteri-isterinya dan mengikat tali pinggang (tidak bersama isteri".
- (HR Bukhari dan Muslim)

3.Mandi antara maghrub dan Isyak dan menhiaskan diri dengna pakain yang indah dan wangia-wangianterutama pada malam-malam ganjil

4. Bersunguh-sugguh mengerjakan solat sunat dengan mengharapakan keredhaan Allah swt serta menmgampunkan dosa-dosa yang dilakukan sebelumnya.

5. Beriktkaf dalam masjid pada 10 malam terakhir ramadhan.

6. Membayar zakat fitrah, zakat harta dan zakat pendapatan,

7. Mempebanyakkan sedekah.

8. Memperbanyakkan zikir, tasbih, membaca Quran dab berdoa.

No comments: