Monday, June 25, 2012

Merancang dan berusaha untuk akhirat yang pasti dan kekal abadi


Dalam suatu ceramah yang saya pernah hadiri seorang Ustaz saya berdakawah dengan mengatakan bahawa manusia ini berlumba-lumba merancanag mengejar kekayaannya, kebesaran dan kemewahan kehidupan duniawi yang tidak pasti dan tidak kekal ini.

Sayangnya mereka tidak merancanag berusaha untuk persediaan menghadapi akhirat yang memberi ganjaran yang lebih besar, yang pasti akan tiba akan berkekekalan buat selama-lamanya.

Apakah yang dapat kita pelajari dari kenyataan beliau ini?

1. Hanya dengan mempelajari dan mempelajari ilmu Agama sahajalah, kita akan dapat menginsafi tentang peranan dan tanggungjawab kita utnuk beribadat kepada Allah dan menjadikan dunia ini sebagai jambatan untuk meraih kehidupan akhirat yang lebih abadi.

2. Berpada-padalah dengan kehidupan di dunia sekadar untuk dapat kita melaksanakan tanggungjawab kita terhadap Allah yang menjadi bekalan kehidupan di akhirat.

3. Sepatutnya kita tidak terpengaruh dengan nafsu yang mengejar keduniaan (hubbud dunia) yang fana dengan mencari kekayaan bermati-matian tanpa melaksanakan tangungjawab yang hakiki sebagai hamba Allah dan terhadap manusia termasuk suami atau isteri serta keluarga iaitu anak-anak, saudara seislam dan mereka yang memerlukan.
 ·  ·  · a few seconds ago · 

No comments: