Tuesday, November 9, 2010

Buang anak hasil perbuatan zina

Selasa,9 November, 2010/2 Zulhijjah 1431.

Kes buang bayi adalah akibat perlakuan zina yang dilakukan oleh mereka yang tidak beiman yang derhaka kepada perintah Allah swt. Perbuatan yang keji ini juga menyebabkan bayi yang tidak berdosa dibunuh dengan cara kejam di mana bayi yang baru lahir ditinggalkan di tempat-tempat yang bahaya seperti di dalam tong sampah, belukar, atau tandas atau di merata-rata.

Tidak syak lagi bahawa masalah buang bayi pastinya berpunca daripada masalah zina. Zina pula berpunca daripada pergaulan bebas yang tidak meletakkan penghayatan soal dosa dan pahala dalam kehidupan mereka dan melakukanya semata-mata dengan ajakan syetan.

Zina merupakan sebagai satu tingkah laku perhubungan jenis antara seorang lelaki denhan seorang perempuan yang lain secara haram atau di luar nikah secara syarak.Prebuatan itu tidak kira sama ada paksaan (rogol) atau sukarela asalkan tiada sebarang kekeliruan. Allah swt telah mengaharmkan zina dengan mengharamkan terlebih dahulu
segala tingkah laku yang boleh menyebabkan berlakunya zina.

Firman Allah swt, yang bermaksud:
“Janganlah kamu menghampiri zina, kerana perkara itu adalah keji dan seburuk-buruk jalan.”
- (Surah al- Israa' :32)

Segala tingkah laku mungkar dan maksiat seperti pergaulan bebas, membuka aurat, mendengan dan melihat seribu satu unsur seks yang mengghairahkan.

Allah menghukumkan hukuman yang paling berat ke atas penzina sebagaiman firmanNya seperti ber
ikut:
“Penzina-penzina sama ada lelaki atau perempuan hendaklah disebat tiap seorang daripada mereka sebanyak seratus rotan, janganlah kamu menaruh belas kasihan kepada mereka itu untuk menjalankan hukuman Allah swt kalaulah kamu benar-benar orang yang beriman dengan Allah dari hari kiamat serta diminta orang mukmin yang lain supaya menyaksikan upacara hukuman tersebut”.
- (Surah an-Nur:2)

Apabila manusia merasakan mereka tidak diikat dengan Allah SWT, manusia akan bertindak mengikut hawa nafsu mereka yang setrusnya membawa kepada kehancuran iman serta sanggupa melakukan dosa yang besar yang dikutuk oleh agama.

Antara punca zina ialah masaalah yang berkaitan tiadanya didikan asas agama, masalah yang berkaitan degan kesulitan bagi melaksanakan perkahwinan yang telah kita menyepitkan jalan perkahwinan yang dituntut syarak. Zina adalah satu pencabulan dan pencemaran keagamaan yang paling dilaknat oleh Allah swt.

Islam telah menegaskan bahawa zina akan memberi kehinaan yang amat buruk kepada manusia. Buang bayi hanya salah satu kesan. Banyak lagi kehinaan dan musibah lain yang bakal menimpa.

Zina akan mengakibatkan bibit-bibit keruntuhan rumahtangga di mana suami-isteri kehilangan kepercayaan dan curiga mencurigai antara satu sama lain yang akan menyebabkan perceraian.
Pengharaman zina juga adalah untuk mengekalkan martabat ketinggian manusia sebgaai kejadian ynag paling mulia yang pernah dijadikan oleh Allah swt.



Hukuman rejam sampai mati mungkin penyelesaian masalah zina yang semakin berleluasa di Malaysia sehingga melahirkan anak luar nikah yang terlalu ramai dan menjadi masyarakat terbuang.

Hanya dengan ketaqwaan dan iman kepada Allah swt akan dapat menjauhkan perbuatan zina. Sebagaiman firman Allah swt dalam Surah an-Nisaa: 69 yang bernaksud:

“Dan sesiapa yang taatkan Allah swt dan rasulnya, maka mereka itu yang akan bersama dengan orang yang diberi nikmat oleh allah swt, iaitu dari golongan para nabi, darai golongna para siddiqin, adari golongan para Syuhada, dari golongan para salihin dan mereka itulah teman-teman yang baik”

Antara langkah yang perlu di amabil bagi mengelakan zina ialah:

1.Tanamkan asas agama yang kuat di kalangan kanak-kanak sejak kecil lagi supaya mengamalkan ajaran dan patuh kepada cara hidup berteraskan agama.

2.Jauhkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan agar pergaulan itu tidak mengheret mereka ke lembah zina.

3.Galakkan perkahwinan sebaik sahaja anak- remaja sebaik-baik sahaja mencukupi syarat untuk mendirikan rumah tangga.

4.Jauhi amalan gaya hidup barat dengan menjauhi pergaulan bebas, hiburan yang menghayalkan yang menyebabkan keinginan syahawat yang membawa kepada perbuatan zina.

No comments: