Tuesday, September 7, 2010

Perkara yang sunat dilakukan pada hari raya

Selasa,7 Ogos 2010/28 Ramadhan 1431


1. Mandi sunat dengan niat "sahaja akau mandi hari raya" waktunya ialah separuh malam hari itu tetapi sunat mandi setelah keluar fajar.

2. Memakai pakaian yang secantik-cantiknya yang ada padanya.

3. Memotong kuku.

4. menghilangkan bauan ynag keji.

5. Memakai bau-bauan

6. Sunat berpagi-pagi ke masjid ialau selepas subuh bagi orang ramai (selain daripada imam) supaya mengambil tempat.Imam sunat

7. Waktu akan kembali jangan melalui jalan yang suda dilalui ketika akan pergi ke tempat solat hari raya itu.

8. Membaca takbir di rumah-rumah, di jalan-jalan, di masjid-masjid, di surau dan di pasar, mulai dari terbenam matahari di malam raya fitri (hingga mlai solat) dan hari Raya adha ( hingga solat asar di akhir hari tasyrik, 11.12.13 zulhijjah) dengan suara yang keras.

9. Makan sebelum ke masjid (Raya firti) hari raua adha di sunat makan selepas kemabali hari solat raya.

---------

Allah swt berfirman (hadis Qudsi)

"Tidak semua orang yang solat itu bersolat. Aku hanya menerima solatnya orang yang merendahkan diri kepada keagunganKu, menahan syahawatnya dari perbuatan haram larangannKu dan tidak terus -menerus bermaksiat terhadapKu, memberi makan kepada yang lapar dan memberi pakaian orang yang telanjang, mengasihi orang yang terkena musibah dan menampung orang asing. Semua itu dilakukan kerana Aku"

"Demi keagungan dan kebesaranKu, sesungguhnya bagiKu cahaya wajah lebih bersinar dari matahari dan Aku menjadikan kejahilannya kesabaran (kebijaksanaan) dan menjadikan kegelapan terang, dia berdoa kepadaKu dan Aku mengabulkannya; dia memohon dan Aku memberikannya dan dia mengikat janji denganKu dan Aku tepati (perkokoh) janjinya. Aku lindungi dia dengan pendekatan kepadanya dan Aku menyuruh para Malaikat menjaganya. BagiKu dia sebagai syurga Firdaus yang belum tersentuh buahnya dan tidak berubah keadaannya"

-(HR Adiilami)

No comments: