Sunday, November 2, 2008

Kesah 3 pemuda dalam gua

Ahad 2 November 2008/4 Zulkaedah 1429

Kesah tiga pemuda dalam gua (msm 282), Hadis No 2361, Sahih Muslim,


Dari Abdullah bin Umar dari rasulullah saw sabdanya:



" Pada satu ketika, ada tiga orang sedang dalam perjalanan, tiba-tiba mereka ditimpa hujan lebat. Kerana itu mereka masuk ke dalam gua sebuah bukit.

Tiba-tiba dari puncak bukit jatuh sebuah batu besar menutup rapat pintu gua itu sehingga mereka terkurung di dalam (tidak dapat keluar)

Maka berkata sesamanya, " Marilah kita ingat-ingat amal soleh yang pernah kita lakukan kerana mancari ridha Allah. Mendoalah kepada Allah Ta'ala mudah-mudahan kerana amal soleh kita itu Allah membukan pintu bagi kita.

Maka mendoalah orang pertama:

"Wahai Allah!, Akiu mempunyai ibu baba yang keduanya sudah tua, seorang isteri dan beberapa anak yang masih kecil, yang kesemuanya menjadi tanggunganku. Bila aku pulang dari gembala, ku peras susu untuk mereka dan yang pertama-tama ku beri minum ialah ibu ku yang sudah tua itu, setelah itu baru anakku.

Pada suatu hariaku terlambat pulang dari mencari kayu api, sampai di rumah hari sudah petang dan kudapati kedua orang tuaku sudah tidur. Seperti biasa lebih dahuluku peras susu lalu kubawa untuk orang tuaku. Aku berdiri dekat kepala beliau-beliau dan tak sampai hati membangunkan keduanya dari tidur mereka yang lelap. Dan aku tidak mau memeberikan susu itu kepada anak-anakku sebelum kedua orang tuaku meminumnya lebih dahulu.Padahal anak-anakku yang masih kecil itui menangis di kakiku minta susu.

Demikianlah aku dan isteriku sentiasa dalam keadaan demikian sampai terbit fajar (menunggu kedua orang tuaku bangun). Wahai Alllah, Engkau tahu bahawa aku berbuat demikian kerana mencari keridhaan Engkau.

Kemudian mendoa orang Kedua:

"Wahai Allah! Aku mempunyai seorang bapasaudara dan bapa saudaraku itu mempunyai seorang anak gadis. Aku sangat mencintai anak gadis pamanku seperti lazimnya cinta seorang pemuda kepada seorang dara. Lalu ku minta dia menjadi isteriku, tetapi dia mneolak permintaanku sebelum aku meyerahkan kepadanya seratus dinar. Maka dengan susah payah aku kumpulkan wang seratus dinnar, lalu kuberikan kepadanya. Ketika aku hendak menyetubuhnya dia berkata kepadaku, "Hai. Abdullah! Takutlah kepada Allah! jangan engkau buka cincin (kegadisan melainkan dengan cara ynag sah (nikah).
Mendengar kata-kata itu aku langsung berdiri dan pergi meninggalkannya.

Wahai Allah!, Engkau tentu tahu aku melakukan yang demikian itu kerana menghendaki ridhamu,. Keran itu tolonglah bukakan pintu gua ini bagi kami"

Maka terbukalah pintu gua sedikit.

Kemudian orang ketiga mendoa pula:


"Aku pernah mengupah seorang pembuat peti tempat padi. Ketika pekerjaannya sudah selesai, dia minta upahnya kepadaku. Lalu kuberikan kepadanya semacam padi. Tetapi dia menolak menerimanya. Namun begitu, padi untuk upahnya itu kutanam untuknya dan hasilnya kukumpulkan kemudian kubelikan sapi dan kugembalakan. Kemudian dia datang kemabli kepadaku, lalu katanya: Takutlah kamu kepada Allah! Jangan mengambil hakku" Jawabku, "Pergilah ke padang rumput gembala sapi-sapi itu, lalu ambillah sapi-sapi itu semuanya!" kata orang itu, " Takutlah kepada Allah, dan janga memperolokkanku"
Jawabku, " Aku tidak memperolokkanmu! Ambillah sapi-sapi itu semuanya dan gemalakanlah untukmu". Lalu diambilnya sapi itu kemudian dia pergi. Wahai Allah!, tentu Engkau tahu aku berbuat demikian kerana mencari keridhaanMu jua. Maka tolonglah bukakkan pintu gua ini bagi kami" Maka terbukalah pintu gua seluruhnya."

--------------------------------------------------------------------------------------

Allah
Ta'ala berfirman :

Hai
Orang-orang yang beriman, sebutlah Allah (berdzikirlah) dengan zikir yang
sebanyak-banyaknya. ( Al-Ahzab : 41 ).

Anjuran berzikir.

Dari Abu Hurairah ra katanya, Rasulullah saw bersabda: "Allah Azza wa Jalla berfirman, " Aku sentiasa menurut sangka hambaKU kepadaKu, dan Aku senantiasa bersamanya ketika dia menyebaut namaKu. jika dia memyebutnamaKu dalam hatinya, maka Aku menyebutnya pula dalam hatiKu. Dan jika dia menyebutKu dalam majlis ramai, maka Aku menyebutnya dalamm majlis ramai yang lebih baik. Jika dia mendekatnya sehasta, Aku mendekatnya sedepa. Jika dia datang kepadaKu berjaan kaki, Aku mendatanginya dengan berlari".
- (Sahih Muslim)

No comments: