Sunday, April 17, 2011

Buktinya alam ini adanya Allah

Ahad, 17 April 2011/13 Jamdil awal 2011

Penciptaan sekalian alam ini sudah membuktikan adanya dan menunjukkan kebesaranNya yang Maha sempurna.Allah menjelaskan dahulunya langit dan bumiadalah padu, yna kemudianya dipisahkannya langit dan bumidengan awan, lalu diturunkan hujandari langit dan ditumbuhkanlahtumbuh-tumbuhan di bumi serta dijadikannya air sebagai sumber hidup tiap-tiap sesuatu ynagh hidup.

Dan dijadikan di bumi gunung-gunaung ynag kokoh untuk mencegah agar bumitidak goncanagbersama penghuninya dan di antra gunung-gunung itu dibukakan jalan-jalan yang luasynag menghubungkan satu negeri dengan negri lain dan sebuah kota dengan kota lain.
yang terpelihara dan dapat dijangkau bagi bumi, kemudian dibagunyalah waktu menjadi malam yana gelap dan siang yang terang dengan matahari dan bulan ynagmasing-masing beredar di dalam garis-garis edarnya sendiri.

Hal ini dijelaskan Allah dalam firmannya:

Ayat 30, "Apakah orang orang kafir tidak mengethaui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah satu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya, dan daripadanya air Kamai jadikan segala sesuatu yang hidup.Maka mengapakan mereka tidak juga beriman"

Ayat 31." Dan Kami telah menjadikan di bumi ini gunung-gunung yang lukuh supaya bumi itu (tidak) goncanag bersama mereka, dan telah Kami jadikan pula di bumi ini jalan-jalan yang luas agar mereka mendapat petunjuk".

Ayat 32, " Dan Kami menjadikan langit itu sebgai atap ynag terpelihara, sedang mereka berpaling dari tanda-tanda (kekuasaan llah) ynag terdapat padanya.

Ayat 33, " Dan dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. masing-masing dari kedunya itu beredar di dalam garis edarnya".
- (Surah Al Anbiya, Ayat :30-33)

No comments: