Monday, April 6, 2009

Kembalinya kerahmatullah Ust Hosni Muhammad

Isnin, 6 April 2009

Kembalinya ke rahmatullah Ustaz Hosni Muhammad di Hospital Universiti Petaling Jaya pada 6 April jam 12.30 pagi kerana sakit jantung. Di solat jenazahkan di di Masjid Al Mukminun di USJ 2, Subang Jaya, jam 12.50 pm dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Subang Jaya. Pernah bertugas mengajar Al Quran di Masjid Ar Rahimah, Taman Grenwood setiap hari Khamis malam Jumaat selepas Isya sejak tahun 2002 hingga Awal Mac 2009. Antara murid ynag belajar dengan beliau termasuklah peniulis sendiri , Abu Samah bin Mohd Amin, Baharom Mohd Dan , Senen, Ismail Jurami, dan Mohd Azhar dan Nik Azmi .Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah swt dan dimasukkan ke dalam golongan solihin. Amin.


Talqin dibacakan sebaik sahaja mayat di dikebumikan dan didengari semua ynag hadir menyaksikan pengekebumian itu. Talaqin boleh diabaca dalam Bahasa Melayu atau Bhasa Arab atau kedua-duanya sekali,

Terjemahan Bacaan Talqin

Maha suci Allah Yanag Maha Kuasa lagikekal tanpa kesudahan.
Maha suci Allah yang telah mengaturkan manusia seluruhnya terpaksa menempuh kematian supaya dapat dicuba dan diujinya siapakah di antara manusia yaneg telah mengerjakan amala soleh dan membuat kebajikan, mka segala derma dan hasil dari amalan mereka semuanya akan dapat dilihat satu persatunya pada hari ytang ditetapkan Yuhan.

Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Segala sesuatu yang lain daripada Allah Taala tetap akan rosak dan b inasa kerana Allah ynag mengatur segala-galanyya dan kepada Allahlah akan kembali sekalian kita, maka berbahagialah sesiapa juga ynag terselamat dan terlepas daripada azab api neraka dan seterusnya mendapat anugerahnya nikmat yang berkekalan di dalam syurga.

Segala nikmat dan kesedapan ynag bercorak keduniaan semuanya hanya untuk sementara waktu sahaja.


Allah menjadiukan kamu selian daripada tanah, ke dalam tanah pula kamu akan dimasukkan da daripada tanah juga kamu akan dikeluarkan semula. Allah menjadikan kamu supaya menanggung amanah dan menjalankan kewajipan selama kamu kamu hidup di dunia kemudian dimasukkan kamu ke dalam tanah untuk mnjadi mangsa dan makanan ulat serta cacing yang tidak mengenal kamu siapa dna tidak teragak-agak atau bertempoh-tempoh lagi membaham dan memamah kamu hingga berkecai dan hancur lebur segala urat dan daging kamu tanpa meninggalkan sebarang sisa.

Hingga Allah memerintahkan malaikat Israfil mwniup sangkalllkala maka dihidupkan kmau semuanya dengan serentak dan semsa untuk dibawa ke hadapan Mahkamah Rabuyl Jalil , di sanalah segala amalan dan pekerjaan kamu diperiksa, buruk baiknya semuana dibaicarakan untuk dihukum dengan pembalasan yang setimpal atau diberi ganjaran dengan adil dan saksama.

Aku bersumpah dengan nama Allah Yang Maha Besar, dengan nama RasulkNya Yang Mulia dan di atas agama Islam Yang Maha Suci. Apa yakan disebutkan ini adalah perkara-perkara yang telah dijanjikan oleh Allah swt dan amatlah benar4 segala Rasuo-rasulnya yang telah menyampaikan janjinya.

Wahai sudaraku Pulan bin Pulan (sebut nama si mayat), wahai saudarakupulan bin pulan....semoga Allah kurniakankas8han belasnya ke atas saudara, ketahuilahnbahawa segala nikmat dan kesedapan dunia telah hilang dareipada sudara sekarang. Sudara telah masuk ke dalam sempadan akhirat dan tinggal di sini hingga hari qiamat. Wahai saudarku pulan bin pulan...., janganlah sekaili-kal8i saudara lupakan pengakuan dan perjanjian kita d dunia iaitu...

" Aku naik saksi bahaw atidak ada Tuhan ynag layak disembah, melainkan Allahndanaku naik saksi bahawa Muhammad itu Rasulullah"


Apabila datang dua malaikat yang ditugaskan memeriksa saudara dengan perintah Allah, jandganlah dsaudara gebntar dan takit. kerana mereka juga makhluk Allllah seperti saudara.

Mereka akab berrtanya, siapakah Tuhan saudara sembah/ Siapakah nabi saudara? APAKAH IKTIKID DAN KEPER4CAYAA SAUSDARA? Dan ats agama saudar hidup dan mati? Katakan kepada mereka. Allah Tuhanku yang sebenar-benar. Bila ditanya lagi jawablahjua, Allah Tuhanku yang sebenr-benarnya.

Bila ditanyalagi bagi klai ketiga iaitu yang rterahir. maka jawablah dengan lidah yang lancar tanpa tajkikt dan gentarbkepada mereka.Allah Tuyhanklyu,. Muhammad Rasulullah abiku. Islam agama ku, dan Al Quran pedoman dan ikutanku, Baitullah kiblatku, sembayuyang kewaji8panku,m sekalianorang Islam adalah saiudara=daudaraku. Ibrahim bapa pad aagamaku, hidup dan matiku d8i ats perkataan.

.Laila haillaal Muhammadur rasul lullah.

Ingat dan peganlah bersungguh sungguh kenyataan dan pesananku ini selama-lamanya, Ketahuilah saudara akan berada di alam Barzah ini sehibngga hari qiamat kelak.

Sekiranya ditanya saudara dari hal Muhammad, maka katakanlah bahawa Muhammad itu adalah pesuruh Allah dan utusannya, yang telah menyampaikan kepada kami segala kesenagana kesenangan dan tanda-tanda daripada Allah, maka kami telah berfirman dan menuntut ajaranntya.Setelah selesia perikassan berserahlah diri saudara kepada Allah byang Maha Esa yang memilik Arasy Yang Maha besar.

Ketahuilah bahawa saudaraku, Bahawasanya mati itu benar, memasuki ke liang kubur iu benar, Soalan Munkar dan Nakir itu di dalam kubur ituy benar.Dibangkitkan manusia untuk diperiksa amalannya itu adalah benar.Melalui Titi saratul Mustaqim , balasan nikkmatsyurga dan pembalasanmsekas neraka se uanya benar belaka dan tetap berlaku.

Dah bahawsanya Hari Qiamat tepa akan tiba tanpa syak dan ragu-ragu lagi.Maka Alah emenghidupakan semula sekalian manusia wahai saudara.

Selamat tinggal buat selama-lamanya dan kami serahkan saudara kepada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang semoga dicucuriNya rahmat dan keampunan ke atas saudara.

Ya Allah Yang Maha Besar
Ya Allah Yang maha Besar
Ya Alah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.
Kurnikanlah limpah RahmatNya kepada saudara kami hambamu ini. Ampunkianlah dosa dan kesalahannya ndan ampunkanlah dosa dan kesalahan kami Ya Tuhan Seru Sekalian Alam.

Wahai saudara,

Ingatlah pesananku yang terakhir, bahawasanya Allah Tuhan kita. Islam satu-satunya agama kita dan Muhammad saw Rasululah Nabi kita. Kepada Allah kami berharap memberi perlindiungan kepada mu saudara, mengampun dosa kesalahan mu, serta, menerima segala amalan kebajkan yang telah saudara tunaikan, Amin...........

Ya Allah Yang Maha Lemah Lembut . Ya Allah Yang Maha mendengar, terimalah rayun hamba mu yang lemah ini.

Kami mneyeru dengan perasaan yang sedih dan hati yang penuh pengharapan serta berkat kemuliaan RasulMu, bahawa tidaklah kiranya mayat saudara kami ini diseksa dan di azabkan. Amin.

Semoga bacaan talqin di tas memberi keinsafan kepada saudara dana kita semua yang kita akan mati satu hari yang Allah sahaja mengetahuinya.

No comments: