Sunday, March 11, 2012

Amalan yang dapat memasukkan kita ke dalam Syurga

Diriwayatkan daripada Mu'az bin Jabal ra, beliau berkata: Saya telah berkata: "Wahai Rasulullah, beritahu kepada saya suatu amalan yang akan memasukkan saya ke dalam Syurga dan menjauhkan saya dari neraka".

Baginda saw pun menjawab:

"Demi Allah, sesungguhnya kamu telah bertanya tentang sesuatu yang besar. Sesungguhnya ia memang mudah bagi sesiapa yang dimudahkan oleh Allah kepadanya. Kamu menyembah Allah tanpa menyekutukan sesuatu denganNya, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji di Baitullah".


Kemudian banginda bersabda:

"Tidakkah kamu mahu saya tunjukkan kamu kepada pintu-pintu kebaikan? Puasa itu perisai. Sedekah memadamkan dosa seperti air memadam api. Solat seseorang lelaki pada tengah malam".

Kemudian Banginda membaca firman Allah Taala (As Sajadah: 16-17) yang remaksud:

"Tepi-tepi badan mereka renggang dari tempat tidur (mereka kurang tidur, kerana mengerjakan solat tahajud dan amal soleh),sambil berdoaa kepada Tuhan meraka dalam keadaan takut (akan kemurkaanNya) dan sangat inginkan (keredhaaNya).
Dan mereka mendermakan sebahagian daripada apa yang kami kurniakan kepada mereka. Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui apa yang telah dirahasiakn untuk mereka daripada nikmat-nikmat yang amat indah dipandang dan mengembirakan hati, sebagai balasan kerana apa yanag mereka telah kerjakan"

Kemudian baginda saw bersabda lagi:

"Tidakkah kamu mahu saya beritahu kamu tentang kepala segala urusan, tonggak dan kemuncaknya?"
Saya menjawab:
"Sudah tentu, wahai Rasulullah". Baginda pun bersabda:

"Kepala segala urusan ialah Islam. Tonggaknya ialah solat. Kemujncaknya ialah jihad".


"Tidakkah kamu mahu saya berutahu kamu tentang kunci semua perkara tersebut?".

Saya menjawab: "Sudah tentu, wahai Rasulullah".

Saya pun bertanya: " Wahai Nabi Allah, adakah kita akan diambil kira dan dibalas dengan sebab apa yang kita pertuturkan?".

Baginda pun menjawab:
"Semoga ibu kamu kehilangan kamu. Tidakkah kamu manusia akan dihumban ke dalam neraka di atas muka mereka- dalam riwayat yang lain, disebut di atas lubang hidung mereka- melainkan oleh hasil tuaian lidah mereka?".

Ia diriwaytkan oleh Tarmizi. Beliau bertakat: "Ia hadis hasan sahih".

-( HR Ahmad, At Tarmizi, An Nasaie).

Adapun Sabda baginda saw:

"Sesorang kamu tidak akan memasuki syurga kerana amalannya (semata-mata). (HR Bukhari..)

Maksudnya, ialah seseorang tidak berhak memasuki syurga kerana amalannya semata-mata, kalaulah Allah tidak menjadikan amalan dengan kurnia dan rahmatNya sebagai sebab untuk memasuki syurga.

Bahkan amalan itu sendiri adalah hasil daripada kurnia rahmat Allah kepada hambanya. Oleh itu syurga dan segala sebab untuk memasukinya adalah daripada kurnia dan rahmat Allah jua.

No comments: