Sunday, June 15, 2008

Jangan tertipu kehidupan dunia

Petikan dari Utusan Malaysia.


Ahad, 15 Jun 2008/11 Jamadilakhir 1429

Jangan tertipu kehidupan dunia

DAN tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan; dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? (al-An'aam: 32)

HURAIAN Ayat ini menjelaskan nilai kehidupan dunia hanyalah satu permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan. Ia bukan kebahagian yang hakiki. Sebagai seorang muslim kita perlu sedar bahawa dunia ini adalah medan untuk beramal ibadah yang hasilnya diperoleh di akhirat kelak. Bertepatan dengan tujuan kita dijadikan oleh Allah SWT ialah untuk mengabdikan diri kepada-Nya.

Justeru jangan sekali-kali kita leka dengan kehidupan dunia sehingga sanggup mengabaikan perintah Allah dan melakukan perbuatan yang dilarang.

Ayat ini juga menggambarkan salah satu ciri orang yang bertakwa iaitu mengutamakan kehidupan akhirat yang berupa ganjaran syurga daripada tenggelam dengan keseronokan dunia yang bersifat sementara, sia-sia dan melalaikan.

Hakikatnya dunia adalah jambatan menuju kehidupan yang abadi di akhirat. Amatlah rugi mereka yang mengejar habuan dunia, asyik dengan permainan hiburan dan maksiat sehingga lupa antara halal atau haram, yang disuruh dan yang dilarang.

Mereka yang ingin meningkatkan ketakwaan kepada Allah perlulah mengawal diri agar tidak dilalaikan dengan keseronokan kehidupan dunia. Segala nikmat yang diperoleh semasa hidup wajar digunakan ke arah memperbanyakkan amal-amal kebajikan dan pengabdian kepada Allah. Kita perlu ingat bahawa habuan dunia hanyalah wasilah mencapai kebahagiaan yang hakiki dalam kehidupan akhirat yang abadi.

KESIMPULAN Keseronokan dunia adalah sesuatu yang sia-sia dan melalaikan segala nikmat kehidupan dunia perlulah menjurus kepada pengabdian yang mutlak kepada Allah. Orang yang lebih takwa lebih mengutamakan kehidupan akhirat yang abadi daripada digadaikan kepada keseronokan dunia yang bersifat sementara, sia-sia dan melalaikan. Sesungguhnya kehidupan dunia adalah jambatan dan wasilah bagi mencapai kebahagiaan yang kekal abadi di akhirat.

Dari Abu Hurairah r.a. pula katanya, " Rasulullah saw bersabda:

"Dunia ini adalah penjara bagi mukmin, kalau dibandingkan dengan kenikmatan yang disediakan di syurga, dan syurga bagi orang kafir kalau dibandingkan dengan pedihnya siksa di neraka".
- Riwayat Muslim.

Dari Ibnu Umar ra katanya, " Rasulullah saw menepuk kedua belikatku lalu bersabda:

"Jadiklah engkau di dunia ini seolah-olah engkau orang gharib, yakni orang yangs edang berada di negeri orang dan tentu akan kebali ke negeri asalnya, atau sebagai orang yang menyeberangi jalan, yakni amat sebentart sekali di dunia ini"

IBNU UMAR BERKATA, " JIKALU ENGKAU DI WAKTU PETANG, MAKA JANGANLAH MENANTIKAN WAKTU PAGI DAN JIKALAU ENGKAU DI WAKTU PAGI, MAKA JANGANLAH MENANTIKAN WAKTU PETANG, UNTUK BERAMAL BAIK ITU, AMBILLAH KESEMPATAN SEWAKTU ENGKAU SIHAT UNTUK MASA SAKITMU, SEWAKTU ENGKAU MASIH HIDUP UNTUK MASA MATIMU."

- Riwayat Bukhari

Para alim ulamak mengatakan dalam syarahan hadis ini, Ertinya ialah: Jangan engkau terlampau cinta pada dunia, jangan pula dunia itu dianggap sebagai tanahair, juga janganlah engkau mengucapkan dalam hatimu sendiri bahawa engkau akan lama kekal di dunia ini. Selain itu janganlah pula amat besar perhatianmu padanya, jangan tergantung padanya , sebagaimana orang yang bukan di negerinya tidak akan menggantungkan dirinya pada negeri orang yakni bukan tanahairnya sendiri. Juga janganlah bekerja di dunia itu, sebagaimana orang yang bukan di negerinya tidak akan berbuat sesuatu di negeri orang tadi, yakni yang diperbuat hendaklah yang baik-baik saja supaya meninggalkan nama harum di negeri orang, kerana pasti ingin kembali ke tempat keluarganya semula.

Rumusan:

1. Dunia fana ini jangan sampai dianggap sebagai tempat kediaman yang abadi, agar kita tidak lengah untuk mencari bekal guna kebahgiaaan kita di akhirat.

2. Ini tidak bererti bahawa untuk kebaghiaan kita di dunia harus diabaikan, tetapi antara dua kepentingan itu wajib kita laksanakan bersamaan.mMasing-masing sama-sama dikejar menurut waktunya sendiri-sendiri. Jadi di waktu datang kewajiban ibadat jangan sekali-kali digunakan mengejar duit atau sebaliknya.

3. Mencintai harta benda duniawi jangalah melampau batas, hingga menjadi kikir untuk melakukan kebajikan. Ingatlah bahawa semua yang kita cintai itu pada suatu ketika pasti akan kita tinggalkan . Sedangkan harta benda itu nantinya menjadi milik orang lain dan tidak mustahil akan dibuat rebutan di kalangan anak dan cucu. Perbanyakkanlah amal soleh sedapat mungkin dengan harta kita miliki itu.

Dari Abdullah bin as-Sikhir r.a. bahawasanya ia berkata, "

Saya datang kepada Nabi saw dan beliau sedang membaca ayat yang ertinya: " Engkau semua dilalaikan oleh perlumbaan memperbanyak kekayaan" Lalu beliau bersabda,"

" Anak Adam itu berkata: Hartaku, hartaku! Pada hal harta yang benar-benar menjadi milikmu itu , hai anak Adam, ialah apa-apa yang engkau makan lalu engkau habiskan, apa-apa yang engkau pakai, lalu engkau rosakkan atau apa-apa yang engkau sedekahkan lalu engkau lampaukan dengan tetap adanya pahala"
- Riwayat Muslim


Rujukan:Riyadhus Shalihin (Taman Orang-orang solih), Imam Nawawi, Pustaka Nasional Pte Ltd, Singapura m.s 585-595

No comments: