Sunday, December 4, 2011

kelebihan membantu mereka yang memerlukan pertolongan

Ahad 4 Dis 2011/ 8 Muharram 1433

Sabda Rasulullah saw:


‎"(Diantara ) orang yang paling dicintai oleh Allah ialah yang banyak memberi manfaat kepada manusia, dan di antara amalan yang paling Allah sukai ialah kegembiraan yang dimasukkan dalam seorang Muslim, atau menghilangkan baginya kesulitan, atau menyelesaikan hutang piutang, atau menghilangkan baginya kelaparan. Dan kalau akau berjalan dengan sudaraku kerana meneyelesaikan hajatnya, maka itu lebih aku sukai daripada beriktikaf di masjid selama sebulan.....

Huraian:

1. Seseorang itu akan diberikan ganjaran pahala "sebulan beriktikaf di masjd" dengan hanya membantu seseorang itu menyelesaikan hajatnya yang kadangkala tidak sampai beberapa minit!!. Allahu Akbar!

2. B eruntunglah bagi sesiapa ynag menjadi orang ynag banyak memberi manfaat kepada manusia/ dan juga makhluk Allah yang lain, sperti memberikan bantuan dalam kerja-kerja kebajkan, menggembirakan hati mereka dengan menyelesaikan hutang piutang mereka atau musibah yang diseritai olehnya dna keluarganya.

3. Sebaliknya Allah memurkai mereka yang melakukan sebaliknya seperti menyusahkan orang, menimbulkan masalah, menganiaya orang, menabur fitnah, berbohong sehingga menimbulkan pertelingkahan sesama manusia.

No comments: