Sunday, April 11, 2010

Berdakwah adalah tugas yang sangat mulia di sisi Allah swt

Ahad, 11 April 2010/25 Rabiulakhir 1431


Berdakwah itu adalah tugas yang sangat mulia. Dakwah merupakan tugas utama Rasulullah untuk menyeru kepada kebaikan dan menjanlankan perintah Allah melalui Islam. Sebagaimana firman Allah swt.

"Aku hanya diperintahkan supaya menyembah Allah, dan tiada menyekutykanNya. Kepadanyalah aku menyeru (berdakwah) dan kepadaNya juga aku akan kembali (mati)"

( Surah AR-Ra'ad: 36)

Nyatalah bahawa orang yang amat dekat dan amat utama kepada Rasulullah saw di dunia dan di akhirat ialah orang yang mengambil berat terhadap tugas dakwah ini. Berdakwah dengan ertikata mendakwah kepada kebajikan dengan keimanan dan ketaatan kepada Allah swt, serta mencegah kekufuran dan maksiat.


Firman Allah swt:

"Adakan di antara kamu umat (kumpulan) yang mengajak kepada kebajikan"

- (Ali Imran: 104)
Di dalam masyarakat perlunya ada suatu jemaah atu keumpulan yang menjalankan tugas berdakwah di jalan Allah swt untuk menyeru kepada manusia ahli dalam masyarakat untuk mengerjakan kebaikan seperti keimanan dan ketaatan. Orang yang menjalankan tugas dakawh ini akan menerima penghormaan yang tinggi di sisi Allah.


Sabda Nabi saw:

"Barangsiapa yang menyeru kepada kebajikan, maka baginya balasan yang sama (banyaknya) dengan balasan-balasan yang diberikan kepada sesiapa yang mengikutinya, tidak dikurangi balasan mereka itu walau sedikit pun. Dan barangsiapa yang menyeru kepada kesesatan, maka baginya dosa ynag sama (banyaknya) dengan dosa-dosa yang dikenakan ke atas sesiapa yang mengikutnya, tidak dikurangi dosa mereka itu walau sedikit pun".

Oleh itu barangsapa yang menjadikan dakwah kepada kebajikan itu sebagai tujuan dna tugas, maka sebenarnya ia telah menerima sebahagian besar dari pesaka Rasulullah saw. dan ia telah mengikuti jalan ynag ditunjuk oleh Allah menerusi ayat berikut.

" Katakanlah: Inilah jalanku, aku dan oramg-orang yang mengikutiku mengajak kamu ke jalan Allah dengan pandangan yang terang. Maha Suci Allah, dan tiadalah aku tergolong orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan)"

-( Surah Yusof: 108)

No comments: