Thursday, June 12, 2008

ila, zhihar, li'an

Khamis 12 Jun 2008/07 Jamadiakhir 1429.

1. Ila' ertinya bersumpah. Maksudnya ialah terlarang suami bersetubuh dengan isterinya akibat kerana sumpahnya sendiri dengan mengharamkan dirinya bercampur yang dinyatakannya bahawa ia tidak akan bersetubuh.Tetapi bila yang haram itu dihalalkan, iaitru dicampurinya isterinya selam ia mengila' itu wajib ia membayar denda. Dan itu bukan dinamkan talak
Ila' harus hukumnya , kalau ia tidak memberi kerosakan (kemelaratan ) kepada isteri. Contoh lafaznya , " Aku bersumpah tidak akan bersetubuh dengan engkau selama empat bula ini" dsn.

Bila sampai waktunya empat bulan. sedang suami tidak mahu juga bersetubuh, maka isteri boleh menuntutnya akan bercampur atau bercerai. Apabila ia tidak mahu juga bercampur, atau ia selalu mengasingkan diri di tempat lain, boleh hakim menceraikanya. Bila ia berniat hendak menceraikan dengan jala ila' itu, maka hendaklah diteruskan peceraian itu. Dan haram hukumhya menggantung-gantung perempuan dengan tidak bertali semaca itu.

Denda atau kifarat Ila':

1. memberi makan sepuluh orang miskin,bagi tiap-tiap orang satu cupak makanan ayang menyengangkan atau memberi mereka makanan, atau

2. Memerdekakan seorang hamba, atau
3. Puasa tiga hari.

2. Zihar.

Zihar adalah ucapan seorang suami menyerupakan isterinya dengan ibunya dalam perkara yang sama-sama dalam haram. Umpama siteri mengucapakan kepada isterei, " Engkau adalah seperti belakang ibuku" atau " Engkau nampaknya seperti ibuku" . Dengan ucapan itu haramlah hukumya dia bercampur dengan isterinya, sebelum ia membayar kafaratnya (dendanya).

zihjar adalah satu bentuk talak/cerai yang digunakan oleh suami pada zaman jahiliah untuk menzalimi kaum perempuan. Isteri yang dizihar menjadi haram bagi suaminya melakukan perhubungan jenis dan tidak boleh berkahwin dengan lelaki lain.
Denda atau kifarat Zihar.

1. Wajibememmerdekakan seorang hamba, atau
2.Wajib puasa 2 bulan berturut-turut, kalau tidak ada hamba yan akan dimerdekakan.
3.memberi makan 60 orang miskin, bagi tiap seorang

3. Li'an.

Li'an bererti lanat Allah

Li'an ertinya menuduh dan melempar. menuirut istilah syarak, bererti sumpah suami di hadapan hakim yang menyatakan bahawa ia berkata benar tentang sesuatu yang dituduhkannya kepada isterinya perihal perbuatan zina. Tuduhan itu dapat ditangkis oleh si isteri dengan jalan bersumpah pula, bahawa apa-apa yang dituduhkan oleh suami kepadanya adalah dusta belaka.

Li'an ini disebut juga tuduh-menuduh. Suami menuduh iseri dan isteri menuduh suami berdusta. Li'an hukumya mubah (boleh) , aslal dapat mencarikan saksi seramai emapt orang lelaki. Kalau saksi tidak ada, ia wajib bersumpah sebanyak lima kali.




Petikan dari Utusan Malaysia:

RM5 bilion bayar rebat kenderaan

PUTRAJAYA 11 Jun – Kerajaan terpaksa menyediakan peruntukan RM5 bilion pada tahun ini untuk pembayaran rebat kenderaan bagi mengurangkan beban rakyat ekoran kenaikan harga petrol dan diesel.

Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, bayaran rebat tunai RM625 kepada pemilik kenderaan persendirian di bawah 2000cc yang memperbaharui cukai jalan boleh dituntut di Pejabat Pos mulai Sabtu ini.

Pemilik motosikal persendirian berkapasiti enjin sehingga 250cc pula akan menerima bayaran tunai sebanyak RM150 setahun.

Menurut beliau, jumlah rebat yang dibayar oleh kerajaan itu dibuat selepas mengambil kira anggaran jarak perjalanan pengguna kenderaan itu sejauh 50 kilometer sehari.

“Rebat ini dibayar supaya dapat melegakan rakyat berikutan kesan kenaikan harga petrol dan diesel, masing-masing dinaikkan kepada RM2.70 seliter dan RM2.58 seliter,’’ katanya pada taklimat media di Kementerian Kewangan di sini hari ini.

Sementara itu, Nor Mohamed berkata, kerajaan akan mengkaji semula unjuran bajet defisit sebanyak 3.1 peratus dalam Bajet 2009 kerana sasaran awal yang ditetapkan tahun ini dibuat berdasarkan harga purata minyak sebanyak AS$70 (RM228.9) setong.

Kajian semula perlu dibuat kerana harga minyak sekarang melonjak melebihi AS$139 (RM454.5) setong dan ada kemungkinan harga bahan api itu mencecah AS$150 (RM490.5) tidak lama lagi.

Beliau berkata, Malaysia mencatatkan bajet defisit sebanyak 5.5 peratus pada 2000 tetapi kadar itu telah berjaya dikurangkan kepada 3.2 peratus tahun lalu.

Nor Mohamed berkata, negara boleh mencatatkan bajet defisit enam peratus pada tahun ini sekiranya kerajaan terus meningkatkan jumlah pemberian subsidi.

No comments: