Friday, May 16, 2008

Perguna 5, Sebelum Datangnya 5

Daripada Ibnu Abbas Radhiallahu Anhuma berkata, "Rs.a.w. telah bersabda kepada seseorang seraya menasihatinya, "Pergunakan lima sebelum datangnya lima;

1. Masa mudamu sebelum datangnya masa tua;
2. Sihatmu sebelum datang sakitmu;
3. Kayamu sebelum datang fakirmu;
4. Waktu gsebelum datang waktu sibukmu'
5. Hidupmu sebelum matimu".

Maksud hadis ini ialah supaya kita orang muslim manfaatkan 5 keadaan baik sebelum datangnya lima keadaan yang sebaliknya.Sebab nikmat tidak abadi sifatnyapada saytu keadaan sahaja.

Masa muda suatu ketika pasti akan berakhir dan tidak akan kembali lagi.

Masa sihat suatu saat pasti akan berubah menjadi sakit,

Harta pasti akan habis dengan cepat atau berpindah darpada pewaris ke ahli waris.
Juga waktu luang merupakan suatu nikmat bagi seseorang, namun tidak lama berselang pasti akan datang masa sibuk yang kerap melalaikannya.

Seorang itu akan mengalami dalam hidup apabila alam remaja ke alam dewasa apabila menangguh-nangguhkan sesuatu yang patut dibuat kepada satu masa yang terkemudian.
Sebagai seorang muda remaja yang penuh tenaga yang boleh melakukan ibadat solat dengan bertenaga dan kuat , mungkin tidak dapat melakukan nsolat sunat yang berbagi kerana anggota badan sudah lemah dan mengidap berbagai penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, buah pinggang dsn. Begitulah seterusnya keadaan masa muda, lapang, semasa berada/kaya, sihat dan lapang hendaklah digunakan untuk melakukan ketaatan dan beribadat kepada Allah dengan sebaik-baiknya sebelum yang keadaan lebih melarat akan menimpa seseorang apabila sudah lanjut umur yang akan menjadi terlambat dan penyesalan yang ta berguna.Wassalam

No comments: