Saturday, January 9, 2010

Menuntut ilmu, beribadat dan mencari sara hidup

Sabtu,9 januari 2010/ 21 Muharram 1431.


Laksanakan tugas amalan penting harian bagi mendapat faedah dunia dan akhirat agar kita menhyesal di akhirat nanti.

1.Berusaha mencari dan belajar lah ilmu yang bermanafaat dalam agama.

Kita perlu belajar bagi mneingkatakan ilmu serta kefahaman dalam agama supaya dapat kita menjalani ibadat sebagaimana yang dikehendaki oleh agama. Usaha arah ini termasuklah mempelajari ilmu, mengajarkan ilmu, membaca, menyalin atau mengarangnya. Rasulullah saw bersabda menegaskan kemuliaan perbuatan seperti ini;

" Di antara dosa itu, ada yang tidak tertutup oleh solat, puasa dan haji, kecuali oleh perhatian terhadap pencarian ilmu"

" barangsiapa tempoh usianya habis ketika mencari ilmu, maka ia akan menemuiku, sednag perbezaan antara dia dengan p ara nabi hanya satu darjat"

"Barangsiapa menuliskan satu huruf ilmu bagi seorang muslim, maka baginya pahala seprti sedekah satu dinar dan memerdekakan satu hamba sahaya. Untuk setiap huruf, Allah juga menuliskan baginya satu kebaikan dan menghapuskan satu keburukan"

2. Lakukanlah ibadah yang lebih khusuus antaranya seperti :

a) mendirikan solat,
b) berzikir
c) membaca Al Quran
d) bertasbih.

Semua urusan beribadat tersebut bertujuan mengingati dan mendekatrkan diri kepada Allah.Syaikh Muhammad Nawawi mengatakan, " Sesuatu yang dpat menyampaikan kebaikan kepada kaum muslimin, sesuatu yang dpaat menggembnirakan hati mereka dan sesuatu yang memudahkan amal soleh, serti berkhidmat kepada fuqaha,kamu sufi dan ahli agama..."

3. Berusaha mencari rezeki menyara hidup harian uhtuk dari dan keluarga.

No comments: