Tuesday, March 13, 2012

Ketaatan kepada Allah lebih penting dari segala-galanya dengan urusan harta, anak-anak dan urusan dunia

Selasa, 13 Mac 2012

Firman Allah swt dalam Surah Al Munafiqun:

Ayat 9 : "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi."

Ayat 10: "Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: ” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku – ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh “.

Ayat 11: "Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan."

Pengajaran:

1. Jangan lalaikan daripada menegerjakan ibadah dan ketaatan kepada Allah SWT di samping bekerja mencari rezeki dan dalam berurusan keluarga (rumah tangga) akibatnya kita akan menyesal dan kecewa.

2. Infakkanlah rezeki yang diberikan Allah dengan jalan beramal soleh untuk jadi bekalan di akhirat. Sebab bila maut akan meragut jiwa seseorang ia pasti akan menyesal bila tidak digunakan untuk dijadikana bekalan akhirat yang kekal abadi.

3. Ajal seseorang tidak akan ditunda atau dilambatkan jika telah tiba saatnya, dan Allah mengetahui semua perbuatan hamba-hambaNya.

No comments: