Monday, December 26, 2011

Pentingnya solat dan keutamaan-keutamaanya

Isnin, 26 Disember 2012/1 Safar 1433

Petikan dari beberapa hadis mengenai solat:

1. Solat adalah tanda keislaman seseorang. Barangsiapa melakukan solatnya dengan khusyuk, mengerjakannya tepat pada waktu, serta memperhatikan rukun dan sunnah-sunnahnya, maka pastilah ia seorang mukmin.

2. Selama seorang menjaga solatnya, maka perhatian Allah swt selalu tercurah kepadanya. Tetapi jika ia melalaikan solatnya, maka perhatian Allah akan terlepas darinya.

3. Apabila seseorang berdiri untuk melakukan solat, maka pintu-pintu syurga akan terbuka. Lalu Allah menyingkapkan hijab (tabir) antara Dia dengan orang itu selama ia tidak melakukan hal-hal yang dibenci dalam solat.

4. Barangsiapa berwudhuk dengan sempurna, kemudian melakukan solat dua rakaat dengan khuysuk dan khudhuk baik fardhu ataupun sunnat, dan ia menginginkan agar dosanya diampuni oleh Allah, niscaya Allah akan mengampuninya.

5. Selama seorang Muslim menjaga solat lima waktunya dengan istiqamah, maka syaitan akan takut padanya. Tetapi jika ia melalaikannya maka syaitan akan berani kepadanya dan akan menyesatkannya.

6. Dua rakaat solat tahajjud adalah lebih baik daripada seluruh kekakayaan dunia ini. maksud hadis Nabi saw "Seandainya tidak memberatkan umatku, niscaya aku akan mewajibkannya kepada mereka".

No comments: