Friday, September 2, 2016

Kenali Allah, nescaya Allah mengingati mu

Maksud hadis Rasulullah saw.yang bersabda
" Peliharalah Allah nescaya engkau dapatiNya berada di hadapan engkau, menyertai dan menolong engkau. Dan kenallah Allah pada masa lapang , nescaya Ia kenal engkau pada masa susah di kala engkau sedang menghadapi perkara yang sukar."
-- (HR Tirmizi)
1. Setiap orang muslim diwajibkan mengingati Allah dan melaksanakan perintah Allah dengan beribadat dan menjauhkan perkara yang dilarangNya secara istiqamah. Dengan berbuat demikian Allah akan mengingati, mengenalinya dan menolongnya pada masa susah dan juga senang.
2. Janganlah hendaknya di masa kita kelapangan, senang hidup kita di pengaruhi dengan bemacaam-macam kemewahan sehingga kita khayal dan melupakan tanggungjawab kita terhadap Allah seperti bersolat melaksanakan tanggungjawb dan amanah terhadap sesama manusia dan tidak cuai mengingati Allah.
3. Dalam suatu hadis Rasulliullah saw yang bersabda,yang bermaksud, "Bahawa barangsiapa suka akan perkenankan Allah doanya pada waktu kesusahan, maka hendaklah ia membanyakkan doa pada waktu kelapangan".
4. Walaubagaimana sebagai seorang hamba yang lemah kita diwajibkan berdoa dengan memohon dengan qudrat Allah dengan penuh kesabaran sebarang kesusahan atau halangan yang ditakdirkan oleh Allah mencapai kemenangan dari kesusahan yang dilalui.sebelumnya
5.Firman allah swt yang bermaksud."
"Sesungguhnya beserta kepayahan da kesenangn, sesungguhnya beserta kepayahan ada kesenangan"
- (Surah An Insyirah: 5-6)

No comments: