Isnin, 28 Mei 2012/ 7 Rejab 1433.
Dari Aisyah radhaiallahu 'anha., katanya,
"Rasulullah saw bersabada:
"Barangsiapa yang mengada-adakan dalam pekara agama kita ini akan sesuatu yang semestinya tidak termasuk dalam agama itu, maka hal itu wajib ditolak."
-(Muttafaq 'alaih)
Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasululllah saw bersabda:
"Barangsiapa yang mengamalkan sesuatu amalan yang atasnya itu tidak ada perintah kami, maksudnya perinth agama, maka amalan itu wajib ditolak".
Keterangan:
1. Wajib ditolak ertinya sama seklai tidak boleh dietrima, kerana merupakan al ynag bathil, sebab memang tidak termasuk urusan agama, tetapi diada-adakan sendiri oleh manusia.
2, Ini adalah soal keibatan.Kalau dalam urusan keduniaan, maka Nabi saw sendiri telah memebri kebebasan untuk mengikhtiarkan mana yang terbaik dalam anggapan kita, asalkan tidak melanggar hal-hal yang diharamkan oleh Allah.
Monday, May 28, 2012
Monday, May 21, 2012
Isnin, 21 Mei 2012.
Antara amalan harian yang perlu diamalkan bagi mendapat keredhaan Allah ialah:
1. Solat Tahajjud di waktu tengah malam – tanda kemuliaan seorang mukmin
terletak pada tahajjudnya.
2. Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata
melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh
pemahaman.
3. Solat
berjemaah di Masjid/surau - Terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana
pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan dan
tempat paling suci sebagai rumah Allah.
4.Solat Dhuha- Amalkan solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat
dhuha.
5. Berbuat infak/bersedekh sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka
bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah
setiap hari.
6. Dalam berkeadaan wudhu setipa masa. Allah menyayangi hamba yang berwudhu.
Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa
ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh
malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".
7. Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana
dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.
8. Banyakkan berzikir kepada Allah. Ingat kepada Allah sebagai tanda bersyukur. Jika kita kurang berzikir pula kita tidak bersyukur kepada nikmat Allah yang kita terima. Zikir juga merupakan makanan rohani yang
paling baik dan dengan zikir dapat menjauhkan dari pelbagai maksiat yang
merosakkan iman kita.
Tuesday, May 15, 2012
Selasa 15 Mei 2012./23 Jamadilakhir 1433
Perkara-perkara yang membawa kepada mandi wajib
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.
Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam
kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota
badannya yang zahir.
“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi
salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi
junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.
Setiap orang yang melakukannya
mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang
itu tidak akan sah.
Seeorang itu hendaklah
mengerjakan mandi wajib dalam keadaan berikut.
1. Jimak iaitu melakukan persetubuhan (bertemu dua
khitan) apabila zakar dimasukkan ke dalam faraj walaupun tidak keluar air
mani.
2. Keluar air
mani walaupun zakar tidak dimasukkan ke dalam faraj. Begitu
juga keluar air mani kerana bermimpi .
3. Keluar
darah Haid bagi wanita.
4. Nifas iaitu darah yang keluar dari faraj wanita ketika melahirkan anak (Wiladah)
5. Wiladah - wanita yang melahirkan anak.
6. Mati.
7. Masuk
Islam orang yang sebelumnya kafir.
Rukun
mandi ada tiga perkara meliputi
1. Niat dengan
tujuan membezakan ibadat dan adat. Niat
ini sekadar dilafazkan di dalam hati dan tidak perlu dilafazkan secara zahir
(secara lisan)
2. Menghilangkan
kotoran dan najis pada badan.
3. Meratakan
air ke seluruh anggota badan yang zahir termasuk segala lipatan-lipatan badan.
(Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah)
Keterangan:
Untuk
wanita yang mandi wajib kerana hadas haid, niat
mandi wajib adalah "Sahaja
aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." manakala bagi wanita yang habis nifas, niat
mandi wajib ialah "Sahaja
aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".
Niat
mandi wajib hendaklah dilafazkan apabila mula terkena air kepada mana-mana
bahagian anggota mandi. Sekiranya niat dilafazkan selepas dia telah membasuh
anggota badannya, mandi wajibnya tidak sah dan dia mestilah memulakan kembali
niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh anggota badannya. Sekiranya
dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah dan dia
mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh
anggota badannya.
Orang
yang tidak berniat mandi wajib tidak memenuhi rukun mandi wajib dan dengan itu
tidak boleh dikatakan telah mengerjakan mandi wajib. Dia hanya sekadar
mengerjakan mandi biasa (mandi adat), dan masih terikat dengan larangan yang
dikenakan ke atas orang yang berhadas besar.
2. Cara mandi wajib
Mandi
wajib hendaklah dikerjakan menggunakan menggunakan air
mutlak iaitu air
yang suci lagi menyucikan, dan tidak sah jika menggunakan air yang bukannya air
mutlak.
Cara
mandi wajib paling afdal sekiranya mengikut sunnah Rasulullah SAW. Berdasarkan
hadis dari Aisyah ra.,
“Dahulu,
jika Rasulullah SAW hendak mandi janabah (junub), beliau membasuh kedua
tangannya. Kemudian menuangkan air dari tangan kanan ke tangan kirinya lalu
membasuh kemaluannya. Lantas berwuduk sebagaimana berwuduk untuk solat. Lalu
beliau mengambil air dan memasukkan jari-jemarinya ke pangkal rambut. Hingga
beliau menganggap telah cukup, beliau tuangkan ke atas kepalanya sebanyak 3
kali tuangan. Setelah itu beliau guyur seluruh badannya. Kemudian beliau basuh
kedua kakinya”
3. Cara
mandi wajib yang paling baik adalah mengikut cara yang diriwayatkan oleh Imam
At-Tirmizi.
1. Membaca
bismillah sambil berniat untuk mengangkat hadas besar .
2. Membasuh
tangan sebanyak 3 kali.
3. Membasuh
alat kelamin dari kotoran dan najis.
4. Mengambil
wuduk sebagaimana biasa kecuali kaki. Kaki dibasuh selepas mandi nanti.
5. Membasuh
keseluruhan rambut di kepala.
6. Membasuh
kepala berserta dengan telinga sebanyak 3 kali dengan 3 kali menimba air.
7. Menjirus
air ke seluruh bahagian badan di sebelah lambung kanan dari atas sampai ke
bawah.
8. Menjirus
lambung kiri dari atas sampai ke bawah.
9. Menggosok
bahagian-bahagian yang sulit seperti pusat, ketiak, lutut dan lain-lain supaya
terkena air.
10. Membasuh
kaki.
Jika
dia mandi dengan menggunakan “shower”, tidak perlu tiga kali, memadai
telah yakin air telah meratai seluruh badan dari kepala ke hujung jari.
Untuk
wanita pula, oleh kerana rambut wanita lebih panjang, maka disunatkan diuraikan
rambut. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tak sampai
air ke dalamnya, tocang atau sanggul hendaklah
dibuka untuk membolehkan air sampai.
Seseorang
itu elok memakai kain hingga ke lutut seperti yang diajarkan oleh Rasulullah
s.a.w.
Perkara-perkara yang membawa kepada mandi wajib
Mandi wajib atau pun mandi junub wajib di atas orang Muslim untuk membersihkan dir inya daripada hadas besar.
Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja.
Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam
kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota
badannya yang zahir.
“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi
salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang
zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi
junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.
Setiap orang yang melakukannya
mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang
itu tidak akan sah.
Seeorang itu hendaklah
mengerjakan mandi wajib dalam keadaan berikut.
1. Jimak iaitu melakukan persetubuhan (bertemu dua
khitan) apabila zakar dimasukkan ke dalam faraj walaupun tidak keluar air
mani.
2. Keluar air
mani walaupun zakar tidak dimasukkan ke dalam faraj. Begitu
juga keluar air mani kerana bermimpi .
3. Keluar
darah Haid bagi wanita.
4. Nifas iaitu darah yang keluar dari faraj wanita ketika melahirkan anak (Wiladah)
5. Wiladah - wanita yang melahirkan anak.
6. Mati.
7. Masuk
Islam orang yang sebelumnya kafir.
Rukun
mandi ada tiga perkara meliputi
1. Niat dengan
tujuan membezakan ibadat dan adat. Niat
ini sekadar dilafazkan di dalam hati dan tidak perlu dilafazkan secara zahir
(secara lisan)
2. Menghilangkan
kotoran dan najis pada badan.
3. Meratakan
air ke seluruh anggota badan yang zahir termasuk segala lipatan-lipatan badan.
(Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah)
Keterangan:
1. Niat mandi wajib secara ringkasnya adalah "Sahaja aku mandi wajib kerana
Allah Taala."Niat itu hendaklah disertakan ketika air sampai ke bahagian
anggota badan. Lafaz niat yang lain "nawaitul
ghusla liraf'il hadatsil akbari janabati fardlal lillaahi ta'aalaa" (Ertinya: Sahaja aku mandi wajib untuk
menghilangkan hadas besar dan mandi wajib kerana Allah Taala)
Untuk
wanita yang mandi wajib kerana hadas haid, niat
mandi wajib adalah "Sahaja
aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala." manakala bagi wanita yang habis nifas, niat
mandi wajib ialah "Sahaja
aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".
Niat
mandi wajib hendaklah dilafazkan apabila mula terkena air kepada mana-mana
bahagian anggota mandi. Sekiranya niat dilafazkan selepas dia telah membasuh
anggota badannya, mandi wajibnya tidak sah dan dia mestilah memulakan kembali
niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh anggota badannya. Sekiranya
dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah dan dia
mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air ke seluruh
anggota badannya.
Orang
yang tidak berniat mandi wajib tidak memenuhi rukun mandi wajib dan dengan itu
tidak boleh dikatakan telah mengerjakan mandi wajib. Dia hanya sekadar
mengerjakan mandi biasa (mandi adat), dan masih terikat dengan larangan yang
dikenakan ke atas orang yang berhadas besar.
2. Cara mandi wajib
Mandi
wajib hendaklah dikerjakan menggunakan menggunakan air
mutlak iaitu air
yang suci lagi menyucikan, dan tidak sah jika menggunakan air yang bukannya air
mutlak.
Cara
mandi wajib paling afdal sekiranya mengikut sunnah Rasulullah SAW. Berdasarkan
hadis dari Aisyah ra.,
“Dahulu,
jika Rasulullah SAW hendak mandi janabah (junub), beliau membasuh kedua
tangannya. Kemudian menuangkan air dari tangan kanan ke tangan kirinya lalu
membasuh kemaluannya. Lantas berwuduk sebagaimana berwuduk untuk solat. Lalu
beliau mengambil air dan memasukkan jari-jemarinya ke pangkal rambut. Hingga
beliau menganggap telah cukup, beliau tuangkan ke atas kepalanya sebanyak 3
kali tuangan. Setelah itu beliau guyur seluruh badannya. Kemudian beliau basuh
kedua kakinya”
- (HR. Al Bukhari dan Muslim)
3. Cara
mandi wajib yang paling baik adalah mengikut cara yang diriwayatkan oleh Imam
At-Tirmizi.
1. Membaca
bismillah sambil berniat untuk mengangkat hadas besar .
2. Membasuh
tangan sebanyak 3 kali.
3. Membasuh
alat kelamin dari kotoran dan najis.
4. Mengambil
wuduk sebagaimana biasa kecuali kaki. Kaki dibasuh selepas mandi nanti.
5. Membasuh
keseluruhan rambut di kepala.
6. Membasuh
kepala berserta dengan telinga sebanyak 3 kali dengan 3 kali menimba air.
7. Menjirus
air ke seluruh bahagian badan di sebelah lambung kanan dari atas sampai ke
bawah.
8. Menjirus
lambung kiri dari atas sampai ke bawah.
9. Menggosok
bahagian-bahagian yang sulit seperti pusat, ketiak, lutut dan lain-lain supaya
terkena air.
10. Membasuh
kaki.
Jika
dia mandi dengan menggunakan “shower”, tidak perlu tiga kali, memadai
telah yakin air telah meratai seluruh badan dari kepala ke hujung jari.
Untuk
wanita pula, oleh kerana rambut wanita lebih panjang, maka disunatkan diuraikan
rambut. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tak sampai
air ke dalamnya, tocang atau sanggul hendaklah
dibuka untuk membolehkan air sampai.
Seseorang
itu elok memakai kain hingga ke lutut seperti yang diajarkan oleh Rasulullah
s.a.w.
Wallahu 'alam.
Monday, May 14, 2012
Isnin 14 Mei 2021.
Firman Allah swt yang bermaksud:
" Katakanlah: Tiap-tiap orang berbuat amalan menurut keadaanya masing-masing. Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannnya."
- (Surah Al Isra: 84)
Sabda Nabi saw:
"Janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan (yang dilakukan) walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranya dengan wajah yang senyum dan riang"
-(HR Ahmads dari hadis Jabir)..aha kebaikan ynag dilakukan oleh seseorang it
Pengajaran:
1. Seseorang itu boleh berjuang ke jalan Allah dengan pelbagai cara mengikut keadaan dengan saling melengkapi antara bidang nasing-masing.
2. Jangan sampai kita beresifat ujub sehingga usaha kebaikan seseorang itu di perkecil atau diperlekehkan.
3. Di sisi Allah akan dinilai sejauh mana ia dilaksanakan secara bersungguh-sungguh dan ikhlas.
4. Jauhi sifat suka mencela untuk mengutuk kerja dan usaha baik orang lain yang menyebabkan kita berdosa dan boleh menyebabkan orang menjauhjakan diri dari Islam dan hidayah Allah.
Firman Allah swt yang bermaksud:
" Katakanlah: Tiap-tiap orang berbuat amalan menurut keadaanya masing-masing. Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannnya."
- (Surah Al Isra: 84)
Sabda Nabi saw:
"Janganlah kamu mencela apa jua perkara kebaikan (yang dilakukan) walaupun hanya sekadar seseorang bertemu saudaranya dengan wajah yang senyum dan riang"
-(HR Ahmads dari hadis Jabir)..aha kebaikan ynag dilakukan oleh seseorang it
Pengajaran:
1. Seseorang itu boleh berjuang ke jalan Allah dengan pelbagai cara mengikut keadaan dengan saling melengkapi antara bidang nasing-masing.
2. Jangan sampai kita beresifat ujub sehingga usaha kebaikan seseorang itu di perkecil atau diperlekehkan.
3. Di sisi Allah akan dinilai sejauh mana ia dilaksanakan secara bersungguh-sungguh dan ikhlas.
4. Jauhi sifat suka mencela untuk mengutuk kerja dan usaha baik orang lain yang menyebabkan kita berdosa dan boleh menyebabkan orang menjauhjakan diri dari Islam dan hidayah Allah.
Thursday, May 10, 2012
Wednesday, May 9, 2012
Rabu, 9 Mei 2012
Al- Husain bin Ali ra, mengatakan bahawa Nabi saw bersabda:
"Tiada seorang Muslim yang ditimpa musibah, kemudian setelah lama teringat kembali, meskipun sangat lama masanya, kemudian ia membaca kembali; "Inna lillahi wa inna ilaih raa ji'uun", melainkan Allah akan memperbaharui keadaan itu lalu diberinya pahala seperti pada waktu menderita pertama kalinya.
-- (HR Ahmad, Ibnu Majah)
-- (HR Ahmad, Ibnu Majah)
Wednesday, May 2, 2012
Tuesday, May 1, 2012
Subscribe to:
Posts (Atom)