Wednesday, July 6, 2011

Menunaikan hajat saudara yang lain

Rabu, 6 Julai 2011/3 Syaaban 1432

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a bahawa Rasulullah saw bersabda:

"Manusia yang paling dicintai Allah adalah yang paling banyak memberi manfaat (kepada hamba dan makhluk), amal perbuatan yang paling dicintai Allah adalah 'kegembiraaan' yang anda masukkan ke dalam hati muslim, atau anda menghilangkan kesusahannya, atau anda bayarkan hutangnya, atau anda menghilangkan perasaan lapar daripadanya. Demi sesungguhnya akau pergi berjalan bersama saudaraku si miskin dalam menunaikan satu hajat adalah lebih kusukai dari ibadat iktikaf di masjid yang kulakukan selama satu bulan.

Sesiapa yang dapat menahan dan menyekat sifat kemarahannya Allah swt akan menutupkan cacat celanya. Sesipa yang mampu menahan perasaan marahnya (sekiranya ia ingin melakukannya ia mampu meneruskannya) Allah swt akan memenuhkan persaan redha di dalam hatinya pada hari qiamat.

Sesiapa yang berjalan bersama sudaranya muslim untuk menunaikan satu hajatnya sehingga ia melaksanakannya dengan sempurna, Allah swt akan menetapkan kakinya pada hari di mana semua kaki akan tergelincir. Sesungguhnya perangai yang buruk akan merosakkan amal ibadat sepertimana cuka merosakkan madu"


-(HR Tabarani dan Ibnu Abid Dunia)

No comments: