Monday, February 28, 2011

Kehidupan dunia yang sementara

Isnin, 28 Februari 2011/25 Rabiulawl 1432

Kehidupan dunia yang sementara dibandingkan dengan kehidupan akhirat yang kekal abadi.


by Abu Samah Mohd Amin on Thursday, March 3, 2011 at 6:39pm

Amalan untuk akhirat itu perlulah diutamakan. Amalan dunia itu wajib diusahakan dengan bersungguh-sungguh, sehingga dapat dikatakan urusan mencari keduniaan hendaklah seolah-olah bahawa kita akan hidup selama-lamanya, sedangkan amalan untuk akhirat hendaklah kita beranggapan seolah-olah kita akan mati esok hari atau sebentar lagi!!



Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dalam menjalani hidup di dunia ini supaya janganlah dianggap sebagai suatu kediaman yang kekal dan jangan pula kesenagan dan kemewahan itu melalaikan kita untuk mengusahakan kesejahteraan dan keselamatan kita di alam akhirat nanti.



Firman Allah swt:



"Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia yakni memperoleh kesenangan dan kemewahan duniawi dan juga perhiasannya, maka Kami (Allah) pasti mencukupi kepadanya apa-apa yang dikerjakan dan di dunia ini mereka tidak akan dirugikan yakni tentu akan memperolehinya asalkan suka berusaha.



Orang-orang yang tidak akan mendapatkan sesuatu apa pun di akhirat nanti kecuali neraka. Di sana itu tidak akan bergunalah apa-apa yang mereka usahakan yakni sewaktu di dunia dan lebur atau terbuang percuma sajalah apa saja yang telah mereka amalkan" .



- (Surah Hud: 14-15)



Dengan itu kita wajib menyakini bahawa kehidupan di alam akhirat itu adalah lebih utama, lebih baik dan lebih kekal daripada di alam dunia ini.

No comments: