Hari ini 16 hb Mei 2008 adalah Sambutan Hari Guru di Malaysia.; Tema Perayaan ialah : Guru Cemerlang Negara Terbilang.
Berikut ialah sebahagian daripada cabutan Khutbah Jumaat yang di bacakan di Masjid-Masjid di Negrei Selangor yang disediakan khas oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor.
- Mei diisytiharkan sebagai Hari Guru, bertujuan untuk mengenang jasa dan sumbangan para guru yang amat besar kepada agama bangsa dan Negara. Jumlah guru lebih 300,000 orang, iaitu jumlah kakitangan perkhidmatan awam yang teramai. Mereka berperanan sebagai penjana modal Insan yang sangat penting bagi Negara, bagi melahirkan pemimpin Negara berwibawa, pentadbir yang cekap pekerja yang mahir, generasi yang bijaksana dan membangunkan Negara yang tercinta.
2. Guru dalam sejarah temadun islam dipandang sebagai insan yang amat dihormati.
3. Guru-guru telah memainkan peranannya sebagai agen penyebar ilmu sejak zaman berzaman, bertepatan dengen ajaran Islam yang amat mementingkan ilmu pengetahuan. Islam bukan hanya menggalakkan umatnya untuk menuntut ilmu agama semata-mata, bahkan menggesa umatnya menuntut apa sahaja ilmu yang bermanafaat kepada manusia sehingga menuncul kata-kata perangsang yang masyhur. “ Tuntutlah ilmu walaupun samapai ke Negeri Cina”
4. Galakan dan gesaan demi gesaan daripada Al-Quran dan Al-Hadis mengenai kelebihan menuntut ilmu terdapat dengan banyaknya dalam Al-Quran dan Al-Hadis. Firman Allah swt dalam surah Al’Alak: Ayat 1-5.
Maksudnya “ Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah, tuhanmu yang maha pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
5. Wahyu yang pertama itu adalah satu seruan kepada reformasi ilmu iaitu menghubungkan semula ilmu yang terpisah itu dengan Allah. Kemudian datang pula ayat-ayat yang lain menjelaskan kemuliaan ilmu dan orang yang berilmyu. Sebagaimana firman Allah dalam surah Az zumar: Ayat 9.
“ Katakanlah, Adakah sama orang-orang yang mengtahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang dapat mengambil pengajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”.
Sabda Nabi lagi, “Sesiapa yang melalui satu jalan bertujuan mencari ilmu, Allah permudahkan baginya jalan ke Syurga:’
( Ruwah Abu Daud Wattarmizi)
6. Jika Rasulullah s.a.w. menggambarkan orang yang menuntut ilmu sedang berada di jalan yang menuju ke syurga, maka kerja menyampaikan ilmu adalah satu kerja yang dilakukan oleh orang mulia. Mereka adalah para guru yang bertanggungjawab menyampaikan ilmu dan membimbing umat, menyingkap kejahilan daripada umat supaya kehidupan menjadi lebih sempurna, akal fikiran menjadi tinggi, tingkah laku dapat dikawal, jiwa menjadi hidup dan harta benda dadapt disuburkan. Seandainya kejahilan menutupi kehidupan manusia, akan berlakulah berbagai kerosakan, peraturan dan undang-undang kucar- kacir, hilang keamanan dan kesejahteraan. Akibatnya manusia akan merana dan menderita.
7. Islam menggariskan beberapa adab susila seorang murid kepada guru. Antaranya.
1. Sentiasa mengharapkan keredhaan daripada guru supaya ilmunya diberkati.
2. Meminta pandangan guru terhadap sesuatu perkara yang akan dilakukan.
3. Sentiasa mengenang budi dan jasa guru yang telah mendidiknya.
4. Bersabar di atas sesuatu tindakan guru yang menyentuh perasaannya.
5. Menumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar.
“SELAMAT HARI GURU”
MELAKA 16 Mei – Kira-kira 350,000 guru di seluruh negara merayakan Hari Guru tahun ini dengan berita gembira apabila Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan insentif baru bagi memperkasakan dan memartabatkan profesion perguruan di Malaysia.
Enam insentif itu termasuk keputusan Kementerian Pelajaran menaikkan pangkat dan gred guru-guru bukan siswazah yang telah melanjutkan pelajaran.
Berucap pada majlis sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini, Perdana Menteri yakin dengan insentif-insentif itu guru-guru akan lebih bersemangat untuk bekerja.
“Saya berharap guru-guru akan berjalan sebatu ke depan. Inilah yang kita mahu.
“Mudah-mudahan apa yang diberikan ini akan diterjemahkan oleh para guru dengan bekerja lebih bersungguh-sungguh supaya kita dapat melahirkan pelajar yang lebih cemerlang,'' katanya.
Pengumuman itu disambut tepukan gemuruh lebih 3,000 guru yang mendengar ucapannya. Turut hadir ialah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah, Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.
Menurut Abdullah, kerajaan bersetuju untuk mengambil kira pengalaman mengajar guru semasa dalam skim bukan siswazah DGA29 untuk dipertimbangkan kenaikan gred secara time-base setelah berada dalam skim siswazah iaitu dari gred DG41 kepada DG44.
“Kaedah yang akan digunakan ialah setiap tiga tahun pengalaman di gred DGA29 akan dikira sebagai satu tahun pengalaman di gred SG41, tertakluk kepada had maksimum pengiraan sebanyak tiga tahun pengalaman DG41.
“Insentif ini merupakan satu tambahan kepada keputusan kerajaan sebelum ini untuk memberikan hadiah kenaikan gaji kepada kakitangan awam,'' kata beliau.
Perdana Menteri berkata, langkah itu juga bertepatan dengan gagasan kerajaan dalam membangunkan modal insan dan bersesuaian dengan dasar pensiswazahan guru yang menggalakkan guru-guru untuk melanjutkan pengajian mereka.
Beliau berkata, pada masa yang sama kerajaan juga bersetuju meluluskan cadangan supaya guru gred DG41 yang berasal dari skim bukan siswazah dan memegang jawatan guru besar akan dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat ke gred DG44 selepas tiga tahun berkhidmat sebagai guru besar pada gred DG41.
Susulan kepada penambahan kuota jawatan dalam skim cemerlang sebanyak 300 peratus pada tahun 2006, beliau memberitahu, kerajaan bersetuju untuk menambah baik dua syarat skim guru cemerlang.
Ini termasuk memendekkan syarat tempoh kelayakan guru cemerlang dari tujuh tahun kepada lima tahun pengalaman mengajar bagi pengisian jawatan guru cemerlang DGA32 dari gred asal DGA29 dan jawatan guru besar cemerlang DG44 dari gred asal DG41.
“Bagi pegawai yang telah dinaikkan pangkat guru cemerlang di sesuatu gred, mereka boleh dipertimbangkan kenaikan pangkat ke gred selanjutnya tanpa perlu menunggu tempoh tiga tahun perkhidmatan dalam gred yang sedang disandang,'' kata Perdana Menteri.
Beliau turut mengumumkan peruntukan 10 peratus daripada 1,700 kuota guru besar cemerlang DGA38 akan diberikan kepada pengelola dan guru yang berkhidmat di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah dengan syarat mereka menunjukkan prestasi yang cemerlang.
Selain guru dan guru besar bukan siswazah serta guru dan guru besar cemerlang, turut mendapat suntikan daripada insentif yang diumumkan itu ialah para pegawai pelajaran daerah (PPD).
Abdullah berkata, kerajaan bersetuju untuk menaikkan gred PPD dari gred DG48 kepada gred DG52 dan DG54.
Selain itu, menurut Perdana Menteri, kerajaan juga akan menyeragamkan struktur pejabat pelajaran daerah di seluruh negara dengan memansuhkan pejabat pelajaran gabungan (PPG) bagi negeri Sabah dan Sarawak.
“Selain kenaikan gred PPD, penambahbaikan ini juga akan mewujudkan ratusan jawatan kenaikan pangkat baru untuk para guru yang berkhidmat di pejabat pelajaran daerah,'' ujar beliau.
Beliau turut mengumumkan kerajaan telah meluluskan cadangan penstrukturan baru Kementerian Pelajaran yang kali terakhir distrukturkan pada tahun 1995.
Peringkat awal kelulusan itu akan melibatkan pertambahan jawatan dan kenaikan gred bagi jawatan pengurusan tertinggi dan ketua bahagian dari gred DG54 hingga ke JUSA A.
Sebagai contoh, jelasnya, kesemua jawatan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran kini diseragamkan pada gred JUSA A berbanding sebelum ini berbeza pada gred JUSA A, B, C dan DG54.
Beliau percaya penstrukturan itu dapat memantapkan sistem penyampaian pendidikan di setiap peringkat di negara ini.
Petikan dari: Utusan Malaysia Sabtu, 17 Mei 2008
No comments:
Post a Comment