Thursday, November 10, 2011

Kelebihan solat subuh berjemaah dan berzikir selepasnya

Khamis, 10 November 2100/14 zulhijjah 1432.


Masya Allah!! besarnya kelebihan solat subuh berjemaah dan berzikir hingga paginya. Sebagaimana dalam hadis dari Anas bin Malik ra Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa menunaikan solat subuh berjemaah, kemudian duduk dan berzikir kepada Allah sehingga terbit matahari, kemudian dia solat dua rakaat, dia akan memperolehi pahala ibadah haji dan umrah, sempurna , sempurna dan sempurna".

- (HR Tirmizi)

1. Sebaik tempat berjemaah itu ialah di Masjid. Tunaikan solat fardhu di masjid kecuali uzur. Dekati masjid sebagi tempat yang paling suci di sisi Allah untuk berjemaah, mempelajari agama dan bersilaturrahinm. Bagi wanita solat di rumah lebih aula lagi. Jadikan masjid itu rumah kedua anda.

2. Rancanglah kedudukan rumah anda supaya dapat tinggal berhampiran dengan masjid untuk mudah berjemaah di masjid, terutama untuk kemudahan masa tua anda.


3. Tidak bermakna mereka yang mampu tak perlu buat ibadat haji dan umrah ke tanah suci. Dengan rahmat Allah Yang Maha Pemurah aseolah-olah dengan berjemaah solat subuh dan berzikir Allah dan melakukan solat dhuh, kita diberikan ganjaran pahala mengerjakan haji dan umrah kepada mereka yang tidak mampu mengerjakan umrah ke tanah suci.. Allah memberikan pahala yang besar bagi mereka yang taat berjemaah pada solat subuh,diikiukti dengan menigkatkan zikirullah disertai pula dengan solat dhuha.

4. Yang penting bagi kita ialah, kita mengamalkan ketaatan beribadat kepada Allah swt, sama ada ibadat wajib atau pun sunat, bagi kita mendekatkan diri bertaqarrub dalam usaha terus menerus mendekatkan diri kepadaNya.

5. Dengan mendekatkan diri kepada Allah kita kita akan beroleh ketenangan. Jika kita juah deganNya kita hati dan jiwa kita akan merasa gelisah dan tidak bahagia serta hidup dalam kegelapan tanpa petunjuk.....(Na'udzu billahi min dzalik).

No comments: