Friday, April 8, 2011

Amalan berzikir

Jumaat,8 April 2011/5 Jamadil Awal 1432

Amalan berzikir

1. Firman Allah swt:

"Maka berzikirlah engkau semua kepada Ku, tentu Aku akan ingat kepada mu semua".

- ( Surah Al baqarah: 152)

2. Allah Taaal berfirmabn:

"Dan berzikirlah kepada Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah hati dan takut dan bukan dengan suara keras, di waktu pagi dan petang dan janganlah engkau termasuk orang-orang yang lalai"

- ( Surah Al A'raf: 205)

3. Dari Abu Hurairah ra katanya: " Rasulullah saw bersabda:

"Niscaya kalau saya mengucapkan: Subhanallulah walhamdulillah wa la ilaha illahllah wallahu akbar - Maha suci Allah, segenap puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar, maka itu adalah lebih saya sukai daripada apa saja yang matahari terbit atasnya - yakni lebih disukai dari dunia dan seisinya ini"

- (HR Muslim)


4. Dari Abu Zar ra katanya,; "Rasulullah saw bersaba kepada saya:

" Tidakkah engkau semua suka kalau saya beritahu kepada mu perihal ucapan yang paling dicintai oleh Allah? Sesungguhnya ucapan yang paling dicintai oleh Allah ialah - Subhanallah wa bihamdih"

- ( HR Muslim)



No comments: