Monday, June 16, 2008

Al 'Uzlah (Pengasinga diri)

Isnin 16 Jun 2008/ 12, Jamadilakhir, 1429.

Al-'Uzlah (Pengasingan diri) . Lawannya al-mukhalazah (bercampur-baur)

Pada hari isnin 9 JUn 2008 yang lalu Ustaz Amran Shariff telah menbyampaikan ceramah maghribnya di Masjid Ar Rahimah yang bertajuk Al- 'Uzlah. Perkataan itu pernah didengar dan di baca sekadar sepintas lalu. Kebetulan membaca nota yang saya catitkan terbaca pula dalam buku Imam Ghazali, Ihya' Ulumuddin Jil 3, m.s. 207.... mengenai tajuk tersebut lalu membacanya untuk mendapatkan kefahaman dari bacaan tersebut untuk dikongsikan bersama bersama pembaca yang dirahmati Allah swt.

Nabi kita ber'uzlah (memisahkan diri) dari orang Quraisy , sewaktu mereka menyakiti dan memutuskan silaturrahim dengan beliau. Dan beliau menyuruh para sahabatnya mengasingkan diri dari orang-orang Quraiusy itu dan berhijrah ke Negeri Habsyah (Ethiopia). Kemudian para sahabat tadi menyusuli Nabi saw ke Madinah sesudah ditinggalkan Allah kalimahNya.

Ini juga pengasingan diri dari orang-orang kafir seudah merasa putus asa dari orang-orang kafir itu. Dan sesungguhnya Nabi saw tidaklah mengasingkan diri dari kaum muslimin.

No comments: