Monday, September 19, 2016

Aqidah Islam



    Aqidah merupakan asas yang paling penting dalam menghayati Islam. Aqidah adalah bertujuan mengesakan(mentauhidkan) Allah swt. Berasaskan aqidah yang kukuh sesorang itu akan dapat membentuk keperibadiannya dengan menjadi seorang yang beriman, berakhlak mulia serta dapat menjadi seorang mukmin yang hidup mengikut syariat yang telah ditetapkan di dalam agamanya dengan mengharapkan keredhaan dan rahmat dari Allah swt..di dunia dan juga di akhirat.
    Dengan Qaidah yang dipegannya seseorang itu dapat memantapakan keimanaan didalam hati dengan meyakinkan wujudnya Allah yang Maha Esa,Hanya Allah sahajalah yang Maha Berkuasa denagan sifat-sifat-ssiat kesempurnaan (Kamaat)
    Tauhid yang menjelaskan keimanan ini ada diterangkan di dlam Firman Allah yang bermaksud:
    "Rasulullah swt telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannnya, dan juga orang-orang beriman, semuanya beriman kepada Allah dan Malaikat-malaikatnya dan kitab-kitabnya dan Rasul-rasulnya.
    Mereka berkata , ": Kami tidak membezakan antara seseorang dengan yang lain dari Rasul-rasulnya. Mereka berkata lagi, " Kami dengar dan kami taat. Kami pohonkan keampunanmu wahai Tuhan kami dan kepadamu jualah tempat kembali'
    - (Surah Al BaqarahL285)



No comments: