Friday, August 14, 2009

Isteri durhaka dan balasannya

Jumaat, 14 Julai 2009/23 Syaaban 1430H



Antara sifat perilaku isteri yang derhaka kepada suami dan pembalasan yang akan mereka terima di akhirat kelak sebagaimana yang diterangkan oleh hadis Rasulullah saw adalah seperti berikut:

1. Isteri yang tidak mensyukuri kebaikan suami.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

"Aku lihat api neraka, tidak pernah aku meihatnya seperti hari ini kerana ada pandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli Neraka terdiri daripada wanita."

Kemudian Rasulullah saw ditanya, "Mengapa berlaku demikian ya Rasulullah?"
Rasulullah saw menjawab.," Wanita mengingkari suaminya dan menolak ihsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup."

Sabda rasulullah saw yang bermaksud,

"Kebanyakan ahli neraka itu terdiri daripada kaum wanita"

Justeru, menangis mereka dan salah seorang daripadanya bertanya lagi, "Mengapa terjadi demikian adakah kerana mereka berzina atau membnuh anak atau kafir ?"

Nabi menjawab, Tidak, mereka adalah orang yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya. Sesungguhnya tiap-tiap seseorang kamu adalah dalam nikmat suaminya."

2. Isteri yang menyakiti hati suaminya.

Sabda rasulullah saw ynag bermaksud,;

"Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari kiamat Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta, kemudian diangkat ke belakang tengkuknya".

Abu Bakar As Siddiq mengatakan bahawa aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, maka dia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, dilaknat malaikat dan juga dilaknat oleh sekalian manusia."
- (Al-hadis)
3. Isteri yang bermasam muka dengan suaminya.

Sabda Rasulullah saw ynag bermaksud.

"Mana -mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung hati suaminya, wanita itu di murkai Allah sehingga dia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya."

4. Isteri yang lari dari rumah suami.

Sabda rasulullah saw yang bermaksud:

"Apabila lari seorang wanita dari rumah suaminya, maka tidak diterima sembahyangnya sehingga ia kembali dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (menimta maaf)".

- ( H.R. Hassan)


5. Isteri yang memaki bau-bauan keluar rumah.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

"Mana -mana wanita yang memakai bau-bauan, kemudian dia keluar melintasi kaum lelaki anjabi agar tercium, bau harumnya, maka dia a adalah berzina dan setiap mata yang memandang itu adalah berzina."

- (H.R. Ahmad, Tharbrani dan Hakim)

6 Isteri yang berhias bukan untuk suami,

Sabda Rasulullah saaw yanag bernmaksud:

"Seseorang perempuan yang mengena pakaian dalam berhias (bukan untuk suami adalah seumpama gelap gelita pada hari kiamat, tiada nur baginya."

- ( H.R. Tarmizi)

7. Isteri yang tidak menunaikan hajat suaminya.

Sabda Rasulullah saw bernaksud:

"Apabila suami mengajak isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya,lalu marahlah suaminya, nescaya wanita itu berada dalam keadaan laknat malaikat sehingga waktu pagi."

- ( H.R. Bukhari dana Muslim)


8. Isteri yang berpuassa sunat tanpa mendapat izin dari sumainya.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

"Kebanyakan wanita itu adalah isi Neraka dan menjadi kayu apinya."
Lalu Saidatina Aishah bertanya:

"Mengapa wahai Rasulullah?" . Baginda menjawab:' Kerana perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahaan, kesakitan dan cubaan seperti melahirkan anak, mendidik anak-anak, melayan suami serta melakukan kerja-ketrja rumah. Tiada memuji (bersyukyur dan berterima kasih) di atas segala kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. Sering mengkufuri (ingkar) terhadap nikmat Allah, gemar bercakap perkara-perkara yang sia-sia dan berdoasa. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam beragama iaitu mereka sering tertipu atau terpegaruh dengan pujuk rayu lelaki, rakan-rakan, alam persekitaran serta kemewahan-kemewahan lahiriah."

Sabda rasulullah saw ynag bermaksud:

"Tidak boleh seseorang isteri mengerjakan puasa (sunat) sedangkan suaminya berada di luar rumah dengan mendapat izin daripadanya dan tidak boleh memasukkan seseorang lelaki yang tidak disukai suaminya ke rumahnya."

- ( H.R. Bukhari dan Muslim)

No comments: