Wednesday, May 14, 2008

Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengampun

Selasa, 13 Mei 2008/ 6 Jamadilawal 1429H

Kita ditonjolkan dengan balasan/ganjaran amalan semasa di dunia apabila kita dihidupkan kembali di alam akhirat nanti. Yang pasti ialah sama ada akhirnya seorang itu ditempatkan di syurga atau neraka Allah, mengikut balasan amalan seseorang semasa hidup di dunia yang sementara ini.

Sebagai seorang Muslim kita dalam syariat Islam terdapat ganjaran pahala yang besar dan anugerah yang melimpah dari Allah swt, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Balasan orang yang engkar dengan perintah Allah dan Rasulnya adalah Neraka. Kita di fahamkan ada beberapa perkara penghapus dosa, seperti tauhid dan ibadah-ibadah penghapus dosa seperti solat, solat jumaat ke solat yang berikutnya, umrah ke umrahnya, haji, puas dan amal soleh, lailatul qadar dan lainnya.

Dari Abu Hurairah r.a dar Nabi Nabi saw sabdanya yang bermaksud:

" Solat lima waktu dan dari Jumaat ke Jumaat berikutnya, dari Ramdhan ke Ramadhan, adalah penebus- yakni penebus dosa- antara waktu-waktu kesemuanya itu, yakni antara waktu yang satu dengan waktu yang berikutnya, selama dosa-dosa besar dijauhi."

Di samping itu juga terdapat penggandaan amal soleh, yakni dilipatgandakan satu kebaikan menjadi sepuluh, tujuh ratus atau bahkan lebih banyak dari itu lagi.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, beliau berkata " Rasulullah saw bersabda.

" Sesiapa solat subuh berjemaah, kemudian ia duduk untuk zikrullah sehingga matahari terbit, setelah itu ia solat dua rakkat solat isyrak /solat dhuha, maka ia akan peroleh pahala seperti menunaikan ibadah Umrah yang sempurna".


Selain itu terdapat taubat yang dapat membersihkan dosa-dosa yang pernah kita lakukan, musibah-musibah sebagai penghapus dosa, kerana tidak ada satu musibah pun yang menimpa seorang muslim, melainkan dengna musibah tersebut Allah menghapuskan dosa-dosanya.

Juga doa dari kaum muslim untuknya yang dibacakan/dipohon tanpa pengetahuannya, penderitaan yang menimpa sakaratulmaut, syafaat kaum muslim ketika mereka berselawat (memohon ampun dan rahmat Allah) untuknya, syfaat Rasulullah s.a.w dan rahamt dari Allah swt yang lain.

Sebagaimana firman Allah"

1.....jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya
(-Surah Ibrahim: 34)

2.... Dan Allah telah menyempurnakan nikmat-nikmatnya kepada kamu, baik yang zahir maupun yang batin... (:Luqman:29)

Oleh itu adalah menjadi kewajipan kita supaya berusaha melaksanakan perintah Allah swt dalam amalan hidup harian serta ibadat yang diperintahkan oleh Allah swt dan dilaksanakan dengan ikhlas dan memohon keampunan, taufik serta hidyahNya serta memohon kepada Allah untuk mendapat ganjaran serta rahmat dan syafaat Nabi saw akan syurga Allah di akhirat nanti. Amin

No comments: