Thursday, June 28, 2012

Berebut-rebut nak jadi pemimpin, salah langkah terjunam ke Neraka

Khamis. 29 Jun 2012/8 Syaaban 1433


Dari Abu Ya'la iaitu Ma'qil bin Yasar r.a, katanya:"Saya mendengar Rasululllah saw brsabda:

"Tiada seorang hambamu yang diserahi oleh Allah untuk menggembala suatu penggembalaan, yakni memimpin sesuatu ummat atau bangsa, lalu ia mati pada hari kematiannya, sedang di kala itu ia dalam keadaan menipu pada penggembalaannya , melainkan Allah mengharamkan padanya untuk masuk syurga"

                                                -(Muttatafaq 'alaih)



    • Tidak hairan jikalau ada juga di kalangan manusia berebut-rebut jawatan untuk menjadi pemimpin dengan apa cara -  halal atau haram untuk mendapatkan kuasa, sedangkan mereka tidak mempunyai kelayakan dan tidak mampu melaksanakan tugas-tugas yang berat sebagai  seorang pemimpin sebagimana yang dipertanggungjawabkan.

      Mereka ini sebenarnya hanya mementingkan diri, perasaan ego,sombong serta hasad sesama sendiri untuk mengaut kekayaan dunia yang hanya sementara dan lalai dengan tujuan kehidupan yang lebih kekal di akhirat , dengan tidak mampu menjalankan tanggungjawab, tidak amanah dan melakukan penipuan terhadap mereka yang dipimpin. Mereka ini sebenarnya berlumba-lumba untuk terjerumus ke dalam neraka Allah...

      Dalam satu hadis yang lain yang biasa kita dengar iaitu hadis yang bermaksud:

      Setiap orang itu pemimpin dan akan disoal perihal kepimpinannya, sama ada pemimpin, suami, isteri, atau pun pekerja kepada majikannya.................

      Semoga Allah memberikan keinsafan dan mereka tidak menganiaya diri mereka sendiri akhirnya. Sebaik-baiknya insaflah dan bertaubat sebelum terlewat!


    •  Sambungan kepada terjemahan hadis di atas:

      Dalam riwayat Imam Muslim juga disebutkan:

      "Tiada seorang Amir/pemimpn, yang menguasai urusan pemerintahan kaum Muslimin, kumudian tidak bersungguh-sungguh memberikan kemanafaatan kepada mereka, juga tidak memberikan nasihat pada mereka, yakni mengusahakan mana-mana yang baik dan menolak mana-mana yang tidak baik, melainkan pemimpin itu tidak akan masuk syurga beserta mereka yang dipimpinnya itu".


No comments: