Thursday, December 29, 2011

Keajaiban Ayat Kursi

Khamis 29 disember 2012/4 safar 1433.

Keajaiban amalan Ayat Kursi:

1. Ayat Kursiy ialah ayat 255 dalam surah al Baqarah. Ia lebih dikenali sebagai ayat kursi, kerana pada ayat itu tersebut perkataan "kursiy" atau dalam bahasa Melayunya disebut "Takhta atau singgahsana",

2. Ayat ini mempunyai beberapa kelebihan yang tidak perlu diragui, kerana ada hadis yang mengatakan ayat kursi ini adalah penghulu segala ayat di dalam al Quran. Sabdanya;

"Sesungguhnya seagung-agung ayat dalam al Quran adalah ayat kursi; barangsiapa membacanya nescaya Allah mengutus malaikat untuk menulis dari kebaikan kebaikannya dan menhghapuskan keburukan-keburukannya dari ketika itu sampai esoknya".

1. Seorang lelaki bertanya kepada Rasululah saw:

"Ya Rasulullah, ajarkan kepadaku sesuatu yang dengannya Allah memberikan manfaat bagi ku".
...
Rasulullah saw menjawab:

" Bacalah ayat kursi kerana sesungguhnya Allah akan memelihara engkau sekeiuarga dan Dia memelihara rumah engkau hingga daerah-daerah yang ada di sekeliling rumah mu"

2. Rasulullah saw bersabda:

"Jika seseoranag daripada umatku membaca ayat kursi sebanyak dua belas kali, selepas itu ia pergi mengambil air wudhuk dan menunaikan solat subuh, maka Allah swt memelihara dia dari kejahatan syaitan, darjatnya dianggap sama dengan orang-orang yang menghkhatamkan al Quran sebanyak tiga kali khatam dan menyinari segenap penghuni dunia".

No comments: