Tuesday, September 30, 2008

30 Ramadhan 1429 H

Selasa, 30 September 2008/30 Ramadhan 1429



Hari ini akhir puasa ramadhan. Esok 1 September 2008/1 syawal 1429 (Rabuumat Islam akan merayakan hari raya idilfitri.

Saya ucapkan Selamat Hari Raya idilfitri kepada semua pembaca semoga ibadat sepanjang bulan ramadhan telah dapat melaksanakn ibadat dengan sebaik-baiknya dan didoakan mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah swt. Begitu juga ibadat yang dilakukan telah meningkatkan ketaqwaan terhadap Allah swt.

Sebagai menandakan kesyukuran umat Islam akn bertakbir sebaik shaja selepasa solat maghrib hinggalah sebelem sunat hari raya dimulakan biasanya solat sunat hari raya dimulakan jam 8-9 pagi.

Selepas ramadhan tidak ada lagi puasa yang diwajibkan. Walaubagaimanpun terdapat puasa-puasa sunat yang boleh kita lakukan untuk mendapat keredhaan Allah swt.Antara puasa sunat ialah seperti puasa sunat syawal 6 hari atau dikenali puasa enam, puasa hari Isnin dan Khamis dll.

Bagi puasa sunat syawal yang jumlah enam hari tersebut sangat besar faedah/pahalanya sebagaiman yangdisabdakan Nabi saw.

" Barangsiapa berpuasa Ramadhan, lalu diikuti dengan puas enam hari bulan syawal, maka seolah-olah ia berpuasa setahun penuh"

- DiriwaYAtkan oleh Imam Muslim dll dari sahabat Abu Ayyub Al-Ansari r.a.

Maksudnya seperti puasa setahun ilah kerana ganjaran diberikan 10 kali ganda bagi sesuatu kebaikan yang dilakukan.Pahala 30 hari ramadhan itu adalah sama sengan 10 bulan (300 hari), dan paha yang 6 hari syawal itu adalah sama dengan 2 bulan (6x10=60 hari). Jadi 10 bulan dan 2 bulan adalah sama 12 bulan/ 1 tahun.

Kewajipan yang utama semepena Ramadhan ialah membayar zakat fitrah. Bayaran ini boleh diberi atau dekeluarkan sepanjang bulan puasa dan tidak lewat dari didirikan solat hari raya idilfitri.

Sebelum solat, pada hari raya kita disunatkan mandi sunat hari raya. Pada hari raya semua muslim muslimat dan juga kanak-kanak beramai-ramai menunaikan solat hari raya idilfitri, dengan memakai pakaian ynag bersih lagi indah
Pada malam raya juga disunatkan juga solat malam, membanyakkn bertakbir bersendirian atau berjemaah membesarkan kegungan Allah swt

Jangan lupa disunatkan supaya makan/minum dulu sebelum pergi untuk mengerjakan solat sunat idilfitri.

Dan juga diusunatkan berjalan ke masjid mengikut satu jan dan pulang dengan melalui jalan yang lain .

No comments: