Monday, August 31, 2009

Mendapatkan lailatul Qadar

Ahad, 31 Ogos 2009/11 ramadhan 1430

(Nota: Farah anak Asiah berlepas ke Dublin pada 11 malam dari KLIA)

- Mendapatkan Lailatul Qadar

TIBANYA bulan Ramadan adalah adalah menjdi bulan yang ditunggu-tunggu oleh semua kaum muslim. Di dalam bulan mulia ini terdapat pelbagai keistimewaan yang tidak terdapat kelebihannya di bulan-bulan lain. Sepuluh hari pertama bulan ini dipenuhi dengan `rahmat' (keberkatan), sepuluh hari pertengahan dihiasi dengan `maghfirah' (keampunan) dan di sepuluh hari terakhir diberkati dengan `itqun min an-nar' (kebebasan dari api neraka).

Dalam bulan ini juga telah diturunkan al-Quran sebagai panduan hidup bagi manusia (Surah al-Baqarah, ayat 185), iaitu pada malam Nuzul al-Quran, 17 Ramadan pada tahun Kenabian Muhammad s.a.w. atau bertepatan dengan 6 Ogos 610 Masihi. Tatkala bulan ini menjelma, semua pintu syurga dibukakan, semua pintu neraka dikuncikan, dan diikatkan semua syaitan, (Hadis riwayat Muttafaqun `Alaih).

Bulan ini pula dikenal dengan bulan yang memberi ganjaran beribadat seribu bulan bagi umat Islam di mana dalam bulan inilah Allah s.w.t. melimpahkan pahala berlipat ganda dan menghapuskan dosa-dosa masa silam bagi sesiapa sahaja yang melaksanakan ibadah puasa dengan penuh keikhlasan dan ketakwaan.

Lailatul Qadar (malam kemuliaan) sebagai Malam kemuliaan yang lebih baik daripada seribu bulan (Surah al-Qadr, ayat 3). Malam qadr ini tidak dipastikan bila ianya muncul. Tetapi diyakini akan muncul pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan, terutamanya di malam-malam yang ganjil. Perkara ini dapat kita semak dari sebuah kisah Siti Aisyah r.a:

"Bila telah masuk sepuluh terakhir dari bulan Ramadan, Rasulullah s.a.w. mengikat kuat kainnya (menambah kesungguhan ibadatnya), menghidupkan malam (dengan banyak berzikir dan bermunajat), membangunkan keluarganya (untuk ikut bertaqarrub kepada Allah)."

-(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).



Kesungguhan Rasulullah melakukan ibadat pada malam sepuluh terakhir bulan Ramadan dapat kita semak dari hadis berikut, seperti diceritakan Siti Aisyah r.a.: Beliau (Rasulullah s.a.w.) beribadat hingga menjelang subuh."

- (Hadis riwayat Muslim).

Apa sebenarnya terdapat pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan itu sehingga Rasulullah begitu tekun meningkatkan kuantiti (bilangan rakaat) dan kualiti (kekhusyukan dan tawaduk) ibadatnya di malam-malam tersebut?

Tekun dan khusyuknya Rasulullah beribadat pada malam sepuluh terakhir bulan Ramadan tidak terlepas daripada keinginan baginda untuk menemui malam Lailatulqadar, iaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Perkara ini amat jelas terakam dalam ayat berikut: Sesungguhnya Kami turunkan ia (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatulqadar). Tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Ketahuilah bahawa malam kemuliaan itu adalah lebih baik dari seribu bulan (83 tahun 4 bulan). (Surah al-Qadr, ayat 1-3).

Lailatul qadar adalah malam kemuliaan yang memiliki nilai lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa sahaja yang beribadat di malam itu adalah lebih baik nilainya dengan beribadat selama 83 tahun empat bulan. Usia purata manusia yang hidup di akhir zaman ini sangat jarang yang mencecah angka 70 tahun, apatah lagi 80 tahun dan seterusnya. Bahkan usia Nabi Muhammad adalah 63 tahun sahaja. Berapa lamakah usia kita?

Dengan rahmat Allah swt kepada umatNya, Dia memebrikan ganjaran yang luar biasa iaitu pahada beribadat kepada Allah selama 83 tahun, boleh diperolehi dengan hanya beribadat 1 malam dalam bulan ramadhan ang mulia itu. Pendek kata, Lailatulqadar adalah malam yang bernilai lebih baik daripada 1,000 bulan. Ia sentiasa datang di setiap sepuluh terakhir dari bulan Ramadan. Kesempatan yang baik hendaknya tidak dillepaskan dan hendaklah berusaha dengan menentukan padalam malam 10 akhir ramadhan kita melakukan ibadt pad amalmnya harinya dengan penuh harapan.

Bagi mencari malam-malam yang berkemungkinan sebagai malam al-qadar, maka kalangan ulama ada menyatakan bahawa, malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam al-qadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah SAW pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah SAW. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah SWT supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Dengan beribadah di sepuluh malam terakhir itu, mudah-mudahan akan dapat menemuinya sebagai bekalan kehidupan akhirat.

Saturday, August 29, 2009

Taqwa kepada Allah swt

Sabtu, 29 Ogos 2009/8Syaaban 1430

Firman Allah swt,dalam Surah An Nisa:131 yang bermaksud,

"......................dan sungguh Kami telah mewasiatkan kepada orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan (juga kepada kamu; bertaqwa kepada Allah"

Wasiat atau perintah yang paling agung di sisi Allah swt ialah wasiat ketaqwaan kepada Allah swt.Yang dimaksudkan dengan ketaqwaan ialah kita melakukan kebaikan kerana nur (cahaya) dari Allah, dan kita takut akan seksanya. Iaitu dengan mengerjakan segala sesuatu yang diperintahkan dan meninggalkan segala sesuatu yang dilarang.

Ali bin Abi Talib r.a mengatakan. "Bertaqwa kepada Allah swt, bererti takut kepada Allah Yang Maha Agung, megamalkan apa yang diwahyukan redha terhadap yang seedikit dan mempersiapkan diri untuk hari esok (hari qiamat)."

Perkara yang diwahyukan terdapat dalam himpunan Al Quran dan As Sunah wajiblah dipatuhi serta redha terhadap yang sedikit di dunia dan mempersiapkan diri untuk dunia akhirat selepas meninggalkan dunia yang sementara ini.

Ibnu Taimiyah mengatakan ketaqwaan itu dihuraikan sebagai, "Bertaqwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada, kerjakana amalan yang baik setiap kali kamu melakukan amalan yang buruk, nescaya amalan yang baik itu akan menghpuskan amalan yang buruk dan bergaullah sesama anuasia dengan budi pekerti yang luhur."

Para ulama bersepakat bahawa darjat yang paling utama adalah darjat takut kepada Allah beserta ikhlas. Orang yang takut dia akan menghidupkan malamnya (qiamullail) dan ssesipa menghidupan malam, dia akan sampai ke dalam rumah (surga). Orang yang takut kepada Allah, akan menjadikan dirinya dengan beramal, kerana orang yang beriman sentiasa beramal memperbaiki amalnya dan takut kepada Allah

Firman Allah yang bermaksud, "......sesungguhnya perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuaatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat." - (Hud: 114)

Hendaklah seorang mukmin memperhati dan menyedari bahawa pendangan dan pengawasan Allah swt sentiasa menyeratainya di mana sahaja. Rasulullah saw bersabda, "Apabila kamu tidak melihatNya, sesungghnya Dia melihatnmu" - (Al -Bukhari)

Friday, August 28, 2009

'Iktikaf di dalam masjid

Jumaat, 28 Ogos 2009/7 Syaaban 1430

Iktikaf bermaksud duduk di dalam masjid sambil beribadat mengingati Allah awt. bagi menyempurnakan keutamaan beribadat dalam ( diam dalam masjid sambil beribadat siang dan malam) bulan ramadhan mulai dari hari kedua puluh atau sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan untuk mencari kebaikan dan mencari malam Lailatul Qadar.

‘Aisyah berkata, “Rosulullah saw, beri’tikaf di sepuluh hari terakhir pada bulan Romadhan. Beliau bersabda:

"Carilah malam Lailatul Qadar di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.’” (HR. Bukhari). ‘Aisyah juga berkata:

“Carilah malam Lailatul Qadar pada malam ganjil di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.” (Muttafaq ‘alaih)

Rasulullah saw juga menyuruh umatnya untuk mencarinya. Abu Hurairah berkata,

"Rasululloah saw, bersabda: “Barang siapa yang melaksanakan solat pada malam Qadar karena keimanan dan mengharap pahala dari Allah, maka dosanya yang telah lalu pasti diampuni.”

-(Muttafaqun ‘alaih)

I’tikaf tidak boleh dilakukan kecuali di dalam masjid karena firman Allah swt:

وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ

“Dan janganlah kamu campuri mereka itu, pada saat kamu beri’tikaf di dalam masjid.” (QS. Al Baqarah: 187)

Dan juga karena masjid adalah tempat Nabi bert-i’tikaf.

Dianjurkan bagi orang yang beri’tikaf untuk menyibukkan dirinya dengan amal ketaatan kepada Allah swt seperti solat; membaca Al Quran; berzikir, selawat kepada Nabi saw dan sebagainya.

Dimakruhkan bagi orang yang beri’tikaf untuk menyibukkan dirinya dengan perkataan atau perbuatan yang tidak ada manfaatnya. Sebagaimana dimakruhkan pula menahan diri dari berbicara karena menyangka bahwa hal tersebut mendekatkan diri kepada Alloh ‘Azza wa Jalla. (Fiqh Sunnah).

Dan diperbolehkan untuk keluar dari tempat beri’tikaf karena ada keperluan yang harus dilaksanakan. Sebagaimana diperbolehkan juga untuk menyikat rambut, mencukur rambut kepala, memotong kuku dan membersihkan badan. I’tikaf batal apabila seseorang keluar tanpa ada keperluan atau berhubungan suami isteri.

Thursday, August 27, 2009

khusyuk dalam solat

Khamis, 27 Ogos, 2009/6 Syaaban 1430H

1. Sebenarnya khusyuk dalam Solat adalah sangat-sangat dituntut seperti Firman Allah s.w.t. yang bermaksud .

“Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam sembahyangnya”[Surah Al-Mukminun: ayat 1-2].

Firman-Nya lagi:-

"Peliharalah segala sembahyangmu dan peliharalah sembahyang utama (Asar, Subuh) dan berdirilah untuk Allah (melalui solatmu) dengan khusyuk"

[Surah Al-Baqarah : ayat 238]


2. Solat adalah ibadah utama yang akan dihisab terlebih dahulu di akhirat oleh Allah SWT, berbanding dengan amalan-amalan yang lain. Sekiranya solat seseorang itu dalam keadaan sempurna, maka barulah dihitung pula amalan yang lain.


Firman Allah lagi:-

yang bermaksud : "Maka kecelakaanlah bagi orang-orang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya."

[Surah Al-Ma'un : ayat 4-5]


3. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Berapa banyak orang yang mendirikan solat, tetapi yang di perolehi hanya penat dan letih, kerana mereka itu lalai dalam sembahyangnya."


Nabi s.a.w bersabda lagi yang bermaksud : "Tidak ada habuan bagi seseorang hamba dalam sembahyangnya kecuali sekadar mana yang ia ingat." Hadis lain dari Rasulullah s.a.w.

"Aku selalu mengingati mati dalam sembahyang". serta "Apabila kamu sembahyang anggaplah sembahyang ini sembahyang perpisahan". '


4. Yang dikatakan khusyuk itu ialah hati sentiasa hidup, untuk mengekalkan sembahyang yang khusyuk, amalan berikut perlulah diamalkan dan diperhatikan oleh setiap orang yang mengerjakan sembahyang:


1. Menjaga makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain supaya datang dari punca yang halal tanpa syubhah.

2. Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita serta solat tersebut merupakan sholat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik.

3. Mendirikan sembahyang di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa hampir luput.

4. Membaca dengan baik (Khusnul Qori'ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan itu terutama sekali Al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.


5. Rukun-rukun solat dilakukan secara tertib. Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih), menyedari bahawa Allah memperhatikan sembahyang itu.

6. Rasa Malu (Haya') perasaan malu terhadap Allah s.w.t., rasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.


7. Berharap serta yakin (Optimis) Allah menerima solat dan amal kita.

8. Hati diajak hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.

9. Membesarkan Allah dalam solat, merasakan kehebatan Allah dalam solat.

10. Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan menghayalkan pemikiran.

11. Mendirikan sembahyang secara berjemaah.

12. Mengambil wuduk dengan sempurna.

13. Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.

14. Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan sembahyang bersendirian ataupun sekurang-kurangnya iqamat sahaja.

15. Ditegah bersembahyang dengan pakaian yang ada gambar, berwarna warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

Walau apapun syarat khusyu’ yang paling utama ialah kemantapan iman dalam diri terhadap Allah SWT. Oleh sebab itu, berusahalah untuk mengenali Allah dan memperteguhkan keimanan kepadaNya. Sebenarnya, khusyuk di dalam sembahyang bermula dari khusyuk di luar sembahyang. Kalau di luar sembahyang hati tidak khusyuk dengan Allah, memang payah untuk khusyuk di dalam sembahyang. Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa orang yang tidak khusyuk solatnya adalah dikira sia-sia belaka, kerana tujuan solat itu selain untuk mengingati Allah SWT, ia juga berfungsi sebagai alat pencegah dari perbuatan keji dan mungkar.

Apabila lalai ketika menunaikan solat bererti orang tersebut tidak akan berasa gerun ketika melakukan perkara keji dan mungkar. Menurutnya lagi bahawa solat itu merupakan "munajat" (berdialog dan berbisik) seorang hamba terhadap Tuhannya. Sayidina Ali k.w. boleh khusyuk dalam sembahyangnya hingga waktu orang mencabut panah di betisnya, dia tidak terasa apa-apa. Sayidina Umar Al Khattab pernah berkata, "Khusyuk itu bukan tundukkan kepala, tapi khusyuk itu dalam hati."

Kesimpulannya orang-orang yang takut kepada penciptanya dan menyedari ia hanyalah hamba akan patuh apasaja yang diperintahkan dan disampaikan oleh rasul serta akan khusyuk mendapat nikmat solat seperti firman Allah yang bermaksud:



"Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Yakni) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya" [Surah Al-Baqarah : ayat 45-46].





Wednesday, August 26, 2009

Fadhilat Ayat Kursi

RABU, 26 OGOS 2009/5 Ramadhan,1430

surah :Al-baqarah: ayat 255. yang bermaksud,

"Allah tidak ada tuhan melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak pula tidur. KepunyaaNya segala apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang ada di hadapan dan di belakang mereka dan mereka tidak menegtahui apa-apa dari ilmu Allah, melainkan apa yang dikehendakkiNya. Kursi (kekuasaan) Allah meliputi langit dan bumi dan llah tidak merasa berat memlihara keduanya dan Allah maha Tinggi lagi maha agung".

- (Bukhar Muslim)

Rasulullah saw, bersabda,

1. "Sesungguhnya seagung-agung ayat dalam al-Quran adalah ayat Kursi; Barangsiapa membacanya nescaya Allah mengutuskan malaikat untuk menulis dari kebaikan-kebaikannaya dan menghapus dari keburukan-keburukanNya dari ketika itu sampai esok hari".

2. Juga beliau bersabda: " Barangsiapa keluar dari rumahnya dan dibacanya ayat kursi maka Allah Ta'ala mengirim 70,000 malaikat yang meminta keampunan serta mendoakannya".

3. Dan beliau bersabda, " Barangsiapa pulang ke rumahnya dan dibacakan ayat kursi,maka Allah tanggalkan sifat fakir dari di antara kedua matanya."

4. "Barangsiapa membaca ayat kursi ketika hendak tidur, maka mia dijaga oleh dua malaikat hingga pagi hari".

5. "Barang siapa membaca Ayat Kursi dan menghadiahkan pahalanya kepada ahli kubur, maka Allah memasukkan empat puluh nur ke dalam setiap kubur dari dunia timur sampai ke dunia barat dan Dia luaaskan kubur itu serta didapatkannya pahala 60 nabi."

Tuesday, August 25, 2009

Pengertian as-Sunnah

Selasa, 25 Ogos 2009/4 Syaaban 1430H

Mengikut istilah para ahli hadith, As-Sunnah bererti segala sesuatu yang bersumber dari Nabi Muhammad saw, dalam bentuk qaul (ucapan), fi'il (perbuatan), taqrir, akhlak, sopan santun ataupun usaha perjuangannya, samada sebelum ataupun setelah dilantik menjadi rasul.
Menurut sebahagiaan ahli hadith, dalam hal ini sunnah sama erti nya dengan hadith.

1. Hadith qauli (as-sunnah dalam bentuk ucapan)i alah segala ucapan Nabi yang ada hubungannnya denan pembinaan hukum seperti sabda Nabi saw,
"Sesungguhnya segala amal perbuatan (harus disertai) dengan niat. (HR . Asy-Syaikhani)

2. Hadith fi'il (as sunnah yang berupa segala perbuatan Nabi saw yang diberitakan oleh para sahabat mengenai soal-soal ibadah, dan lain-lain seperti tentang dan cara melaksanakan solat, cara menunaikan ibadat haji, cara sopan santun , melaksanakan puasa dan cara menyelenggarakan pengadilan dengan menggunkan saksi dan sumpah.

3. Hadith taqrir ialah segala perbuatan sahabat yang diketuai oleh Nabi saw . Perbuatan-perbuatan tersebut ada yang diarkan saja (pertanda Nabi merestuinya) dan disebut Hadith Taqrir Sukuti.Ada pula yang dengan tegas dinyatakan kebaikan atau kebenarannya.

Contoh: hadith yang meriwayatkan bahawa Khalid bin Walid ra makan daging biawak (dhab). daging itu dihidangkan kepada nabi saw, tapi Baginda tidak memakannya. Beberapa sahabat bertanya kepada baginda,

"Apakah makanan ini haram dimakan, Ya rasulullah?. Baginda menjawab : "tidak. Akan tetapi makanan tersebut tidak terdapat pada kaumku dan aku tidak menyukainya"

Menurut ulama usul, As Sunah iitu ialah segala sesuatu yang merupakan sumber dalil syara', baik dari Al Quran ataupun dari Hadith Nabi ataupun hasil ijttihad para sahabat. Contohnya ialah membukukan al Quran dan mengajak manusia untuk membaca al Quran dengan sistem bacaan, serta pelembagaan hadith. Selain dari sunnah adalah bid'ah.Antara dalil yang menunjukkan bahawa ijtihad sahabat dapat dijadikan sumber syara' ialah sabda Nabi saw yang bermaksud,

"Kamu wajib mengikuti Sunnahku dan sunnah Khulafar ar Rassyidin sesudahku"

Para ahli fiqah memahamkan bahawa as-sunnah ialah segala ketetapan yangberasalm dari nabi saw dan bukan hukumm fardhu ataupun hukum wajub.enurut mereka, As-sunah merupakam salah satu hukum yang lima, iaitu wajib, sunat, haram makruh dan mubah (harus).Yang tidak termasuk kelima hukum ini disebut bid'ah.

Monday, August 24, 2009

Lakukanlah kebajikan kerana Allah

Isnin, 24 Ogos 2009/3 Ramadhan 1430H

(Nota: Semalam Ahad 23 Ogos 2009/ 2 Ramadhan 1430) keberangkatan pulang keluarga dari Mekah Haji Daud bin Ahmad dan keluarga ke Mekah, di KLIA berlepas 3 pm. Semoga selamat dalam perjalanan dan tiba di Mekah jam 11 malam waktu tempatan.)

Lakukanlah kebajikan kerana Allah.

Firman Allah yang bermaksud:

(Sesiapa yang berbuat amal yang baik, sama ada lelaki atau pun perempuan sedang ia beriman, maka sesungguh Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik; dan Kami akan memberikan balasan kepada mereka pahala mereka, lebih baik daripada apa yang mereka lakukan)
( Surah An Nahl:97)

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertakwa.

Iktibar dan fiqh ayat

i. Ibn Kathir berkata: "Allah sekali-kali tidak mengabaikan balasan tetapi membalas dengan secukupnya bahkan sebanyak-banyaknya kepada yang melakukan kebaikan".

ii. Sheikh Sya'rawi berkata: "Allah membalas dengan adil tanpa sebarang kecuaian. Justeru, kebaikan yang dilakukan oleh manusia sekalipun tidak diketahui oleh manusia atau diingkari sedangkan Allah Maha Mengetahui terhadap orang yang bertakwa".

iii. Al-Maraghi berkata: "Allah SWT akan menurunkan ganjaran kepada mereka yang beramal, menurut keadaan mereka yang hanya diketahui Allah SWT, dan sesuai dengan niat yang terkandung di hati mereka.

"Barang siapa yang memiliki iman yang benar dan bertaqwa kepada Allah SWT sudah pasti akan berhasil memperoleh kebahagiaan.

"Ayat ini merupakan dalil seperti sebelumnya kerana tidak adanya pemberian pahala terhadap mereka yang melakukan perbuatan yang baik. Kemungkinan besar kerana lupa atau kerana tidak tahu.

"Walau bagaimanapun, sifat ini tidak wajar terjadi pada Allah SWT sebab Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. Atau boleh jadi Dia tidak memberikan pahala itu kerana Dia tidak mampu memberi, atau kikir, atau dia sendiri memang memerlukannya".

iv. Sheikh Muhammad Thair Ibn 'Asyur, majoiti ulama membaca ayat di atas dengan wa ma taf'alu, yakni apa sahaja yang kamu kerjakan. Berbeza dengan bacaan imam-imam qiraat Hamzah, al-Kisa'i dan Hafsh yang membacanya wa ma yaf'alu yang terjemahannya apa saja yang mereka kerjakan.

v. Hamka berkata: "Kalau iman dalam hati nescaya ayat ini mempengaruhi untuk berbuat amal dan kebajikan. Sedangkan ahli Kitab belum percaya kepada risalah dan nubuwah Muhammad SAW, belum mengenal al-Quran dan berdoa kepada Tuhan dengan isi kitab Mazmur".

Semoga kita menjadi orang yang beriman, melakukan amal makruf nahi munkar seterusnya berlumba dalam melakukan kebajikan. Amin.

Saturday, August 22, 2009

Bermulanya puasa Ramadhan 1439H

Sabtu , 22 Ogos 2009/1 Ramadhan 1430

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa mulai Sabtu ini, kata Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah melalui siaran langsung di TV1 malam ini.

Manakala umat Islam di Indonesia juga akan berpuasa mulai Sabtu berikutan penetapan tarikh 1 Ramadan oleh Kementerian Agama jatuh pada 22 Ogos.

Bagaimanapun, segelintir umat Islam di Indonesia dilaporkan telahpun memulai puasa hari ini, iaitu dari kelompok Jamaah An-Nadzir di Kampung Mawang, Gowa, Sulawesi Selatan.

Sebuah laman web berita tempatan melaporkan pemimpin kumpulan itu Ustaz Lukman berkata mereka yakin 1 Ramadan jatuh pada hari ini.





Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa" (al-Baqarah: 183)


Puasa sebagai latihan membentuk peribadi Muslim sejati.


Matlamat puasa tidak lain adalah untuk melatih diri mnusia supaya dapat membentuk peribadi muslim yang bersifat ikhlas, sabar, melatih rohani dan jasmani.

Puasa mendidik dan membentuk muslim bersifat sabar dalam apa jua situasi dan keadaan. Sabar yang paling kuat adalah sabar dalam melawan kehendak nafsu ammarah dan sering mengajak tuannya ke lembah kejahatan dengan melakukan perkara-perkara haram dan menjauhkan dirinya daripada melakukan ketaatan kepada Allah SWT.

Seseorang yang berpuasa yang meneladani dan memahami anjuran Rasulullah ketika mendengar kata-kata keji dan kurang enak dilemparkan ke atasnya akan segera berkata, "sesungguhnya aku berpuasa".

Sifat sabar yang dimiliki oleh setiap muslim menjadikan amalannya di atas paksi ikhlas kerana Allah SWT. Allah menjadikan setiap pahala amalan kepada hamba-hambanya melainkan puasa kerana puasa dinisbahkan kepada-Nya dalam erti kata lain Allah SWT yang memberikan ganjaran pahalanya.

Puasa mengajar seorang muslim menjaga lidahnya dari berkata dusta, mengumpat dan mengeluarkan kata-kata yang kesat. Baginda SAW bersabda yang bermaksud, Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan ghibah maka tidak ada ertinya di sisi Allah baginya berpuasa dari makan dan minum. (riwayat al-Imam al-Bukhari)

Hadis ini adalah peringatan kepada setiap diri agar meninggalkan perkataan dusta dan ghibah. Sabda baginda tidak ada ertinya di sisi Allah merupakan perumpamaan tertolaknya ibadah puasa yang bercampur dengan perkataan dusta.

Seorang muslim yang berpuasa sewajarnya membetulkan niat ikhlas kerana Allah SWT dalam menjalani ibadah puasa. Selain itu, menjaga diri daripada perkara-perkara yang menyebabkan berlakunya kecacatan terhadap puasa yang dilakukan dengan mengikut garis panduan yang di ajar oleh baginda SAW.

Memelihara ikhlas adalah dengan cara mengarahkan hati hanya kepada Allah SWT dan hanya mengharapkan pahala dan keredaan dari-Nya. Manakala ittiba' (pengajaran) dalam puasa pula adalah dengan mengetahui hukum-hukum puasa sehingga sah puasa yang dilakukan, mengecapi kenikmatan dan pahala, serta jauh dari dosa.

Bagaimana mungkin seorang muslim dapat merealisasikan ittiba' iaitu meneladani Rasulullah SAW dalam puasa, sementara dia jahil terhadap puasa-puasa yang wajib sehingga membatalkan puasanya.

Puasa bukan hanya semata-semata menahan diri dari makan dan minum. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang tidak meninggalkan ucapan palsu dan melakukannya, maka Allah SWT tidak mempedulikannya dalam meninggalkan makanan dan minumannya. (riwayat al-Bukhari)

Daripada hadis ini dapat difahami bahawa berpuasa bukan hanya menahan diri daripada makan dan minum tetapi berpuasa adalah menjaga daripada berkata-berkata perkara yang sia-sia atau perkara keji.

Menyingkap Ramadan Rasulullah SAW

Ramadan merupakan nikmat kesempatan sangat berharga yang tiada galang gantinya. Setiap malamnya Allah SWT membebaskan 100,000 ribu orang dari mereka yang sudah tercatat sebagai penghuni neraka.

Pada malam terakhirnya Allah membebaskan mereka tanpa batas seperti malam-malam sebelumnya.

Dr. Aid al-Qarni dalam mengajak umat Islam meneladani peribadi Rasulullah dalam menyambut Ramadan berkata, "Renungilah bagaimana Rasulullah SAW seorang Nabi yang maksum menjadi ukuran kebenaran menyambut tamu agung ini".

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan ia banyak menyebut Allah. (al-Ahzab: 21).

Alangkah beruntung siapa yang setia mengikuti petunjuk Nabi Muhammad dan meneladani beliau dalam semua segi dari kehidupan ini. Dan alangkah besar kerugian orang yang selalu melafazkan sabdanya tetapi tidak mengikuti kandungan isinya.

Apabila Rasulullah SAW melihat hilal (anak bulan) petanda bahawa Ramadhan telah tiba, baginda SAW berdoa kepada Allah, "Ya Allah, jadikanlah bulan ini bulan keamanan dan keimanan, serta kedamaian dan keislaman bagi kami. kerana ia adalah bulan kebaikan dan kebenaran. Tuhanku dan Tuhannya adalah satu, iaitu Engkau, ya Allah".

Tambahan, menurut Aid al-Qarni hadis di atas dapat difahami seolah-olah Nabi berkata kepada hilal , "Wahai hilal, engkau adalah makhluk seperti juga aku, Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah SWT. Engkau tidak dapat mendatangkan mudarat dan tidak juga manfaat, tidak dapat menghidupkan dan tidak pula mematikan, dan tidak dapat mendatangkan rezeki dan mengatur segala sesuatu. Sesungguhnya merupakan kesalahan yang amat besar sekiranya ada insan yang menyembahmu".

Rasulullah tatkala menjelang bulan Ramadan lebih tekun melakukan amal kebaikan seperti memperbanyak tilawah al-Quran, bersedekah, mengeratkan silaturrahim sesama muslim dan mempertingkatkan ibadah-ibadah sunat.

Justeru, perlu ditegaskan di sini, apa yang paling penting dan mustahak pada bulan Ramadan ialah kita mencontohi sikap Baginda SAW.

Memperbanyak Tilawah

Puasa dan al-Quran mempunyai kaitan yang sangat dalam. Rasulullah SAW memperbanyak membaca al-Quran dalam bulan Ramadan.

Rasulullah mempunyai sifat dermawan, dan sifat dermawan baginda terserlah pada bulan Ramadan ketika Jibril membacakan dan mendengarkan bacaan al-Quran. Rasulullah lebih dermawan dan pemurah berbanding dengan angin yang ditiupkan.

Baginda SAW gemar mendengarkan al-Quran dan sering matanya berlinang ketika mendengarkan bacaan bait-bait ayat al-Quran.

Ibnu Mas'ud menceritakan bahawa, suatu hari Rasulullah memintaku membaca al-Quran untuk baginda, "Ibnu Mas'ud bacalah sesuatu dari al-Quran untukku", lalu aku membaca surah al-Nisa' hingga ayat 41, yang bermaksud, "Maka bagaimanakah apabila Kami datangkan seorang saksi dari tiap-tiap umat dan Kami datangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka atas mereka itu sebagai umatmu". Aku melihat kedua mata baginda basah menitiskan air mata. (riwayat al-Bukhari).

Abdullah bin Amr pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, "Berapa kali aku harus menghatamkan al-Quran?" Rasulullah menjawab, "khatamkanlah al-Quran dalam satu bulan". Abdullah bin Amr berkata, "aku mampu lebih cepat dari itu". Jawab Rasulullah, "jika begitu lakukanlah setiap 20 hari". Tambah Abdullah bin Amr, "Aku masih mampu untuk lebih cepat dari itu". "Kalau begitu dalam 15 hari" lalu "10 hari". Abdullah bin Amr berkata, "aku masih lebih cepat dari itu", Rasulullah menjawab, "kalau begitu lima hari", lalu Rasulullah tidak melanjutkan lagi. (riwayat al-Tirmidzi).

Sebahagian ulama memahami tindakan Rasulullah SAW ini, sehingga mereka meninggalkan segala urusan fatwa dan pengajian-pengajian di bulan Ramadan. Juga menjauhkan diri daripada orang ramai agar dapat mengkhusyukkan diri dalam beribadat kepada Allah dengan memanfaatkan bulan yang penuh berkah ini.

Mudarasah atau tadarus antara Nabi Muhammad SAW dan malaikat Jibril terjadi pada malam hari, kerana malam tidak terganggu oleh pekerjaan seharian.

Di malam hari, hati seseorang juga lebih tenang dan konsisten untuk melakukan ibadah-ibadah sunat.

Thursday, August 20, 2009

333333

Khamis, 20 Ogos 2009/29 Syaaban 1430

???

Rabu, 19Ogos 2009/29 Syaaban 1430

Tuesday, August 18, 2009

Selasa, 18 Ogos 2009/28 Syaaban 1430

Monday, August 17, 2009

Solat sebagai Tiang agama

Isnin 17 Ogos 2009/27 Syaaban 1430


Soal Sembahyang:

Mengenai sembahyang, Sayidina Umar r.a., berkata - Sebagaimana yang tersebut dalam kitab Al-Muwatta': Sesiapa memelihara sembahyang dan tetap mengerjakannya, bererti ia memelihara agamanya dan sebaliknya sesiapa yang mensia-siakannya maka ia lebih-lebih lagi akan mensia-siakan kewajipan-kewajipan agama yang lain".


Sebenarnya sembahyang itu tiang agama dan semulia-mulia asas Islam yang lima sesudah Dua Kalimah Syahadat.


Kedudukan sembahyang dalam agama menyamai kedudukan kepala pada tubuh badan; oleh itu, sebagaimana seseorang yang tidak berkepala tidak akan hidup, maka demikian juga tidak ada agama bagi orang yang tidak mengerjakan sembahyang.


Dalam kitab At-Tanwir, Sidi Ahmad bin Ata'illah berkata: Sembahyang amatlah besar kemuliaannya dan keadaannya di sisi Allah amatlah berat; dan kerana itulah Allah Taala berfirman, maksudnya; "Sesungguhnya sembahyang itu mencegah perbuatan yang keji dan mungkar" dan Rasulullah s.a.w. pula ketika ditanyakan tentang amal yang semulia-mulianya, Baginda menjawab, maksudnya: "(Semulia-mulia amal) ialah sembahyang yang dikerjakan pada waktunya".


Baginda juga bersabda maksudnya: "Orang yang mengerjakan sembahyang adalah ia bermunajat (mengadap dan merayu) kepada Tuhannya."


Dan sabdanya lagi, maksudnya: "Sehampir-hampir seseorang hamba itu kepada Tuhannya ialah semasa ia sujud."


Sebagaimana yang dapat disaksikan, bahawa dalam sembahyang terhimpun berbagai-bagai jenis ibadat yang tidak ada pada lainnya. Di antara ibadat-ibadat yang terhimpun dalam sembahyang ialah: Bersuci, berdiam diri, mengadap kiblat, membaca doa iftitah, membaca Al-Qur'an, berdiri rukuk, sujud, bertasbih dalam rukuk dan sujud, berdoa dalam sujud dan lain-lainnya, yang merupakan himpunan ibadat yang berbilang-bilang; kerana zikir sahaja adalah ibadat dan bacaan Al-Qur'an sahaja adalah ibadat; demikian juga halnya Tasbih, doa, rukuk dan sujud; tiap-tiap satunya adalah menjadi ibadat. " Demikian kata Ibnu 'Ata'illah dalam "At-Tanwir."


Perintah-perintah mengenai sembahyang, memeliharanya dan keadaannya menjadi sifat dan syi'ar orang-orang yang beriman, banyak sekali diterangkan di dalam Al-Qur'an al-Karim. Di antaranya firman Allah Taala, maksudnya:


"Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembah yang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembah yang kamu) dengan taat dan khusyuk. " (238, Al-Baqarah).


"Hendaklah kamu sentiasa rujuk kembali kepada Allah (dengan mengerjakan amal-amal bakti) serta bertaqwalah kamu kepadaNya dan kerjakanlah sembahyang dengan betul sempurna dan janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik." (33, Ar-Rum).


"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. " (1-2, Al-Mu'minun).


"Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) ..." (45, Al-'Ankabut).


"Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya." (103, An-Nisa).


Sembahyang yang lima waktu ini yang dikerjakan sehari semalam, tidak boleh sama sekali bagi seseorang yang mengakui dirinya Islam dan menghitung dirinya dalam barisan umat Islam meninggalkan satu waktu pun, dalam segala keadaan, selagi ia masih sempurna akalnya, sekalipun ia sakit tenat. Kalau ia tak dapat berdiri sembahyang kerana uzur, ia boleh sembahyang duduk; jika tidak dapat, ia boleh sembahyang dengan berbaring - dengan mengiring ke sebelah kanan atau ke kiri atau pun dengan terlentang.


Di dalam Al-Qur'an al-Karim diberi amaran mengenai orang-orang yang mencuaikan sembahyang. Tentang ini Allah Taala berfirman, maksudnya:


"Kemudian mereka (yang taat) digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab dalam neraka, - "Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman serta beramal salih .." (59-60, Maryam).


Dalam huraiannya, Ibnu Abbas berkata - seperti yang disebutkan oleh al-Syams al-Zahabi dalam kitabnya al-Kabair: Bahawa "Mencuaikan sembahyang" yang tersebut dalam ayat ini bukan maknanya mereka meninggalkan sembahyang sama sekali, tetapi maksudnya mereka mentakhirkan (melengahkan) sembahyang sehingga keluar waktunya.


Hal ini dijelaskan oleh Said bin Al-Musayib, dengan menyatakan bahawa maksudnya: Orang itu tidak sembahyang Zuhur melainkan setelah masuk waktu Asar, (dan seterusnya tentang waktu-waktu yang lain). Maka sesiapa yang mati dalam keadaan yang demikian dan ia tidak bertaubat, maka balasan yang ditetapkan baginya ialah azab seksa di dalam neraka.


Firman Allah lagi, maksudnya: "Maka kecelakaan besar bagi orang-orang ahli sembahyang yang keadaan mereka lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya" (4-5, Al-Ma'uun).


Yakni yang lalai dari mengerjakannya pada waktunya, lalu dijanjikan kepada mereka dengan balasan yang seburuk-buruknya di dalam neraka, kecuali orang yang bersifat demikian segera bertaubat dan menyesal terhadap perbuatannya itu.


Dan firmannya lagi, maksudnya: "Wahai orang-Orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahnya). Dan (ingatlah!) sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang yang rugi. " (9, Al-Munafiqun).


Menurut sebahagian dan ahli tafsir, "Mengingati Allah" (zikir Allah) di sini ialah "Sembahyang yang lima waktu"; maka sesiapa yang mencuaikannya kerana dilalaikan oleh harta bendanya, anak pinaknya dan segala urusan hidupnya, menjadilah ia dan orang-orang yang rugi serugi-ruginya.


Di dalam hadis-hadis pula ada diterangkan tentang setakat mana beratnya kewajipan sembahyang itu. Di antaranya Baginda bersabda, maksudnya: "Jaminan berbaik-baik di antara kita dengan mereka yang mendakwa dirinya orang Islam ialah mengenakan sembahyang, oleh itu sesiapa yang tidak sembahyang maka sesungguhnya termasuklah ia dalam hukum orang kafir. "


Dan sabdanya lagi, maksudnya: "Perkara yang menghubungkan seseorang dengan kufur ialah meninggalkan sembahyang. "


Dan sabdanya lagi, maksudnya: "Sesiapa yang cuai sehingga ia terlepas dari mengerjakan sembah yang Asar pada waktunya, maka sesungguhnya telah binasalah amalnya."


Dan sabdanya lagi, maksudnya: "Sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka sesungguhnya terlepaslah ia dari jaminan Allah menyelamatkannya."


Dan sabdanya lagi, maksudnya: "Sesiapa yang memelihara sembahyang dengan sebaik-baiknya, nescaya sembahyang itu menjadi cahaya baginya dan menjadi bukti serta penyelamat baginya pada hari Qiamat; dan sesiapa yang mencuaikannya, maka semuanya itu tidak akan diperolehinya, dan ia akan dihimpunkan pada hari Qiamat bersama-sama dengan Fir'aun, Qarun, Haman dan Ubai bin Khalaf."


Menurut penjelasan setengah ulama, bahawa sebabnya orang yang tersebut dihimpunkan bersama-sama empat orang (jaguh kekufuran) itu ialah: Kerana yang melalaikannya dan menunaikan sembahyang tidak lain melainkan hartanya, atau kerajaannya (jika Ia seorang pemegang teraju pemerintahan), atau jawatannya sebagai menteri, atau pun perniagaannya. Kalau hartanya yang melalaikannya maka ia akan dihimpunkan bersama-sama Qarun; kalau kerajaannya yang melalaikannya maka ia akan dihimpunkan bersama-sama Fir'aun; kalau pula jawatannya sebagai menteri yang melalaikannya maka ia akan dihimpunkan bersama-sama Haman (menteri Fir'aun); dan kalau pula perniagaannya yang melalaikannya maka ia akan dihimpunkan bersama-sama Ubai bin Khalaf (saudagar kaum Musyrik Mekah).


Dalam satu hadis lagi, bahawa Sayidina Umar, r.a., berkata: Seseorang lelaki telah datang mengadap Rasulullah s.a.w. lalu bertanya, katanya: "Ya Rasulullah, apakah satu-satunya amal dalam Islam yang lebih diperkenankan oleh Allah Taala?" Baginda menjawab: "Ialah sembahyang yang dikerjakan pada waktunya, dan sesiapa yang meninggalkan sembahyang maka tidak ada agama baginya, kerana sembahyang itu tiang agama. "


Dalam satu hadis yang lain, Baginda bersabda, maksudnya: "Apabila seseorang mengerjakan sembahyang pada awal waktunya, naiklah sembahyang itu ke langit serta ia bercahaya sehingga ia sampai kepada `Arasy lalu ia meminta ampun bagi orang yang mengerjakannya. (Demikianlah hal sembahyang itu) hingga hari Qiamat sambil ia berkata: "Semoga Allah memelihara mu sebagaimana engkau memelihara ku"; dan apabila seseorang mengerjakan sembahyang pada luar waktunya, naiklah sembahyang itu ke langit dengan diselubungi oleh gelap gelita, setelah sampai di langit lalu digulung seperti tergulungnya baju buruk dan dipukulkan ke muka orang yang mengerjakannya sambil sembahyang itu berkata (kepada tuannya): "Semoga Allah mensia-siakan mu sebagaimana engkau mensia-siakan aku"




Orang yang mengerjakan sembahyang dengan tidak sempurna amatlah buruk balasannya:

Dalam satu hadis yang diterangkan bahawa Rasulullah s.a.w. melihat seorang yang tidak menyempurnakan rukuknya dan mematuk (seperti ayam) semasa ia sujud, lalu Baginda bersabda, maksudnya: "Kalau orang itu mati dalam keadaannya yang demikian, nescaya ia mati dengan ketiadaan Islam...."


Dalam satu hadis lagi ada diterangkan, maksudnya: "Seseorang itu tidak akan beroleh pahala dari sembahyangnya melainkan mana-mana yang dikerjakannya dengan penuh kesedaran. Setengah orang yang mengerjakan sembahyang ada kalanya tidak mendapat seperenam dari pahala sembahyangnya dan tidak sepersepuluh." Yakni ia hanya mendapat pahala bagi bahagian sembahyang yang tertentu yang dikerjakannya dengan penuh kesedaran serta khusyuk. Orang yang penuh sedar dan khusyuk di sepanjang-panjang sembahyangnya maka ia beroleh pahala bagi seluruh sembahyangnya itu dan sebaliknya orang yang lalai di sepanjang-panjang sembahyangnya hampalah dia dari mendapat sebarang pahala mengenainya.


Orang mukmin yang menaruh belas kasihan kepada dirinya sendiri dan mencintai agamanya, adalah bertanggungjawab mengambil berat menyuruh dan mengajar ahli rumah dan anak pinaknya supaya mereka tetap memelihara dan mengerjakan sembahyang.


Kewajipan ini ditegaskan oleh Allah Taala di dalam Al-Qur'an al-Karim dengan firmanNya yang bermaksud:


"Dan perintahkanlah keluarga mu mengeriakan sembahyang dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya...." (132, Taha).


Dan firmannya lagi; maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya manusia dan batu (berhala) (6, At-Tahrim).


Nabi s.a.w. sendiri setelah ayat ini turun, sentiasa mengambil berat mengingatkan dan mengawasi keluarganya mengenai sembahyang. Bahkan Baginda dan keluarganya apabila menghadapi apa-apa kesukaran, lazimnya Baginda dan keluarganya mengerjakan sembahyang banyak-banyak.


Cara yang demikian ini juga menjadi amalan Nabi-nabi yang telah lalu - (as.).


Kerana tidak syak lagi, sembahyang itu menjadi sebab yang membawa rahmat, murah rezeki dan menolak bala' bencana.

- Petikan Dari Mastika hadis

===============================================================

Al-Imam Hasan Al-Banna.

1. Beliau dilahirkan dalam bulan oktober tahun 1906, di desa Al Mahmudiyyah dekat Iskandariah, Mesir
. Kampungnya ini adalah sebuah perkampungan para petani yang masih berpegang kuat kepada amalan-amalan cara hidup tradisi. Hidupnya sejak kecil terpelihara dari noda-noda dan pengaruh luar kerana kehidupan keluarga dan masyarakat tradisional di kampungnya berpegang kuat dengan amalan dan nilai-nilai Islam dalam kehidupan mereka. Keluarga Hasan Al-Banna adalah keluaraga Ulama dan dihormati oleh masyarakat setempat.
Ayahnya Sheikh Ahmad bin Abdul Rahman Al Banna seorang Ulama, Imam, guru dan pengarang yang terkemuka dan juga dipengaruhi oleh cita-cita perjuangan Sheikh Muhammad Abduh yang menjadi salah seorang pelopor gerakan ‘ pembaharuan ‘ di Mesir. Nyatalah disini peribadi, keilmuan dan ketokohan beliau adalah lahir dari peribadi dan ketokohan ayahnya ini. Hasan Al-Banna juga dikatakan seorang yang berwibawa wajahnya, mantap keimannya, tajam dan cerdas daya pemikirannya, petah dalam ucapan, tinggi semangat juangnya dan amat dihormati teraju kepimpinannya. Berkat daya kepimpinan, didikan dan bimbingannya, Ikhwan Al Muslimin telah melahirkan ramai barisan Mujahid-mujahid Da’wah yang gilang-gemilang dalam sejarah kebangkitan Islam di abad ini.

2. Ia menamatkan pendidikannya yang terakhir di Sekolahmenengah Tinggi Darul Ulum pada tahun 1927.
3. Beliaiu hafal al-quran dalam usia 17 tahun, sebelum memasuki Darul Ulum.

4. Ketika masih di bangku sekolah, beliau telah giat bergerak dalam lapangan dakwah, bahkan juga telah mendorong para ulama dan pemimpin-pemimpian tua untuk bergerak. Sejak kecil sudah terdedah dengan pembelajaran. usia lapan tahun telah memulakan pembelajaran di sebuah sekolak rakyat kampungnya. Usia dua belas tahun telah memasuki sekolah rendah dan mula terlibat dalam persatuan anatranya badan Latihan Akhlak. Dari sinilah terserlah sifat-sifat kepimpinan sebagai seorang pemimpin. Beliau juga di pengaruhi oleh pemikiran pertubuhan Sufi yang dikenali sebagai Ihwan Al-Hasafiyyah. Beliau juga terlibat dalam pemberontakan tahun 1919 dan turut menyertai demonstrasi dan menmggubah dan mendeklamasi sajak dengan semangat yang berkobar-kobar.

Tahun 1922 bermula bergiat dalam pertubuhan yang lebih besar seperti Ikhwan Al Hasafiyyah yang bertujuan untuk ,memelihara prinsip-prinsip akhlak Islam dan menentang gerakan da’yah Kristian di bandar Qahirah dan beliau terpengaruh dengan ajaran Al Imam Al Ghazali. Beliau juga aktif dalam melakukan penelahan di luar seperti rajin membaca buku-buku Tasawwuf, sejarah Rasullullah, kisah-kisah perjuangan pahlawan yang mempertahankan tanah air dan agama serta kisah-kisah perjuangan menuju jalan Allah. Oleh kerana pengalamannya ini menyebabkan walaupun beliau bukan seorang ahli falsafah atau seorang pemikir dalam ertikata yang sebenarnya tetapi beliau adalah seorang yang mempunyai kemampuan yang tinggi dan kefahaman Islam yang mendalam.

5. Dalam bulan September 1927, ia dibenar oleh pemerintah Mesir untuk menjadi guru di Ismailiya.Dia berdakwah dan bertabligh di restoran-restoran besar, di cafe-cefe, tempat orang-orang yang jauh agama, tempat berkumpulnya orang-orang yang sering lupa pada Tuhan.
Tahun 1923 beliau memasuki sebuah institusi pengajian tinggi pada masa itu. Ketika ini juga beliau telah mula memerhati dan menganalisa keadaan politik negara Mesir. Antaranya dapat melihat dengan jelas pergolakan politik, aliran-aliran yang menentang agama yang dicetuskan oleh gerakan Kamal Ataturk, aliran Non Islamic di Universiti Mesir yang yang beraggapan universiti tersebut tidak akan dapat menegakkan sekularismenya melainkan dengan menentang agama dan memerangi tradisi-tradisi sosial yang berbentuk agama yang keseluruhannya untuk melemahkan pengaruh agama. Dari sinilah beliau menganalisa penyakit-penyakit sosial yang dihadapi dan cara-cara untuk mengatasi. Sehinggakan beliau menjelaskan.” Kami begitu risau hingga sampai kami menangis”.


Hasan Al-Banna juga melibatkan diri dalam Persekutuan Budi Utama Islam yang giat memberi ceramah-ceramah Islam di beberapa masjid, tempat perhimpunan ramai seperti kedai-kedai kopi rakyat di merata pelusuk desa. Disinilah terjalinnya hubungan dengan tokoh-tokoh pemimpin Islam yang terkenal di zaman itu antaranya Muhibuddin Al Khatib, Muhammad Rashid Reda dan Farid Wajdi. Pernah menjadi guru bahasa Arab di sekolah rendah di bandar Isma’iliyyah di wilayah terusan Suez dan berkhidmat di bidang perguruan Islam selama sembilan belas tahun sehinggalah pada tahun 1946.


Sebenarnya di sinilah beliau menyusun kegiatan dakwahnya dengan berkesan dan teratur. Malah beliau menyokong Persekutuan Belia Islam di bawah pimpinan Muhibuddin Al Khatib di tahun 1927 dan menjadi wakil majalah Al Fatah iaitu majalah yang menjadi jurucakap badan-badan dan pertubuhan Islam yang lain dimasa itu. Pendedahan yang lama dan banyak dalam aktiviti da’wah danberorganisasi dan berdakwah serta bergaul dengan orang ramai iaitu tokoh pemimpin dan orang biasa menyebabkan beliau amat dikenali dan pengalamannya digunakan sebaik mungkin dalam melatih pengikutnya hingga beliau berjaya mengasaskan sebuah organisasi yang kukuh dan berperanan penting dalam kebangkitan Islam di Mesir iaitu Ikhwan Al-Muslimin. Anwar Al Sadat ada menyatakan bahawa,
“Dia mempunyai sesuatu yang menghairankan, menguasai gerak hati memahami masalah-masalah yang dihadapi oleh Mesir.”
Kebolehannya inilah yang tidak dimiliki oleh pemimpin selepasnya dalam Ikhwan Al-Muslimin.



6. Dalam tahun 1928, dari meeka yang disedarkan ia membentuk suatu organisasi (pertubuhan) yang kuat di Ismailiiya,yang kemudian terkenal ke seluruh dunia, iaitu Gerakan IKhwanul Muslimin.

7. Dengan organissi itu ia teleh erjaya membawa umat menyemarakkan Islam, menanamkan kesedaran beragama, kesedaran bertanahair dan bangsa, serta sedra akan harga diri sebagai muslim.

8. Dengna gerakan Ikhwan itu juga ia dan teman-temnannya mendirikan beberapa sekolah, membanguin beberap masjid, gedung-gedung pertemuan dan lain-lain.

9. Pada tahu 1932, dipindahkan ke Cairi. Dengan perpindahan Al Banna maka pusat Gerakan Ikhwaniul Muslimin pun pindah dari Ismailiya ke Cairo. Dalam tempoh yang singkat pertubuhan Ikhwan ini telah tersebar di seluruh Negeri Mesir, denghan amal-amalnya yang besar, dengan kegiatan dakwah dan perjuangannya. Pembangunan sekolah, pembangunan Masjid, pembelaan terhadap anak-anak yatim dan miskin , memperbanyak dan memperluas penyiaran Islam dengan lisan dan tulisan, gerakan Makruf nahi mungkar dan sebagainya.

10. Gerakan ini akhirnya telah meluas tidak saja di Mesir, bahkan hampir ke seluruh Timur Tengah dan simpatisaannya terdapat di seluruh dunia Islam.

11. Dalam perang Arab-Israil 1948, pasukan sukarelewan Ikhwanuli Muslimin termasuk pasukan yang sangat gigih dan kuat dan banyak berjasa.

12. Walaupun dala kalangan rakyat Hasan Al-Banna dan gerakan ikhwannya semakin dicintai dan besar pengaruhnya, tetapi bagi Raja Farouk dna orang-orangnya di zaman itu, ia dikhuuatiri. Kerana Hasan Al-Banna dengan ikhwannya dalam melaksanakan amal makrum nahi mungkar tidak pilih bulu, kebenaran di atas segala. Bagi orang-orang yang jujur ia amat disegani, tetapi bagi orang yang gemar kepada maksiat dan penyelewengan, ia sangat dibenci dan dikhuatiri.

13. Ikhwanul muslmin pun dibungkamkan di waktu itu, tidak dapat bergerak lagi.

14. Beliau kembali ke rahmatullah sebagai syahid ditembak ketika keluar dari Bangunan Ikhwan al Muslimin dan meninggal dunia di hospital beberapa ketika.Dalam peristiwa pembunuhgan atas diri beliau, Raja Farouk ,emnjadi perhatian ynagutama oleh masyarakat, dalam dan luar negeri mesir. Sehingga kejatuhan dari singgahsananyaa,antara lain adalah akibat darah yang mengalir dari tubuh Hasan Al Banna ynag amat dicintai rakyat itu, sehingga wujud mencetus menumbangkan singgahsana Farouk.


Diantara tahun 1948-1954 merupakan tahap terpenting penglibatan ikhwan al-muslimin dalam proses politik di Mesir. Pada akhir tahun 1940-an dan awal 1950-an gerakan ini berjaya muncul sebagai sebuah organisasi yang paling mendapat sambutan rakyat mengatasi pengaruh yang sebelum ini secara tradisi dimonopoli oleh parti Ward terutama semasa Hasan Al-Banna masih hidup.




14. Ketika Farouk digulingkan oleh Jeneral Najib, Pergerakan Ikhwanul Muslim,in pusaka Hasan Al-Banna itu dipersilakannya untuk bergerak dan meneruskan amal-amalnya kembali.

15. Tetapi pada tahun 1954, Jamal Abdul Naser telah milikwidir ikhwaniul Muslimin kembali, seraya memghukum gantung para pemimpinnya, teman sahabat Hasan al Banna, diantarnya Dr Abdul Kadir Audah, Syeikh Muhammad Faraghly dan lain-lain.

16. Pada bulan Jun 1966, tokoh dan pemimpi Ikhwan yang masih tinggal, iaitu Syed Quthub, seorang muffasir dan serjaan besar ahli fikir dan pengarang ternama dihukum gantung pula oleh Jamal Abdul Naser. Kezaliman yang ditimpakan kepada pemimpin-pemimpin itu melukai hati rakyat Mesir, meninggalkan pedih dan perih dalam dada seluruh dinia Islam.

17. Hal ini cukup dimaklumi oleh pemimpin-pemimpin Israil, musuh bangs aArab sendiri. terbukti setelah hampir setahun wafatnya Sayid Quthub di tiang gantungan Jamal Abdul Naser, seolah-polah rakyat masih berkabung mengenangkan pemimpin mereka yang telah hilang, dan perasaan jengkel sedang terpendaa, di hati mereka , etika itulah Israil melancarkan serangan yang dahsyat itu pada tahun 1957.

18. Akhirnya Mesir mengalami kelumpuhan.

Baru dalam perang Oktober 1973 (Ramadhan 1393) di bawah pimpinan Sadat dan bantuan dunia Islam dan negeri-negeri lain, Mesir dapat menghapus malunya.
Hasan al Banna sudah lama pergi, bibit yang ditanamnya tumbuh terus dis eluruh dunia Islam, dengan dakwahnya yang amat sederhana iaitu, ( Mari mengikut jejak langkah Rasulullah dalam seluruh kehidupan).



Sebagai pengasas Ikhwan Al-Mukminin,Ketiadaannya untuk memimpin Ikhwan Al-Mukminin menjadi faktor utama meyebabkan Ikhwan Al-Mukminin gagal merebut kuasa politik Mesir pada tahun 1948-1954. Juga ditahun tersebut berlaku perubahan pentadbiran oleh sekumpulan pegawai tentera yang dikenali sebagai free officer yang bertindak merampas kuasa pimpinan Gamal Abdul Nasser iaitu seorang tokoh yang berjaya menyingkirkan rakan-rakan yang tidak sealiran dengannya dan yang paling penting, berjaya memusnahkan pengaruh Ikhwan Al-Muslimin.


Kematian Hasan Al-Banna meninggalkan kesan yang amat besar terhadap corak dan nasib masa depan gerakan tersebut. Kekosongan pemimpin selepas kematiannya mencetuskan perebutan kuasa di kalangan pucuk pimpinan. Ini sebabkan organisasi ini tidak begitu berkesan mendominasikan politik mesir. Malah Ikhwan Al-Muslimin memainkan peranan kecil dalam Revolusi Julai 1952. Juga Ikhwan Al-Muslimin menghadapi tekanan hebat dari pemerin






PENUBUHAN IKHWAN AL MUSLIMIN


Ditubuhkan pada bulan Mac 1928 di bandar Isma’iliyyah. Pertubuhan ini berkembang pesat. Antara yang ikut serta dalam perjuangannya ini pada peringkat awal adalah adik bungsunya Abdul Rahman Al Banna dan enam sahabatnya yang lain. Pertubuhan ini telah berkembang subur di masa tercetusnya perang dunia yang kedua dan berjaya menjadi salah satu kuasa politik yang bertarung semasa itu dan model sebagai gerakan Islam yamg mampu menghadapi cabaran semasa.


Terdapat tiga strategi dalam mengatur Ikhwan Al Muslimin iaitu peringkat pertama memperkenalkan Ikhwan Al Muslimin dan menyebarkan da’wah asas melalui ceramah-ceramah dan mengadakan kegiatan kebajikan masyarakat. Keduanya membentuk keperibadian anggota-anggota Ikhwan Al Muslimin sebagai persediaan untuk melancarkan jihad. Ketiganya, melaksanakan cita-cita perjuangan Islam dengan tegas tetapi penekan sepenuhnya kepada ahli-ahlinya dengan disiplin perjuangan yang tinggi.


Sebagai sebuah gerakan massa, Ikhwan Al-Muslimin menumpukan perhatian kepada bidang ekonomi dan sosial dalam menyebarkan da’wahnya. Dalam bidang ekonomi Ikhwan Al-Muslimin berjaya menubuhkan kilang tekstil, syarikat perniagaan, syarikat pengiklanan. Manakala dalam bidang sosial pula Ikhwan Al-Muslimin menubuhkan sekolah, pusat perkhidmatan, mengadakan kelas petang di seluruh negara. Kesannya Ikhwan Al-Muslimin mendapat sambutan bukan saja di Mesir bahkan ke negara-negara Arab yang lain di Timur Tengah.
Di kemuncak kegemilangannya Ikhwan Al-Muslimin berjaya mewujudkan lebih 2000 cawangan di seluruh Mesir dengan keanggotaan dianggarkan seramai dua juta orang. Juga banyak cawangannya terbentuk di beberapa negara seperti Iran, Syria, afrika Utara dan Pakistan. Dan kebanyakkannya terdiri daripada golongan kelas menengah dan penduduk bandar seperti para intelek, para pekerja dan sedikit sahaja dari kalangan petani dan penduduk desa.
Bagi Hasan Al-Banna perjuangan Islam Ikhwan Al-Muslimin bukanlah Islam yang hanya memberi penekanan kepada persoalan ibadah semata-mata tetapi merangkumi perkara yang berkaitan dengan urusan negara dan ummah. Sehingga beliau menyatakan bahawa, “ sesungguhnya Islam adalah agama, dunia, politik dan negara.”


Seluruh umat dianggap sebagai satu ummah dan tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain oleh batas-batas geografi. dan masih berpendapat keagungan islam hanya boleh tercapai dengan mengembalikan keagungan bangsa Arab. Untuk itu beliau menekankan perlu wujud perpaduan Arab sebagai pra-syarat bagi mengembalikan keagunganIislam. Beliau tidak yakin Islam boleh dibangunkan oleh bangsa lain selain dari bangsa Arab. Oleh itu Ikhwan Al-Muslimin berperanan penting menggerakkan penentangan rakyat terhadap pendudukan Inggeris di Mesir dan apabila meletus perang palestin,Ikhwan al-muslimin merupakan satu-satunya organisasi yang berjaya menghantar sukarelawan terlatih untuk membantu saudara sesama Islam menentang pengganas-pengganas zionis.

PERGOLAKAN DALAMAN
Hasan Al-Banna juga mengasaskan Pasukan Bersenjata berikutan dari ancaman Zionis di Palestin dan ianya diawasi dan dikawal oleh Hasan Al-Banna. Beberapa Peranan pasukan bersenjata Ikhwan Al-Muslimin seperti terlibat dalam perang Arab-Israel tahun 1948-1949. Kekalahan Arab menyebabkan timbul kebencian kepada pemerintahan beraja dan juga pendudukan Inggeris. Oleh itu pengalaman anggota pasukan bersenjata Ikhwan Al-Muslimin berperanan mencetuskan tindakan bersenjata terutama keatas kepentingan Inggeris, penyokongnya dan kumpulan-kumpulan lain yang menjadi saingannya. Dari sinilah bermulanya ketidakstabilan dalam pegurusan Ikhwan Al-Muslimin dimana niat suci Hasan Al-Banna untuk menjamin kepentingan seluruh umat Islam melalui Pasukan Bersenjata tetapi telah disalah erti oleh pengikut yang menyalahgunakan fungsi pasukan tersebut. Malah Anwar Al-Sadat menyatakan bahawa, “wujudnya pasukan ini tanpa menyaring keanggotaannya merupakan kesilapan yang besar kerana ia membiakkan kuman penyelewengan pada masa akan datang.”
Kesannya pasukan ini penyumbang pencetus suasana politik yang tidak stabil di Mesir terutamanya di sepanjang tahun 1948 - 1949 dan menjejaskan imej Ikhwan Al-Mukminin di mata rakyat sebagai sebuah organisasi da’wah dan mendedahkan organisasi ini kepada tindakbalas yang sangat kejam daripada pihak pemerintah. contohnya banyak kegiatan yang dilakukan adalah di luar pengetahuan dan bukan arahan dari Hasan Al-Banna sehingga wujud keganasan-keganasan politik antaranya pengeboman rumah Abdul Fattah Amr Pasya ( pro British), pengeboman rumah Mustapha Nahhas Pasya, serangan ke atas pejabat kumpulan akhbar Eropah di kaherah dan percubaan bunuh.


Kesannya pada disember 1948 Ikhwan Al-Muslimini semasa Mesir di bawah pimpinan Nikrasyi Pasya telah mengharamkan gerakan ini, penangkapan 32 orang Ikhwan Al-Muslimin bersama-sama dengan sejumlah senjata, bahan letupan, dan dokumen yang ada kaitan dengan keganasan tersebut. Semua cawangan organisasi Ikhwan Al Muslimin dibubarkan dan harta bendanya diletakkan di bawah pentadbiran Kementerian Dalam Negeri.


Ikhwan Al Muslimin juga dituduh sebagai musuh ketat kerajaan yang cukup lengkap dengan persediaan senjata, hospital-hospital, sekolah-sekolah, kilang-kilang dan syarikat perniagaan yang kukuh. Hasan Al-Banna tidak pula ditangkap keran tidak ada bukti kukuh mengaitkannya beliau dengan keganasan tersebut. Pada Hasan Al-Banna senjata tersebut digunakan hanya ubtuk peperangan menentang Zionis di Palestin dan sememangnya telah diketahui oleh pemerintah Mesir. Hasan Al-Banna yang masih bebas berusaha untuk menyelamatkan organisasi ini tetapi tidak dapat menemui jalan-jalan damai dengan Perdana Menteri Al Nukrasi Bassa.


Tindakan pemerintah ini menyebabkan beberapa anggota Ikhwan Al-Muslimin bertindak untuk membunuh perdana menteri nokrasyi Pasya. Pada 28 disember 1948 beliau telah mati ditembak dan pembunuhnya adalah seorang anggota Ikhwan Al-Muslimin, abdul meguib ahmad hasan,pelajar veteriner yang menyamar sebagai anggota polis. Dengan ini tercetus satu hubungan yang tegang antara anggota Ikhwan Al-Muslimin dengan pemerintah. Hasan Al-Banna menentang perbuatan keganasan ahlinya namun gagal juga untuk mengawal kegiatan tersebut.

Pertukaran pemerintah menyebabkan tekanan bertambah keatas Ikhwan Al-Muslimin iaitu ramai anggota gerakan ini ditangkap dan ditahan di khemah-khemah tahanan dan harta benda mereka dirampas. Usaha Hasan Al-Banna untuk menyelamatkan suasana ini gagal walaupun beliau tidak ditangkap tetapi pergerakannya terbatas. Kesannya Hasan Al-Banna telah ditembak mati pada 12 februari 1949 di hadapan ibu pejabat pertubuhan syukbanul muslimin oleh pasukan polis Rahsia Mesir. Kesannya menjejaskan imej gerakan ini dan membahayakan kewujudan masa hadapan Ikhwan Al-Muslimin.


Kematian Hasan Al-Banna juga menyebabkan masalah menentukan siapakah yang layak untuk mengambilalih jawatan musyidul Aam menyebabkan kehancuran kekuatan pengaruh Ikhwan Al-Muslimin dalam politik Mesir juga walaupun Ikhwan Al-Muslimin mempunyai anggota yang ramai berjumlah dua juta orang berbanding free Officers yang hanya lima puluh orang tetapi Ikhwan Al-Mukminin gagal menguasai golongan yang lebih kecil ini. Ini berikutan tiada penyediaan pelapis yang berwibawa kerana kedudukan Hasan Al-Banna tidak pernah dicabar.


Selepas kematian Hasan Al-Banna, Hasan Al-Hudaybi telah dilantik sebagai pengganti Hasan Al-Banna. Beliau dilantik kerana dianggap orang yang paling layak menggantikan Hasan Al-Banna juga hubungannya dengan istana dapat memberi ruang mengendurkan tekanan yang dihadapi oleh Ikhwan Al-Muslimin. Namun perlantikannya tidak dipersetujui seratus peratus oleh semua ahli syura dan ini kemudiannya mencetuskan perpecahan yang ketara dikalangan pucuk pimpinan kerana dianggap Hasan Al-Hudaybi masih baru dalam Ikhwan Al-Muslimin dan bukan dari kalangan pengasas gerakan ini dan personaliti beliau dengan Hasan Al-Banna adalah amat berbeza dimana beliau dari kalangan orang yang berada dan bukan seorang orator seperti Hasan Al-Banna.

PENINDASAN


Konflik antara organisasi ini dengan free officers juga menajdikan organisai ini lemah kemudiannya dimana berlaku pengharaman dan penindasan ke atas gerakan , pemimpin dan pengikut ikhwan al-muslimin hadapi pelbagai tekanan dan ada di kalangan mereka dihukum mati atau menjalani hukuman penjara yang panjang.r260
Pergolakan ini berterusan dan memberi ruang kepada Free Officers mempergunakan kelemahan Ikhwan Al-Muslimin sebagai gerakan memperolehi pengaruh dari rakyat Mesir ketika itu. Sepertimana pengakuan daripada Anwar Al-Sadat menyatakana bahawa,


“Ikhwan Al-Muslimin kawan yang berguna kepada gerakan kami. Kami dapat menggunakan pertubuhan itu sebagai landasan untuk mencapai tujuan kami”.
Antara langkah kerjasama dan persefahaman yang djalinkan ialah pada peringkat awal memenuhi tuntutan Ikhwan Al-Muslimin supaya dibuka kembali kes pembunuhan Hasan Al-Banna, membebaskan anggota-anggota yang dipenjarakan, pembubaran Pasukan Polis Rahsia dan perlantikan Kolonel Rashad Muhanna seorang penyokong Ikhwan Al-Muslimin sebagai salah seorang menteri di kabinet di dalam kerajaan sementara. Malangnya disini selepas kematian Hasan Al-Banna peneraju selepasnya tidak menggunakan kesempatan dengan pengaruh yang luas untuk mendominasikan politik mesir sebaliknya hanya menjadi penyumbang kepada keutuhan Free Officers ini. Kesannya dengan mudah Ikhwan Al-Muslimin disingkirkan dari politik mesir.


Ini bermula dengan perbezaan pendapat mengenai rancangan reformasi tanah iaitu projek pertama revolusi. Ikhwan Al-Muslimin membantah keputusan Free Officer hanya memberi 200 feddan tanah yang boleh dimiliki individu sebaliknya dibolehkan memiliki seluas 500 feddan. Bantahan ini menyababkan Ikhwan Al-Muslimin dianggap sebagai raksioner dan penghalang kepada penerusan revolusi sedangkan maksud sebenar pelaksanaan reformasi ini adalah bertujuan menaikkan imej mereka di kalangan petani yang sebelum ini diekspolitasi oleh tuan-tuan tanah bukan bertujuan kebajikan sebenar untuk rakyat. Inilah yang ditentang oleh Ikhwan Al-Muslimin. Selain itu hubungan juga menjadi renggang dengan hanya menerima seorang daripada tiga pencalonan pemimpin utama gerakan Ikhwan Al-Muslimin ke dalam kabinet yang di ketuai oleh Neguib iaitu hanya hasan al Baquri. Bagi Hasan al-Hudaybi daripada hanya seorang lebih baik tiada langsung yang menyertai kabinet tersebut dan memutuskan menolak pelawaan menyertai kabinet. Tetapi Hasan al-Baguri mengambil keputusan menyertai kabinet dan kesannya beliau dipecat.


Penyingkiran Hasan al-Baguri seoramng pemimpin yang pernah disebut memimpin Ikhwan Al-Muslimin selepas kematian Hasan Al-Banna menyebabkan bertambahnya keretakan perpaduan dalam gerakan ini. Beberapa orang yang terkeluar dari majlis Syura ini kemudiannya bertindak merampas ibupejabat Ikhwan Al-Muslimin bagi memaksa perletakkan jawatan Hasan al-Hudaybi tetapi berjaya dikawal oleh beliau. Namun malangnya keretakan ini bertambah jelas apabila ramai di kalangan pucuk pimpinan dipecat keanggotaannya. Antara yang dipecat ialah Salah Ashmawi, Muhammad Al-ghazali dan Sayyid Sabig yang dianggap reaksi mencemarkan keutuhan gerakan ini kerana ianya menyebabkan perpaduan di kalangan anggota gerakan tersebut menjadi semakin goncang. Free Officers juga berjaya membersihkan pengaruh Ikhwan Al-Muslimin dalam majlis Revolusi tersebut dengan menggugurkan kedudukan Rashad Muhanna daripada menyertai majlis tersebut kerana tindakan lantang beliau bersuara supaya dilaksanakan perlembagaan Islam di Mesir.
Perpecahan yang berlaku menyebabkan memudahkan tindakan tegas Majlis Revolusi menghancur kan Ikhwan Al-Muslimin yang menjadi persaingannya untuk menguasai politik mesir. Oleh itu Kemuncak dari keruncingan hubungan kedua-dua gerakan ini ialah apabila berlaku pergaduhan di universiti Kaherah, di Giza antara pelajar pro Ikhwan Al-Muslimin dengan penyokong perhimpunan Pembebasan. kesannya merupakan alasan kukuh mengharamkan Ikhwan Al-Muslimin dan pemimpindan penyokong Ikhwan Al-Muslimin telah ditangkap iaitu seramai 450 orang anggota Ikhwan Al-Muslimin termasuk anggota majlis syura dan mursidul Aamnya, Hasan al-Hudaybi yang dituduh mengumpulkan tenaga untuk menggulingkan kerajaan., membelot kepada negara, cuba mempengaruhi dan meningkatkan keanggotaannya di dalam pasukan polis dan tentera berdasarkan jumpaan sejumlah senjata serta bahan letupan di rumah Hasan al-Ashmawi yang dianggap sedang merancang satu tindakan bersenjata dan mencetuskan huru-hara. 268r namun sebenarnya senjata tersebut adalah digunakan untuk menentang Iggeris di zon terusan suez.


Tindakan berat dan kejam keatas Ikhwan Al-Muslimin semakin jelas semasa Ikhwan Al-Muslimin menentang perundingan Inggeris-Mesir berhubung dengan masa depan Terusan suez dengan termeterainya perjanjian pada 19 Oktober 1954. Bagi Inggeris walupun mereka terpaksa mengundurkan tenteranya dari terusan suez tetapi peruntukkan yang membolehkan mereka kembali semula ke Mesir jika keadaan memaksa. Manakala disebelah Majlis Revolusi dengan termeterainya perjanjian tersebut dapat menaikkan imej mereka berjaya mengusir inggeris dari Mesir walaupun terpaksa bertolak ansur dalam beberapa perkara. Sebaliknya Ikhwan Al-Muslimin berpendapat tiada tolak-ansur dalam penyelesaian terusan suez kecuali mengistiharkan jihad terhadap pendudukan Inggeris .


Bulan Ogos menyaksikan pergaduhan berlaku antara penyokong Ikhwan Al-Muslimin dengan polis di Rawda. Kemuncak tekanan terhadap Ikhwan Al-Muslimin ialah pada sepanjang september dan Oktober 1954 seperti di Tanta dan Mit Ghamar iaitu kubu kuat Ikhwan Al-Muslimin. Tekanan lain ialah dengan mengistiharkan pelucutan kewarganegaraan enam orang rakyat Mesir yang juga pemimpin Ikhwan Al-Muslimin dan mereka dituduh merosakkan imej negara dan mengancam hubungan Mesir dengan negara jiran arabnya antaranya Said Ramadan, Abdul hakim Abidin dan Saad al-Din.


Kesannya Mahmud Abdul Latiff iaitu seorang anggota pertubuhan Bersenjata Ikhwan Al-Muslimin telah bertindak melepaskan beberapa das tembakan ke arah Nasser semasa berucap untuk merasmikan pemngunduran tentera British daripada Zon Terusan Suez tapi uasahanya gagal untuk mencederakn Nasser. Namun ada menyatakan kemungkinan ini adalah perancangan Nasser bagi memberinya peluang untuk menindas Ikhwan Al-Muslimin.


kesannya pada 27 oktober 1954 seramai lebih kurang 7000 termasuk penyokong dan pemimpin Ikhwan Al-Muslimin ditangkap. Tangkapan ini diberi liputan meluas oleh media yang dikuasai oleh kerajaan dan malangnya propaganda yang tidak benar iaitu Ikhwan Al-Muslimin dicap sebagai musuh rakyat sama seperti Parti Wafd, golongan Diraja dan komunis yang sebelum ini telah ditumpaskan. Tahanan disiksa menyebabkan mereka mengaku bersalah dan akhirnya Tribunal Rakyat yang mengadili anggota dan pemimpin Ikhwan Al-Muslimin telah membuat keputusan pada 4 Disember 1954 menjatuhkan hukuman iaitu tujuh orang dihukum bunuh, tujuh orang dipenjarakan seumur hidup, dua lagi dipenajrakan selama 15 tahun dan dua lagi dibebaskan.


Tindakan kejam Nasser ini meyebabkan ramai pemimpin Ikhwan Al-Muslimin yang tidak ditangkap terpaksa melarikan diri dan mendapat perlindunagn politik di beberapa buah negara-negara arab dan Eropah. Kesannya juga memudarkan dominasi politik Ikhwan Al-Muslimin dan mengambil masa yang panjang untuk memulihkan kedudukan politiknya di Mesir.

FAKTOR LAIN
Kegagalan pendekatan dalam penglibatan politik antaranya memberi kepercayaan dan bekerjasama dengan seseorang yang pernah cuba menghancurkan Ikhwan Al-Mukminin pada suatu ketika jika diselidiki pasti sokongan Neguib kepada gerakan tersebut lebih bersifat untuk menjaga kepentingan peribadinya.


Peranan Inggeris yang bekerjasama dengan Nasser menindas Ikhwan Al-Mukminin dan Inggeris juga menjadi talam dua muka iaitu berbincang bersama dengan Ikhwan Al-Mukminin dalam percubaannya untuk membunuh Nasser tetapi dalam masa yang sama membocorkan rahsia bertujuan untuk menjatuhkan imej Ikhwan Al-Mukminin supaya mereka dapat menduduki Mesir melalui perjanjian yang telah ditandatangani dan tidak mendapat tentangan daripada Ikhwan Al-Mukminin.


Peranan Naser bijak dalam mengendalikan percaturan politiknya di Mesir. Beliau berjaya menyingkirkan kesemua musuh luaran yang boleh menggugat kedudukannya dan yang tidak sealiran dengannya di dalam Majlis revolusi . kesannya beliau muncul sebagai tokoh yang tidak tercabar di dalam arena politik Mesir sehinggalah kematiannya dalam tahun 1971. Yang paling utama dalam merealisasikan cita-citanya hilang sama sekali nilai perikemanusiaan terhadap sesama Islam di Mesir terutama tindakan kejamnya terhadap Ikhwan Al-Mukminin yang sebenarnya banyak berjasa kepada pemerintah dan rakyat dari aspek kebangkitan semula Islam di Mesir.

KESIMPULAN


Faktor ketiadaan Hasan Al-Banna menerajui Ikhwan Al-Muslimin adalah faktor terpenting menyebabkan organisasi ini tidak dapat mendominasikan kuasa politik di Mesir kerana selepas kematiannya didapati tiada satu pemimpin pun yang layak dengan personaliti Hasan Al-Banna dan berlaku perpecahan dan berpuak-puak dalam organisasi tersebut bagi membolehkan tokoh tertentu layak menjadi pengganti Hasan Al-Banna. Sekiranya Hasan Al-Banna masih hidup, berkemungkinan besar masalah mencari pengganti tidak timbul dan dapat menghindari masalah perpecahan dan masalah berpuak-puak tersebut kerana kesemua penyokongnya amat menghormati dan menyanjunginya.


Selain itu ketiadaan beliau meyebabkan tekanan yang amat kejam dan berani oleh pemerintah untuk menghapuskan organisasi ini supaya dapat menghilangkan persaingan dalam politik Mesir. Kesannya melemahkan pengaruh organisasi ini dengan imej yang tidak baik dan kehilangan pemimpin ramai samada dihukum bunuh, dipenjara dan melarikan diri ke negara lain untuk mendapatkan perlindungan. Mustahil dalam keadaan tertekan organisasi ini dapat berkembang. Sudah pasti memerlukan jangka masa yang amat panjang untuk memulihkan imej dan penyokongnya sepertimana kekecewaan Hasan Al-Banna melihat struktur yang dibinanya selama dua puluh tahun telah musnah dalam sekelip mata.


Disini dapatlah dilihat bukan satu bulan atau satu tahun beliau memimpin dan mendidik anggotanya tetapi menjangkau dua puluh tahun. Dengan ini mustahillah Ikhwan Al-Muslimin yang telah lemah pengaruhnya ini dapat dipulihkan dalam dua atau tiga tahun. Apatahlagi dalam mendominasikan kuasa politik yang menghadapi batasan dalam bentuk kekejaman.

Dengan ini benarlah apa yang dikatakan oleh anak muridnya iaitu Said Ramadan bahawa,
Dengan kehilangannya maka kemanusiaan telah kehilangan seorang manusia yang jarang sekali dilahirkan oleh zaman orang yang seperti beliau”.


Sunday, August 16, 2009

Ibadat Puasa

Ahad, 16 Julai 2009/24 Syaaban, 1430



Sumber: Mastika Hadis Jilid 3

IBADAT PUASA
Fasal (*) Fasal Pertama : PUASA BULAN RAMADHAN
Kandungan (*)
Firman Allah Taala:



يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.



"Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa". (1)

Firman-Nya lagi:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ..


"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Qur`an, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu .. ". (2)


1. Ayat 183, Surah Al-Baqarah.



2. Ayat 185, Surah Al-Baqarah.

Berpuasa pada bulan Ramadhan - sebagaimana yang sedia maklum - ialah "rukun Islam yang keempat". Dalilnya dari al-Qur'an ialah ayat-ayat suci yang diterangkan di atas dan dari hadith pula seperti berikut:

1- عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْإِسْلَامَ بُنِيَ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَصِيَامِ رَمَضَانَ وَحَجِّ الْبَيْتِ. (رواه مسلم)


1- Dari Ibn Umar, r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Islam itu dibina dan ditegakkan di atas lima dasar (lima rukun), iaitu mengucap dua kalimah syahadat (dengan meyakini serta menerangkan kebenaran) bahawa sesungguhnya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, memberi zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan, dan mengerjakan haji ke Baitullah".(1)

(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)



Menurut sejarahnya puasa bulan Ramadhan telah difardhukan atas umat Islam dalam bulan Sya'aban, tahun yang kedua Hijriyah.




1. Sahih Muslim - bi Syarh al-Nawawi (1:177).



Ta'rif Puasa dan Kelebihannya


Puasa ertinya menahan diri, dan pada syarak maksudnya menahan diri daripada segala yang membatalkan puasa, mulai dari masa terbit fajar hingga tenggelam matahari disertakan dengan niat.



Membendung Kemahuan Hawa Nafsu


Menurut huraian ulama' rahimahumullah: "Sebahagian besar dari kejadian kacau bilau yang berlaku dalam sebuah masyarakat adalah akibat dari runtunan hawa nafsu yang buas liar dan melampaui batas sehingga ada yang melupai kehormatan diri dan rumah tangga, mencuaikan tugas dan kewajipan, mengkhianati amanah dan berbagai perkara jenayah lagi.



"Oleh itu, kewajipan menyekat hawa nafsu dan menentang runtunan liarnya, serta melatih diri mengingati pengawasan Allah Taala akan segala yang zahir dan yang batin sebagaimana yang terdapat dalam amalan puasa adalah menjadi satu cara hidup yang aman sentosa.



"Dengan yang demikian, nyatalah hikmatnya ibadat puasa itu menjadi salah satu dari asas atau rukun Islam."(1)




1. Muqaddimah Mastika Hadith (hlm. 57).


Kelebihan Puasa Secara Umum


Kelebihan atau fadhilat puasa secara umum - sama ada yang wajib atau yang sunat - diterangkan dalam hadith yang berikut:



2- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلَّا الصِّيَامَ هُوَ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ. (رواه مسلم)

2- Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Aku ada mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah Azza wa Jalla berfirman maksudnya: "Segala amal bakti anak Adam adalah untuknya, kecuali amalan puasa, (maka) ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang membalasnya (dengan balasan yang sebaik-baiknya) .."(1)

(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)



Oleh kerana amalan puasa (yang wajib dan yang sunat) itu dikerjakan secara tertutup antara seseorang dengan Tuhannya berdasarkan ikhlas semata-mata - berbanding dengan amal-amal bakti yang lain yang dikerjakan secara terbuka, maka amalan puasa yang demikian amatlah besar pahalanya dan hanya Allah jua yang dapat menilai dan memberi balasan yang sepadan dengannya.




1. Al-Ahadith al-Qudsiyah (1:172). Hadith ini ialah "Hadith Qudsi" diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dan lain-lainnya. Ta'rif Hadith Qudsi telah diterangkan dalam "Muqaddimah Mastika Hadith".



Diterangkan lagi dalam hadith yang berikut:



3- عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ أَلَا أَدُلُّكَ عَلَى أَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ تُطْفِئُ الْخَطِيئَةَ كَمَا يُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ. (رواه الترمذي)



3- Dari Mu'az bin Jabal r.a., bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?" "Mahu, ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun menerangkan, sabdanya: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadami api ... (1)

(Hadith Sahih - Riwayat Tirmizi)




1. Al-Targhib (2:87).


Diterangkan lagi dalam hadith yang berikut:



4- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (رواه الإمام أحمد وغيره)

4- Dari Abdullah bin Umar r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Puasa dan Al-Qur'an memohon syafa'at kepada Allah pada hari kiamat - bagi orang-orang yang berbakti (yang selalu berpuasa dan banyak pula membaca Al-Qur'an) .. (1).

(Hadith Hasan - Riwayat Imam Ahmad dan lain-lainnya)



1. Kitab yang sama (2:84).



Selain daripada menjadi sebab yang membawa rahmat di akhirat kelak, puasa juga menjadi sebab yang membawa kebaikan yang berkesan di dunia ini.

Ini diterangkan dalam hadith yang berikut:

5- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صُومُوا تَصِحُّوا وَسَافِرُوا تَسْتَغْنُوا. (رواه الطبراني)

5- Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: " .. berpuasalah nescaya kamu menjadi sihat dan mengembaralah nescaya kamu menjadi kaya .. (1)

(Hadith Riwayat Tabrani)


Al-Targhib (2:83), rawi-rawinya diakui benar.


Kelebihan Puasa Ramadhan Secara Khusus


Mengenai puasa Ramadhan secara khusus, diterangkan dalam hadith yang berikut:

6- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ. (رواه البخاري ومسلم)


6- Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengerjakan puasa bulan Ramadhan dengan keadaan beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu".
(1)(Hadith Sahih - Riwayat Bukhari dan Muslim)



Menurut huraian Imam Nawawi rahimahullah Amal-amal kebajikan yang menjadi sebab untuk menghapuskan dosa-dosa yang tersebut, maksudnya dosa-dosa kecil Kalau tiada dosa kecil, ia dapat meringankan dosa-dosa besar Kalau tiada dosa-dosa besar, ia dapat meninggikan darjat

orang-orang itu di dalam syurga (2)



__________________________________



1. Minhaj al-Salihin - min Ahadith Khatam al-Anbiya' wa al-Mursalin (181).



2. Tuhfat al-Ahwadzi (6:362).