Sunday, February 6, 2011

Kelebihan belajar dan mengajar ilmu

Ahad,6 Februari 2011/3 Rabi'awal 1432

Sabda Raslullah saw:

" Sesiapa yang mencari jalan (berusaha) untuk menimba ilmu, Allah akan memudahkan baginya jalan menuju ke syurga, dan sesungguhnya para malaikat meletakkan sayapnya (mendoakan) kepada penuntut ilmu kerana redha dengan apa yang dilakukan, dan sesungguhnya segala makhluk di langit dan di bumi hinggakan ikan paus di laut, mendoakan keampunan bagi orang alim, dan kelebihan orang yang berilmu dengan orang abid (ahli ibadah_) seperti kelebihan bulan (terangnya) daripada lain-lain bintang. Dan sesungguhnya para ulama adalah pewaris Nabi"

- (HR Abu Daud, Tarmizi, Ibnu Majah dll)

Sabda Nabi saw juga:

"Sesiapa yang keluar untuk menuntut ilmu, maka dianya dalam keadaan berjuang (berjihad) ke jalan Allah sehingga dia pulang".

-( HR Imam Tarmizi- hadis hasan)

pengajaran:

1. Orang yang menunutut ilmu ditakddirkan dia meninggalkan dunia, maka dia dikira sebagai mati syahid. mreka yang mati syahid akan dikumpulkan di akhirat nanti bersma-saam para nabi dan rasul.

2. Menuntut ilmu hendaklah dengan niat yang ikhlas menuntut kerana Allah untuk kebaikan diri, keluarga dan masyarakat Isa seluruhnya. Jika berniat untuk bermegah-megah unutk menunjukkna kehadalan dan bedebat, tempatnya adalah neraka jahanam.

3. Menuntut ilmu termasuk juga mereka ynag sudah dewasa, lanjut untiuy seperti menghadiri kelas agama di Masjid atau tempat-tempat yna ada menyampoaik ilmu agama.

4. Denga melakukan amalan menutut ilmu pahala kita akan digandakan sehingga betrlipat ganda, dalam bagi ornag yang ke masjid dengan tujuan hanya untuk belajar atau mengajar ilmu kebaikan maka pahalanya seperti satu Haji,

5. Ilmu lebih tinggi darjatnya dari ibadah, kerana ibadah tanapa ilmu tidak akan sempurna. Menuntut ilmu juga adalah satu ibadah hanya berbeza dengan ibadat khusus seperti solat, kerana menuntut ilmu lebih berbentuk muamalah dan solat lebih kepada ibadah langsung.

No comments: