Wednesday, February 17, 2010

Hidup sementara di dunia


Rabu 17. Febuari 2010/3 Rabiulawal 1431.

(Masjid Sayidina Abu Bakar As Siddiq, Bangsar)

Pernahkah kita bermuhasabah diri dan merenungkan tujuan kita dihidupkan di dunia ini? Tempoh umur yang di tetatpkan begitu singkat singkat sekali. Dalam jangka umur ynag singkat itulah kita beramal melakukan sebaik mungkin supaya amalan di dunia dapat menjadi bekalan dan mendapatkan ganjaran di akhirat yang berupa kekal bauat selama-lamanya.

Bagi kita manusia hidup di dunia adalah sebagai sementara kerana apabila sampai masanya kita akan meninggalkan dunia ini walaupun dalam keadaan serba maju atau sebaliknya.Oleh itu kita tidaklah sepatutnya mengejar kemewahan dunia yang sementara tapi melalaikan dan mengenepikan persediaan untuk amalan yang menjadi bekalan di akhirat.

Hidup dengan belandaskan dunia sebagai tempat beramal untuk akhiat sebagaimana ynag dikehendaki syariat Islam atau cara hidup Islam dapatlah kita menikmati dunia yang sementara ini dan akan mendapat ganjaran yang besar di akhirat iaitu di syruga Allah.

Kita adalaha diperingatkan supaya berseddia dengan janji Allah yang akan menghidupkan semula di akhirat nanti dengan kehidupan yang abadi danpenuh kesejehteraan seta kebahagiaan. Oleh itu tidaklah diglakkan supaya kita bersan panjang haapan denhan merasakan akan kekal di dunia ini, ynag akhirnya akan merosakan amalan dan mengecewakan balasan di akhirat yanag akan menimpa kita.

Dengan panjang harapan seseorang itu akan hanya mengambil berat tentang hiudp dunia dengan berbagai macam impian, sehinggga ia melupakam amalan untuk akhirat kerana tiada masa lagi untuk beramal untuknya.

No comments: