Wednesday, June 4, 2008

Mengiringi jenazah ke kubur

Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah saw bersabda:

" Barangsispa melawat jenazah orang muslim kerana iman dan ikhlas, turut solat jenazah bersama-sama dan menyelenggarakan permakamnya sampai selesai, maka orang itu pulang membawa pahala dua qirat; satu qirat kira-kira sebesar Bukit Uhud. Dan siapa yang ikut solat jenazah saja, kemudian dia pulang sebelum dimakamkan, maka orang itu pulang membawa pahala satu qirat"

- MENGIKUT DAN MENYELENGGARAKAN JENAZAH AMAT BESAR PAHALANYA, KERANA DI DALAMNYA TERSIMPAN HIKMAH YANG DALAM PULA. IAITU MEYEDARKAN DIRI PERIBADI BAHAWA KITA AKAN MATI PULA. MEMPERLIHATKAN SIMPATI KEPADA SUDARA KITA YANG KENA MUSIBAH SEHINGGA TIMBUL RASA PERSAUDARAAN YANG AKRAB; PELAKSANAAN HIDUP BERTOLONG-TOLONGAN, TIDAK SAJA SEMASA HIDUP, TETAPI SAMPAI KE PINTU KUBUR.

Sebagai seorang muslim hendak-lah kita memberikan penghormatan yang ikhlas dan penuh keinsafan melakukan pesanan Nabi tersebut iaitu dengan melawat jenazah, besolat jenazah dan megiringi mayat ke kubur.

Semoga Allah memberikan ganjaran kepada kita sebagaimana ynag dijanjikan dalam hadis di atas


Pada 2 Jun 2008/Isnin, jam 9.00 pagi saya menerima telefon dari rakan saya Ust. Sabudin yang Hj. Harmain b. Mohd Asri telah kembali ke rahmatullah. Saya sempat membantu memandi dan mengkafankan mayat allahyaham yang diketuai oleh Imam masjid jam 11.45 pagi di Masjid Ar Rahimah. Selepas solat zohor mayat di solatkan di Masjid diimamkan oleh Ustaz Zul/. Lepas itu saya sempat pula ke tanah perkuburan di Taman Selasih 2 menyaksikan pengkebumiannya yang diikuti dengan talqin, tahlil dan doa.

Semoga rohnya dicucur rahmat dan diampuni dosa-dosanya dan di tempatkan di syurga sebagai orang salihin oleh Allah swt.

Hari ini 4 Jun 2208 (Rabu) tarikh yang tidak boleh dilupakanoleh rakyaat Malaysia iaitu Harga minyak naik daripadfa RM1.92 kepada RM2.70.

Petikan dari Utusan Malysia:

PUTRAJAYA 4 Jun - Harga petrol dinaikkan RM0.78 seliter kepada RM2.70 seliter berkuat kuasa mulai esok.

Ia merupakan kenaikan harga hampir 40 peratus daripada harga RM1.92 seliter sekarang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pada sidang akhbar di sini hari ini.

Harga diesel turut dinaikkan sebanyak RM1 kepada RM2.58 seliter daripada RM1.58 sekarang.

Bagaimanapun, untuk mengurangkan beban rakyat, Abdullah berkata, kerajaan akan memperkenalkan rebat tunai bahan api dibayar kepada pemilik kenderaan persendirian sebagai satu bentuk subsidi minyak.

Perdana Menteri juga mengumumkan tarif elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang ditentukan secara progresif berdasarkan kegunaan. - Utusan.

No comments: