Perkara-perkara yang membawa kepada mandi wajib
Mandi wajib atau pun mandi junub wajib di atas orang Muslim untuk membersihkan dir inya daripada hadas besar.
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.
Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam
kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota
badannya yang zahir.
“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi
salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi
junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.
Setiap orang yang melakukannya
mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang
itu tidak akan sah.
Seeorang itu hendaklah
mengerjakan mandi wajib dalam keadaan berikut.
1. Jimak iaitu melakukan persetubuhan (bertemu dua
khitan) apabila zakar dimasukkan ke dalam faraj walaupun tidak keluar air
mani.
2. Keluar air
mani walaupun zakar tidak dimasukkan ke dalam faraj. Begitu
juga keluar air mani kerana bermimpi .
3. Keluar
darah Haid bagi wanita.
4. Nifas iaitu darah yang keluar dari faraj wanita ketika melahirkan anak (Wiladah)
5. Wiladah - wanita yang melahirkan anak.
6. Mati.
7. Masuk
Islam orang yang sebelumnya kafir.
Rukun
mandi ada tiga perkara meliputi
1. Niat dengan
tujuan membezakan ibadat dan adat. Niat
ini sekadar dilafazkan di dalam hati dan tidak perlu dilafazkan secara zahir
(secara lisan)
2. Menghilangkan
kotoran dan najis pada badan.
3. Meratakan
air ke seluruh anggota badan yang zahir termasuk segala lipatan-lipatan badan.
(Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah)
Keterangan:
1. Niat mandi wajib secara ringkasnya adalah "Sahaja aku mandi wajib kerana
Allah Taala."Niat itu hendaklah disertakan ketika air sampai ke bahagian
anggota badan. Lafaz niat yang lain "nawaitul
ghusla liraf'il hadatsil akbari janabati fardlal lillaahi ta'aalaa" (Ertinya: Sahaja aku mandi wajib untuk
menghilangkan hadas besar dan mandi wajib kerana Allah Taala)
Untuk
wanita yang mandi wajib kerana hadas haid, niat
mandi wajib adalah "Sahaja
aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." manakala bagi wanita yang habis nifas, niat
mandi wajib ialah "Sahaja
aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".
Niat
mandi wajib hendaklah dilafazkan apabila mula terkena air kepada mana-mana
bahagian anggota mandi. Sekiranya niat dilafazkan selepas dia telah membasuh
anggota badannya, mandi wajibnya tidak sah dan dia mestilah memulakan kembali
niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh anggota badannya. Sekiranya
dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah dan dia
mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh
anggota badannya.
Orang
yang tidak berniat mandi wajib tidak memenuhi rukun mandi wajib dan dengan itu
tidak boleh dikatakan telah mengerjakan mandi wajib. Dia hanya sekadar
mengerjakan mandi biasa (mandi adat), dan masih terikat dengan larangan yang
dikenakan ke atas orang yang berhadas besar.
2. Cara mandi wajib
Mandi
wajib hendaklah dikerjakan menggunakan menggunakan air
mutlak iaitu air
yang suci lagi menyucikan, dan tidak sah jika menggunakan air yang bukannya air
mutlak.
Cara
mandi wajib paling afdal sekiranya mengikut sunnah Rasulullah SAW. Berdasarkan
hadis dari Aisyah ra.,
“Dahulu,
jika Rasulullah SAW hendak mandi janabah (junub), beliau membasuh kedua
tangannya. Kemudian menuangkan air dari tangan kanan ke tangan kirinya lalu
membasuh kemaluannya. Lantas berwuduk sebagaimana berwuduk untuk solat. Lalu
beliau mengambil air dan memasukkan jari-jemarinya ke pangkal rambut. Hingga
beliau menganggap telah cukup, beliau tuangkan ke atas kepalanya sebanyak 3
kali tuangan. Setelah itu beliau guyur seluruh badannya. Kemudian beliau basuh
kedua kakinya”
- (HR. Al Bukhari dan Muslim)
3. Cara
mandi wajib yang paling baik adalah mengikut cara yang diriwayatkan oleh Imam
At-Tirmizi.
1. Membaca
bismillah sambil berniat untuk mengangkat hadas besar .
2. Membasuh
tangan sebanyak 3 kali.
3. Membasuh
alat kelamin dari kotoran dan najis.
4. Mengambil
wuduk sebagaimana biasa kecuali kaki. Kaki dibasuh selepas mandi nanti.
5. Membasuh
keseluruhan rambut di kepala.
6. Membasuh
kepala berserta dengan telinga sebanyak 3 kali dengan 3 kali menimba air.
7. Menjirus
air ke seluruh bahagian badan di sebelah lambung kanan dari atas sampai ke
bawah.
8. Menjirus
lambung kiri dari atas sampai ke bawah.
9. Menggosok
bahagian-bahagian yang sulit seperti pusat, ketiak, lutut dan lain-lain supaya
terkena air.
10. Membasuh
kaki.
Jika
dia mandi dengan menggunakan “shower”, tidak perlu tiga kali, memadai
telah yakin air telah meratai seluruh badan dari kepala ke hujung jari.
Untuk
wanita pula, oleh kerana rambut wanita lebih panjang, maka disunatkan diuraikan
rambut. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tak sampai
air ke dalamnya, tocang atau sanggul hendaklah
dibuka untuk membolehkan air sampai.
Seseorang
itu elok memakai kain hingga ke lutut seperti yang diajarkan oleh Rasulullah
s.a.w.
Wallahu 'alam.
No comments:
Post a Comment