Saturday, January 22, 2011

Mu'jizat Al Quran yang terbesar kepada nabi Muhammad saw

Sabtu, 22 januari, 2011/ 17 Safar 1432

Abu Hurairah ra bekata,

" Nabi saw bersabda: " Tak ada seseorang Nabi pun di antara Nabi-nabi yang lain, melainkan sungguh telah diberikan kepadanya tanda-tanda (mu'jizat) yang dengan seperti mu'jizat itulah beriman kerananya, para manusia. Dan hanyasnya mu'jizat yang diberikan kepadaku, adalah wahyu yang Allah telah wahyukannya kepadaku. Maka akau mengharapkan, akulah di antara Nabi-nabi yang paling banyak pengikutnya pada hari qiamat"

(HR Muslim, Al-Lu'lu- wa Marjan)

Huraian:

1. Setiap orang Nabi mendapat suatu mu'jizat yang dengan mu'jizat yang dengan mu'jizat itu para manusia beriman kepadanya, lantaran mereka tidak mempunyai kemampuan untuk menolaknya. Ringkasnya masing-masing Nabi mempunyai suatu mu'jizat untuk membuktikan kebenaran seruannya, yang sesuai dengan masanya, seperti mu'jizat Musa, mu'jizat 'Isa dan mu'jizat Nabi kita Muhammad saw, iaitu Al Quran yang tak dapat ditandingi kebalaghannya oleh siapapun.

2. Allah memberikan kepada Muhammad saw Al Quran sebagai mu'jizat yang terbesar dan tak terkalahkan dan dengan mu'jizat Al Quran itu, Rasulullah saw mengharapkan supaya beliaulah Rasul yang paling banyak umatnya di hari qiamat. Kerana dengan tetap berwujudnya mu'jizat Al Quran selalu merupakan bahan pembaharuan bagi iman. Berbeza keadaannya dengan mu'jiz-mu'jizat Nabi-nabi yang lain, yang tidak tingggal bekasan-bekasan lagi. Mu'jizat Al Quran akan tetap hidup sepanjang zaman, tidak putus-putusnya.

No comments: