Thursday, March 15, 2012

Perintah menutup aurat wanita

Khamis 15 Mac 2012.

Pakaian yang menutup aurat menjurus kepada kesejahteraan dunia dan akhirat.

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda:

"Sesungguhnya mereka yang termasuk ahli neraka , iaitu perempuan yang berpakaian tetapi terlanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lian untuk membuat maksiat.. mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunhya".

- (HR Muslim)

Apakah maksud berpakaian tetapi bertelanjang?

Maksudnya memakai pakain tetapi tidak berfungsi menutup aurat bagi anggota tubuh sebagaimana yang deikehandaki syarak. Pakaiannya menampakkan susuk badan kerana seluar, baju atau kainnya ketat, berdarang nipis yang menampakkan kulitnya. Termasuk juga yang bertudung tetapi kecil sehingga nampak bentuk dada yang sepatutnya ditutup litup atau labuh.

Apakah jenis pakaian yang kita lihat harian yang diketegorikan tidak menutup aurat? banyak dan antaranya.

1. Pakaian seluar jean atau seluar dan baju ketat yang menampakkan susuk badan.

2. Memakai tudung tetapi hanya memakai T shirt yang belengan pendek dan mendedahkan bahagian lengannya. Memakai tudung "MINI" yang singkat yang tidak menutup bahagian dada juga tidak dikatakan menutup aurat.

3. Apakah maksud "yang condong kepada maksiat dan menarik orang lian untuk membuat maksiat.."

Dengan pakaian yang tidak menutup aurat dan juga memakai dengan tujuan untuk berhias untuk menarik perhatian orang lain kepadanya seperti meletakkan renda-renda menarik pada tudung mereka, perhiasan tudung di bahagian dada dan seumpamanya.. Semuanya ini boleh mendatangkan tarikan kepada orang lain yang boleh menarik kepada maksiat.

4. Apa yang boleh kita nasihatkan?

Kepada yang dah dewasa mereka boleh diterangkan tentang konsep menutup aurat dan menagapa Allah perintahakn berbuat demikian.
Didikan anak dari kecil paling berkesan, iaitu dengan mengasuh mereka menutup aurat, elakkan berhias untuk menarik perhatian orang lain semasa keluar rumah, memakaii pakaian yang bersifat kewanitaan...

Firman Allah menyatakan tentang aurat wanita yang sepatutnya,

“Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kemaluannya; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”

(Surah An Nur 24:31) - Al Quran, muka surat, 353.

No comments: