Friday, July 6, 2012

Adab tidur sambil bertaffakur mengingati mati


Jumaat, 6 Julai 2012/ 16 Syaaban 1433.

Pagi jumaat ini telah dapat saya membaca sebahagian dari Adab tidur yang dapat dijadikan panduan supaya hidup ini menjadi lebih bermakna:

1. Tidur dalam keadaan menghadap ke qiblat.

2. Badan mengiring ke sebelah kanan seperti berbaring orang yang mati di liang lahat.(Lagi pun tidur itu sememangnya seumpama mati dan bangkit bangkit tidur seumpama bangkit daripada kubur pada hari kiamat nanti)

3.Tidurlah dalam keadaan bersuci atau dengan berwudhuk. Sebaik-baiknya hendaklah berwasiat dengan memesan atau meninggalkan wasiat di bawah bantal.

4. Hendaklah sebelumnya kita beristighfar dan bertaubat kepada Allah dengan taubat Nasuha, meminta ampun, tidak mengulanginya dan berazam melakukan kebajikan keesokan harinya.

5. Ingatlah masa suatu masa nanti jasad kita akan terbujur di liang lahat di dalam kubur, tiada siapa yang akan mahu bersama kita kecuali amalan yang kita usahakan selama hidup di dunia.

6. Bila hendak tidur berniatlah akan bangun di pertengahan malam (satu pertiga malam) untuk solat tahajjud yang sangat besar ganjarannya iaitu.

Berdasarkan hadits Nabi saw :

"Perintah Allah turun ke langit di waktu tinggal sepertiga yang akhir dari waktu malam, lalu berseru, adakah orang-orang yang memohon ( berdoa ) pasti akanberseru, adakah orang-orang yang memohon ( berdoa ) pasti akan ku kabulkan, adakah orang yang meminta, pasti akan ku berikan dan adakah yang mengharap ampunan, pasti akan ku ampuni baginya sampai tiba waktu shubuh "( al Hadits ).

7. Bacalah doa untuk tidur. Baca Bismillah..21 kali, Baca juga 3 Qul dan Ayat kursi dan berzikirlah dengan Laillaha illallah sehingga tertidur.

8. Berdoalah secara umum termasuk memohon keampunan kepada Allah di atas segala dosa-dosa yang pernah dilakukan. Minta jauhkan siksa di akhirat, minta lindungkan dari maksiat dan kejahatan diri sendiri dan dari segala makhluk. jadikan lah kita seorang yang soleh mendekatkan diri kepada Allah , dan berikanlah kemaafan dan keafiatan kepada kita. Pohonlah agar doa kita diterima dan dimakbulakan dengan sepenuh harapan.

9. Rasakanlah mati itu sangat dekat dengan kita dan ingatlah dalam hati kita, bahawa mati tidak menunggu masa yang tertentu, keadaan tertentu atau umur tertentu. Kematian pasti akan datang. Persiapan mati dan hidup di akhirat jauh lebih utama dari persiapan mendapatkan kebahagiaan dunia. Hidup ini ibarat musafir dan tidak lama di dunia. Anggapkan umur kita ini hanya tinggal satu hari atau hanya sekali bernafas sahaja lagi.

10. Dengan mengingati, bertafakkur , berdoa dan mendekatkan diri kepada Allah kita akan dapat berusaha melakukan perintah Allah dan tidak akan menyesal kesudahnanya nanti. Sebagaiamana peptah Arab yang bermaksdu:

" Dan di waktu pagi akan dipuji kumpulan yang telah berjaya pada malamnya".

Wallahu 'alam.

No comments: