Thursday, January 13, 2011

Keutamaan istighfar dan taubat (mohon ampun)

Khamis 13 januari 2011/8 Safar 1432

Nabi saw, bersabda tentang keutamaan istighfar:

"Barangsiapa yang selalu (terbiasa) membaca istighfar (memohon ampun) , Allah akan menciptakan untuk dia jalan keluar dari kesempitan ,dan kebebasan dari keresahan serta diberi rezeki yang tidak terhitung (tidak disangka-sangka)".

-(HR Abu Dawuuud Dan Nasa'i)


2. Syadad bin Aus berkata, bahawa Nabi saw bersabda' "Puncak dari istighfar ialah bila kau katakan; yang ertinya, " Ya Allah, Engkau yang menciptakan daku. Aku ini hambaMu, aku selalu berada di atas janjiMU yang harus kulaksanakan sedapat mungkin. Aku berlindung kepada Mu dari segala dosa yang kulakukan. Aku mengakui segala nikmat yang Kau berikan kepada Ku, dan aku mengakui dosa-dosaku, maka ampunkanlah aku. Sesungguhnya tidak ada yang akan mengampuni kecuali Engkau"

Nabi besabda, " Siapa yang mengucapkan pada siang hari dan beriman akan itu, lalu mati (misalnya) pada hari itu pula, maka sebelum malam hari, akan jadi ahli syurga, Dan barangsiapa yang mengucapkan malam hari dan ia beriman akan itu, lalu ia mati (misalnya) sebelum pagi maka ia menjadi ahli syurga".

- (HR Bukhari dan Nas'i)

No comments: