Thursday, April 29, 2010

Memulakan alam hidup pekahwinan

Khamis. 29 April 2010/14 Jamadilawal 1431

Memulakan alam hidup pekahwinan

1. Apabila seseorang itu meningkat dewasa, keinginan untuk berkahwin akan memuncak dan adalah menjadi idaman serta impian untuk mempunyai teman untuk hidup di dalam sebuah rumahtangga. Biasanya hasrat ini akan tiba kemuncaknya apabila seorang itu telah mula mengenali atau berhasrat mengenali seorang teman yang melalui suasana cinta yang bergelora di dalam jiwa seseorang.

Keinginan ini akan bertambah meningkat apabila seseoang itu sudah bersedia untuk mendapatkanpekerjaan yang memperolehi pendapatan tetap yang boleh dikongsikan sebaik sahaja mendirikan rumahtangga. Bagi mencapai hasrat tersebut pasangan yang baru kahwin perlu menentukan pihak suami dapat menanggyung tanggungjawab membangunkan keluarga dengan menghadapai cabaran hidup besendirian dengan kelahiran anak serta menjalani hidup yang lebih besar untuk menyara hidup dengan kemudahan sepeti tempat tingggal, perbelanjaan serta keperluan keluaga dan juga kos perbelanjaan anak-anak yang akan dilahirkan seperti perbelanjaan kemudahan persekolah serta pelajaran yang lain.

Apablila rumahtangga bermula, akan bermulalah pula kehidupan baru yang jika tidak dihayati atau dirancanagkan, boleh menimbulkan ketegangan dan pertelingkahan antara suami isteri yang tidak mempunyai asas pendidikan agama bagi menguruskan keluaraga sepertimemahgami amntara satu sama l;ain bertasdaskan ajaran dan didikan agama yang memrlukan mematuhi perintah Allah dan rasulnya dalam apa juga perkara yang dilalui dalam kehidupan berkeluarga.



2. Dari segi agama perkahwinan adalah satu tuntutan dan sunah Rasulullah dalam Islam. Islam menggariskan beberapa panduan sebelum memasuki alam perkahwinan antaranya ialah pemilihan jodoh kerana dari sinilah bermulanya masa hadapan rumahtangga yang dibina. Sekiranya rumahtangga mengikuti syaat seta garis panduan ynag berasaskan keimanan, ketaqwaan, kasih sayang dan dengan penuh amanah seta tanggunggawab, perkahwinan akan melahirkan keluaaga yang yang baik dan cemerlang bagi generasi yang akan datang.

Rasulullah saw bersabda, yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:

"عَنِ النَّبِيِّ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ‏ ‏تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ ِلأََرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ ‏ ‏تَرِبَتْ يَدَاكَ ".

(Hadis Riwayat Muslim)


Bermaksud: “Daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:

Dikahwini wanita kerana empat perkara, iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Oleh itu utamakanlah wanita yang beragama nescaya kamu akan beruntung.”

Dai hadis di atas dapatlah disimpulkan syarat utama bagi menjamin kelujarga atau trumahtangga bahafgia ialah memilih jodoh seorang wanita yang mempunyai didikan agama yang kukuh yanag dapat beramal dengan pengetahuan yang dipelajari.


Pemilihan pasangan hidup tidak boleh dipandang ringan, disebabkan kesannya di dalam kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat dan keharmonian negara adalah amat besar kerana jika isu ini sampai ke tahap pergaduhan atau perceraian antara suami isteri ia boleh mengakibatkan nasib anak-anak menjadi huru hara dan tidak terkawal akhlak dan kehidupannya.

Sebagai panduan suami isteri Allah telah berfirman, di dalam surah al-Anfal ayat 28:


Maksudnya: “Ketahuilah bahawa harta benda dan anak pinak kamu itu merupakan satu ujian. Dan sesungguhnya di sisi Allah jualah pahala y

Sebagai persediaan awal, ibubapa dikehendaki menanamkan asas agama yang kukuh ke dalam jiwa anak-anak sejak dari kecil lagi. Anak-anak memerlukan bimbingan dan panduan tepat tentang kehidupan berkeluarga agar anak-anak tahu dan faham tentang adab pergaulan sesama manusia yang berlainan jantina, mengawal dan mengurus perasaan cinta kepada orang lain serta batas-batas yang sesuai dengan ajaran agama dan adat budaya tempatan.

Dengan bimbingan sewrta didikan agama yang jkukuh akan dapalah kita menjauhkan amalan seta kehidupan yang tidak bermorak, liar, ganas atau melanggar hukum-jukum yang ditetepkan agam seperti melakukan maksiat dan seumpamany.

Sabda Rasulullah SAW dalam sebuah Hadis daripada Abu Hurairah RA:

‏قَالَ النَّبِيُّ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ كَمَثَلِ الْبَهِيمَةِ تُنْتَجُ الْبَهِيمَةَ هَلْ تَرَى فِيهَا‏ ‏جَدْعَاءَ. ‏

Bermaksud: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah iaitu suci bersih. kedua ibu bapanyalah yang membuatnya menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Sebagaimana seekor ternakan yang melahirkan anaknya (dengan sempurna kejadian dan anggotanya), adakah kamu menganggap hidung, telinga dan lain-lain anggotanya terpotong.”

Hadis di atas menjelaskan kepada kita bahawa ibu bapalah yang mencorak keperibadian anak-anak. Lihat apa kata bapa Anas Bin Malik RA ketika ditanya bagaimanakah beliau mendidik anaknya sehingga menjadi seorang ulama besar. Beliau menjawab : “Ia bergantung kepada cara memilih calon ibunya”. Dengan kata lain, pemilihan calon pasangan hidup yang tepat daripada perspektif Islam adalah satu detik permulaan yang penting dalam menentukan hala tuju sesebuah rumahtangga dan keluarga yang hendak dibina.



Firman Allah SWT di dalam surah an-Nur ayat 26:



Maksudnya: “(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka itu bersih dari tuduhan buruk yang dikatakan oleh orang yang jahat; mereka itu akan beroleh pengampunan dan pengurniaan yang mulia.”

No comments: