Tuesday, February 23, 2010

Balasan akhirat lebih besar dari ganjaran di dunia

Selasa , 23 Februari 2010/9 Rabiulawal 1431

Allah berfirman dalam Suyrah Al Isra:


Ertinya, " Barangsiapa menghendakai kehidupan sekarang (dunia) , maka kami segerakan bagimya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan kami tentukan baginya neraka Jahannam, ia akan memaskinya dalam keadaan tercela dan terusiar. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik. kepada masing-masing golongan ini maupun golongan itu, Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu tak dapat dihalangi . Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagain yang lain. Dan pasti kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatnya dan lebih besar keutamaannya."

( Surah Al-Isra: 19-21)

Pengajarannya:

1. Allah swt bersifat lemah lembut terhadap hamba-hambanya dengan memberi rezeki kepada mereka semuanya tanpa mengira baik atau jahat, yang salih atau pun fasiq.

2. Bagi mereke yang beriman Allah menambahkna keuntungan itu yang berlipat sepuluh kali ganda sampai tujuh ratus kali ganda. Dan barangsiapa yang menginginkna dunia Dia memeberikan sebahagian dari keuntungan itu tanpa sedikit pun memperoleh keuntungan di akhirat.

3. Orang kafir dan zalim akan meprolehi azab yang amat pedih. Sedang orang-orang yang beriman berada di dalam keadaan tenang dan gembira menerima pahala Allah dan ditempatkan di dalam syurga Allah yang penuh nikmat -kesenagan yang tidak pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga. Dan itulah kurnia terbesar yang diberikan Tuhan kepada hambaNya yang beriman dan beramal soleh.

No comments: