Sunday, May 11, 2008

Tanda-tanda Kebagusan Akhlak

Sesungguhnya kebagusan Iman itu ialah iman. Dan keburukan akhlak itubialah nifak(sifat orang munafik). Allah Ta'ala menyebutkan sifat-sifat orang mukmin dan orang munafik dalam firmannya. Dan sifat-sifat itu pada jumlahnya adalah buah (hasil) kebagusan akhlak dan keburukan akhlak. Surah almu"minun :ayat 1-10. Maksudnya:

"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman itu. Mereka yang khusyuk dalam solatnya. Dan orang-orang yang menjauhkan diri dari perkataann yang tidak berguna.Dan orang-orang yang menunaikan zakat). Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya (tidak melepaskan syahawatnya). Melainkan kepada isterinya atau budak yang mereka miliki,
Maka sesungguhnya mereka itu tiada tercela. Tetapi, orang-orang yang mencari selain dari itu, maka merekalah orang-orang yang melanggar batas. Dan orang beriman dan beruntung juga, orang-orang yang memlihara amanat-amanat yang diberikan kepadanya serta janji yang dibuatnya. Dan orang-orang yang menjaga solatnya. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi."...(yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya).

No comments: